Дружествата за отдаване на автомобили под наем променят някои от условията след множество жалби от потребители, информират от ЕК.

2000 потребители е трябвало да платят по-висока цена на гишето, след като при наемането през интернет офертата е била за по-малка сума. Заради многото жалби, от ЕК и националните органи за защита на потребителите, заедно с петте водещи дружества за отдаване на автомобили под наем са се обединили около промени в условията.

Благодарение на този диалог потребителите ще се ползват от следните условия:

- Общата цена при резервацията включва всички неизбежни такси. Например, когато зимните гуми са задължителни по закон в някои държави, това ще бъде отразено в основната цена.

- Описание на основните услуги по отдаване под наем на разбираем език. Потребителите ще разполагат с ясна информация относно основните характеристики на договора за отдаване под наем (пробег, политика за горивото, условия за отмяна на резервацията, изисквания за депозити и др.).

- Ясна информация относно допълнителната застраховка. Потребителите ще бъдат информирани за цената и за незадължителните допълнителни услуги, по-специално за застраховките, които ограничават отговорността на наемателя при щета. Какво точно обхваща застраховката, включена в основната цена при отдаване под наем, както и всяка допълнителна застраховка, трябва да бъде ясно посочено преди потребителят да закупи такива продукти.

- Прозрачна политика относно горивото. Потребителите винаги ще имат възможността да получат колата с пълен резервоар и да я върнат с пълен резервоар.

При щети:

- Ясна процедура за проверка на превозните средства. Потребителите ще бъдат информирани за мотивите и ще получават доказателствата за щетите, преди да им бъде удържана съответната сума.

- Справедливи процеси за обезщетения за щети. На потребителите се дава възможност да оспорят всяка щета, преди да им бъде удържана каквато и да било сума.

Припомняме, Комисията, европейските органи за защита на потребителите и петте най-големи дружества за отдаване на автомобили под наем, които представляват две трети от всички частни дружества за отдаване на автомобили под наем в ЕС, започнаха диалог през 2014 г.

Повод за обсъждането бяха многобройните жалби от потребители. Петте най-големи дружества за отдаване на автомобили под наем — Avis, Europcar, Enterprise, Hertz и Sixt — промениха и подобриха своите търговски практики, договорни клаузи и вътрешни политики в рамките на този диалог и въвеждането на промените вече приключи.

Броят на жалбите от сектора за отдаване на автомобили под наем се е удвоил между 2010 г. и 2016 г., докато общият брой на жалбите, получени от европейските потребителски центрове, е нараснал само с две трети.

От ЕК дават следния пример: Петер от Кьолн наел автомобил за отпуската си, която прекарал в Ница със семейството си. Той обаче се натъкнал на малка скала и при завръщането си информирал за това дружеството за отдаване на автомобили под наем. Не е била установена очевидна щета на автомобила.

Петер решил, че въпросът е приключен, но съвсем скоро открил, че кредитната му карта е дебитирана с над 600 EUR. Той незабавно възразил. Но дружеството за отдаване на автомобили под наем поддържало твърдението, че Петер трябва да плати, без да е обяснило предварително, че цената на основната услуга по отдаване под наем, която му е предоставена, не обхваща щети на долната част на колата, тъй като това било написано някъде в текст с дребен шрифт. Петер се обърнал към германския европейски потребителски център.

След поредица от подобни случаи петте водещи дружества за отдаване на автомобили под наем са задължени да информират ясно потребителите за това какво обхваща цената за основната услуга по отдаване на автомобили под наем. Потребителите ще знаят какви щети не са покрити или остават за сметка на наемателя.

Освен това, дружеството за отдаване на автомобили под наем ще трябва да представи на Петер действителната фактура за поправката или справедлива оценка на разходите за ремонт, преди да дебитира сметката му.