Министерството на търговията на САЩ ще предложи забрана на китайски софтуер и хардуер в свързани и автономни превозни средства по американските пътища поради опасения за националната сигурност, предаде "Ройтерс".
Очаква се предложението да бъде направено с понеделник, 23 септември. То ще забрани вноса и продажбата на превозни средства от Китай с ключов софтуер или хардуер за комуникации или автоматизирана система за шофиране.
Администрацията на Байдън изрази сериозна загриженост относно събирането на данни от китайски компании за американски шофьори и инфраструктура, както и потенциалното чуждестранно манипулиране на превозни средства, свързани с интернет и навигационни системи.
Очаква се забраната за софтуер да влязе в сила през моделната година 2027, а забраната за хардуер да влезе в сила през януари 2029 или моделната година 2030. Въпросните забрани ще включват превозни средства с определени bluetooth, сателитни и безжични функции, както и силно автономни превозни средства, които могат да работят без шофьор зад волана.
Този ход е значителна ескалация на продължаващите ограничения на Съединените щати върху китайски превозни средства, софтуер и компоненти. Миналата седмица администрацията на Байдън рязко повиши митата върху китайския внос, включително 100% мито върху електрическите превозни средства, както и нови увеличения на батериите за електромобили и ключови минерали.
През май месец министърът на търговията Джина Раймондо посочи, че рисковете от китайски софтуер или хардуер в свързаните американски превозни средства са значителни.
"Можете да си представите теоретично най-катастрофалния изход, ако имате няколко милиона коли на пътя и софтуерът е деактивиран", каза тогава тя.
През февруари Байдън нареди разследване дали вносът на китайски превозни средства представлява риск за националната сигурност по отношение на технологията за свързани автомобили - и дали този софтуер и хардуер трябва да бъдат забранени във всички превозни средства по пътищата на САЩ.
Двупартийна група от американски законодатели през ноември повдигна тревога относно китайските автомобилни и технологични компании, които събират и обработват чувствителни данни, докато тестват автономни превозни средства в Съединените щати.
Забраните ще обхванат и други чуждестранни противници на САЩ, включително Русия.
Търговска група, представляваща големи автомобилни производители, включително General Motors, Toyota Motor, Volkswagen, Hyundai и други, предупреди, че промяната на хардуера и софтуера ще отнеме време.
Производителите на автомобили отбелязаха, че техните системи "преминават през обширни процеси на предпроизводствен инженеринг, тестване и валидиране и като цяло не могат лесно да бъдат заменени със системи или компоненти от друг доставчик."
Според сайта на Белият дом окончателното предложение е подписано в четвъртък. Правилото има за цел да гарантира сигурността на веригата за доставки за свързаните в САЩ превозни средства. Той ще се прилага за всички превозни средства по пътищата на САЩ, но не и за селскостопански или минни превозни средства.
Байдън отбеляза, че повечето автомобили са свързани като смарт телефони на колела, свързани с телефони, навигационни системи, критична инфраструктура и с компаниите, които са ги направили.