Застрахователните компании са уведомили чартьорите на кораби, опериращи в черноморските пристанища на Русия, за увеличение на допълнителните плащания, известни като "премии за военен риск", съобщиха четирима търговци.

Премията за военен риск беше добавена към общите застрахователни разходи за танкери миналата година след началото на военните действия на Русия в Украйна, които Москва нарича специална военна операция.

Военните действия в черноморската зона на руските и украинските черноморски пристанища ескалираха, след като сделката за износ на зърно се разпадна в средата на юли.

Съвсем наскоро Русия съобщи за няколко атаки в своите черноморски пристанища. Засега петролните товари от руските черноморски пристанища не са били засегнати от атаките, но рисковете нарастват, казаха търговци.

Премията за военен риск е увеличена от около 1% от цената на товара до около 1,20-1,25%, казаха търговците.

Увеличението означава, че всяко пътуване ще струва 200 000 долара за един танкер Suezmax (може да носи 120 000-200 000 тона) повече, ако руският петрол бъде доставен в Индия. Увеличението на премията означава, че общата цена на премията ще бъде почти 1 милион долара.

Въпреки че сумата не е огромна, тя се добавя към общите разходи за износ на петрол на Русия, които скочиха от февруари 2022 г. поради санкциите.

В пика на кризата с руските доставки и санкциите руските компании плащаха до 20 милиона долара на танкер за застрахователни разходи за доставка и превоз, представляващи повече от една трета от стойността на всеки товар.

Търговците добавиха, че увеличението се прилага най-вече за товари, превозващи руски петрол и продукти, докато премията за товари, превозващи обеми с произход от Казахстан, като цяло е стабилна около 1%.

"Обемите, произхождащи от Русия, са свързани с по-високи рискове от други, въпреки че настоящата ситуация дава много причини на застрахователите да повишават цените за всеки, който работи в руските черноморски пристанища", каза един от търговците.

Търговците на зърно изразиха загриженост относно сигурността на пратките на зърно и повишаването на премията за военен риск за петролни танкери показва, че притесненията са се разпространили към по-широките пазари.

Петролът, доставян от Новоросийск, представлява около 2% от световното предлагане. Износът на петролни продукти от черноморските пристанища на Русия е около 4 милиона тона годишно.

Два танкера се сблъскаха в Суецкия канал

Два танкера се сблъскаха в Суецкия канал

Засега няма данни за изтичане на газ или петрол