Златин Крумов, зам. генерален директор на НКЖИ, пред news.bg

Г-н Крумов, започна ли активният строителен сезон в Национална компания Железопътна инфраструктура и къде се извършват ремонтни дейности по жп отсечките в страната?
По всички наши намерения, които имахме и си поставихме за цел в края на 2013 г., успяхме да проведем обществени поръчки. В момента за 90% от отсечките, предвидени за ремонт, имаме сключени договори, като по някои вече текат ремонтни дейности.
На този етап се работи по трасетата Илиянци - Курило и Своге - Бов. Очакваме до два месеца да се приключи рехабилитацията и на двете отсечки, като първата е в по-напреднал етап.
От 10-ти април ще ремонтираме междугарията Радунци - Кръстец и Кръстец - Плачковци, включително и гара Кръстец, като предстои и механизирано подновяване на трасето Пирдоп - Антон.
Предстои и тотална рехабилитация на междугарието Захарна фабрика - Горна баня. Там трябва да се съобразим с графика за движение на влаковете.

Ще се наложи ли спиране на движението в тази важна отсечка между Захарна фабрика и Горна баня, откъдето преминава голяма част от жп трафикът за Западна и Централна България?
Нашите виждания са, че най-удачното време за прекъсване на влаковото движение е това да стане в някой от месеците през летния сезон. Спирането ще бъде за период от около 25 дни.
Предстоят срещи с превозвачите, както и ускоряване на работата по пускане в експлоатация на обходния маршрут по 6-та жп линия, който преминава през Волуяк, гара Разменна и гара Разпределителна Перник. По това трасе се наложи ремонт, защото на места земята поддаде в следствие на незаконен добив на въглища от галериите в Пернишко.

Какво очаквате да се промени след извършването на ремонтите?
За нас най-важна е сигурността на придвижването на подвижните състави през мрежата на НКЖИ, да намалим времепътуването и да подобрим комфорта на пътуващите. Много е важно, правейки ремонти, да снижим разходите за последваща поддръжка на съоръженията.
В междугарията, които досега ремонтирахме със средства от капиталовия трансфер и с тези, които рехабилитираме сега, се постигна намаляване на времепътуването с около 4 минути. След ремонта на участъка Илиянци - Курило влаковете ще могат да се движат със скорост от 120 км/ч, която е два пъти по-висока от действащата към момента.

На какъв етап са плановете на НКЖИ за покупка на нова специализирана техника?
До месец ще обявим поръчка за доставяне на пет броя железопътни влекачи. Пред подписване на договор сме за доставка на два специализирани багера, които са много важни за експлоатационната поддръжка. Те ще могат да се движат както по шосе, така и по релсовите пътища.

Какви ще са най-големите предизвикателства за направление Експлоатация в НКЖИ за 2014 г. и има ли осигурено финансиране за провеждане на ремонтните дейности?
Средствата са осигурени. Получаваме ги ритмично. От много време се надяваме нашите намерения за доставка на специализирана механизация да бъдат реализирани и по този начин да повишим качеството и ефективността на инфраструктурата. Очаквам в рамките на 2-3 месеца да открием процедури за доставка на тази техника и в средата на лятото да имаме сключени договори. Имаме нужда от две скъпи машини за подбиване на стрелки и траверси.