От образователното ведомство обявиха, че до края на месеца новият закон за средното образование ще е готов и ще започне неговото обсъждане.
С цялото ми уважение към заместник-министър Коджабашиева, чиято дейност отчасти познавам, и към изказванията на министър Сергей Игнатов, който бил прочел вече доста учебници, но...
Тази новина ме накара леко да изтръпна. И то от един спомен - въвеждането на действащата в момента образователна програма преди около 10 години, надали има и толкова - току що бях попаднала в училище, да кажем - преди година - две, напълно случайно и без амбицията да остана дълго в системата.
Та, става въпрос или за 2000, или за 2001 година. По нареждане на Министерството на образованието през лятото по училищата бяха разлепени списъци с учебниците, които трябва да закупят родителите. Направихме това към края на юли или началото на август месец. Дни преди началото на новата учебна година започнаха и редовните „съвещания" (както ги наричат от Регионалните инспекторати, но защо ли?), а датата за учителите по български език и литература беше 12 септември.
И на 12 септември залата на техникум „Вилхелм Пик" се изпълни с учители от София и околността, можете да си представите какъв кошер. И в така назованата съвещателна атмосфера обявяват, че в гимназиалния курс влиза в сила нова учебна програма, която размества напълно материала и съответно изисква нови учебници. В залата настана ледено мълчание. Искам да подчертая - въпросното съвещание се случва три дни преди началото на учебната година.
Няма да коментирам шока, който обхвана присъстващите - никой от колегите (освен тези, които нямаха връзки в Министерството и Регионалния) не знаеше предварително. Предстоеше пълна промяна и доста дни напрегнато четене и размисъл, защото разликата между учителя и ученика е в това, че единият си учи урока преди, а другият (би трябвало) след часа. Но не това беше най-тежкото, защото учителят така или иначе винаги трябва да си прочете урока, за разлика от ученика.
Най-неприятното предстоеше: на 15 септември, когато всичките тези учители, включително и аз, се изправихме пред деца и родители и трябваше да им кажем - има промяна в програмата, ще трябва да си купите нови учебници. И да хвърлите старите, защото те вече няма да вършат работа. Като за добре дошли в новата учебна година, за някои и в новото училище, тъй като промяната засягаше всички класове от 8-ми клас нагоре в гимназията.
Помня недоверието и гнева на родителите - с пълно съчувствие, тъй като учебниците за гимназията са особено скъпи. Този гняв се изля върху учителите, които за три дни се опитаха да схванат логиката на промяната (аз и до този момент не мога да разбера какво прави Радичков в 8-ми клас, при положение, че съм се сблъсквала с неразбирането му и от студенти).
После - учебниците бяха купени, преподавахме на нокти доста време, тъй като програмата, явно набързо въведена, се променяше през цялата година. На следващата година отново имаше нови учебници - и като цяло, признавам, те са валидни и до днес - цели 8-9 години.
Сега отново ще сменят програма, учебници, изисквания. Имаше такива напъни и при предишното правителство, но енергията явно не беше достатъчна и на министър Вълчев, който спря с вечно отлаганите държавни зрелостни изпити.
Та, да се върна на началото. След като чух заместник-министър Коджабашива, че законопроектът ще е готов до края на месеца, звъннах на няколко познати - обикновени редови учители - и ги попитах знаят ли те такова нещо, направен ли е анализ на отрицателното и положителното в действащите програми, те питани ли са, участвали ли са в такова нещо.
Отговорът беше отрицателен - за човек, който познава системата на образованието, това не е неочаквано. Напротив, бих се изненадала, ако учителят има думата.
След 10 години пред черната дъска напуснах системата по собствено желание, самостоятелно и осмислено. Сега единственото, което мога да направя, е да призова заместник-министър Коджабаишева и министър Сергей Игнатов - не правете съвещанието на 12 септември!
Иначе - нов закон, нова програма, нови учебници, нови критерии са крайно нужни.
Олаф БГ
на 14.03.2010 в 01:54:45 #26ДОКАТО ВИЕ СИ ЧЕШЕТЕ ЕЗИЦИТЕ ИЗ ФОРУМА И СПОРИТЕ ЗА ГЛУПОСТИ, 7 КЛАС ЛИ БИЛ, 8 КЛАС ЛИ БИЛ, ГРУПА КУКЛИ В МОН ВЪРТЯТ НА ПРЪСТА СИ И ПЛЕЙБОЯ БОЙКО, И ЦЯЛА БЪЛГАРИЯ. ВИЕ СИ ПЛЯМПАЙЕТЕ КОЛКО ЗАКОНА БИЛИ НУЖНИ..... ТЕ ТОВА ГО НАРИЧАТ "ИМАШЕ ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ" СЪВСЕМ ДРУГИ НЕЩА СТАВАТ В ОБРАЗОВАНИЕТО.....
Олаф БГ
на 14.03.2010 в 01:51:39 #25Та коя е Коджабашиева? Фандъкова допусна това! При НДСВ Налбант (ДПС) - Директор дир-я Координация и Контрол МОН Коджабашиева в дирекцията При тройната Коджабашиева - Директор дир-я Координация и Контрол МОН, заема едновременно този пост и и се пази мястото на експерт При ГЕРБ - всички обратно Коджабашиева - зам-министър, пази и се мястото на Коджабашиева Налбант (ДПС) - Директор дир-я Координация и Контрол МОН, заема едновременно този пост и и се пази мястото на експерт Коджабашиева не може да прави проверка, защото за минал период тя би пропверявала себе си и началничката си. Бойко или е гламав, или просто е нечие подставено лице. Голям некадърник във всяко отношение на кадруването. Следващата седмица ще тръгне гражданска преписка за махане на Коджабашиева, Налбант и Катя Никова, сестрата на бившия шеф на СДВР при който са прикривали документни измами, фалшификаци при изпити и т.н. Но защо ББ се заобикаля с тези кукли? Защото когато са били измамите той е бил авер с брата (шефа на СДВР) и е бил Главен секретар и полицията се е проваляла във всички "малки" разследвания на измамите, а сестрата на шефа на СДВР Катя Никова е в "съавторите" на най-скапания комплект учебници за 1-4 клас, точат средства от родителите. За да прикрива провалите на брат си, Никова е бутрана от мон в проверките на ГИМНАЗИИТЕ за смазване на директори и учители. ТАКА СМАЗАХА И МАЛИНСКА, ДИРЕКТОРКАТА НА ФРЕНСКАТА, КОЯТО ПРОТЕСТИРА СРЕЩУ ТАЯ ПАСМИНА НЕКАДЪРНИЦИ! ФАНДЪКОВА СИ ЗАТВАРЯШЕ УСТАТА И ПРОГРЕСИРА! Игнатов е поредния палячо в цялата история.....
Abaris
на 13.03.2010 в 20:31:36 #24Относно белите страни - бате, не ставай смешен, не сравнявай България с белите страни. Там учителите получават по 3000 евро, имат център, от който безплатно получават упражнения и тн., които да използват в час, не си принасят работата вкъщи. Примерите, които ти давам, се отнасят за Германия. И пак повтарям: качеството се постига с пари. Тук се опитват, да ловят маймуни с трици, обаче дойде ново поколение, ориентирано към парите, така да се каже - баламите свършиха. Бъди здрав.
Abaris
на 13.03.2010 в 20:21:31 #23buddy | 13.03.2010 19:26 Пич, ти би ли почнал работа за 350 лева на месец в някоя фирма, ако ти обещаят, че след като създадат качествен екип, ще ти направят заплатата 1000 лева? А защо си мислиш, че някой, който има нужните знания и умения, би го направил? Ти си най-големият тарикат ли, що ли...? Ако искаме качествено образование, принципът е един: висока заплата -> повишаване мотивацията на младите да завършват педагогически специалности -> създаване на конкуренция при кандидатстване на работа за учител = възможност за директора, да си подбере най-качествените хора. Вярно е, че докато услугата "образование" (да, услуга, при това доста скъпа в целия свят) достигне нужното ниво, ще изминат между 5-10 години, но разбери че друг начин просто няма. След 20 годишното безхаберие трябва време, колелото да се завърти наново. И колкото повече го отлагаме това, толкова по-трудно ще става спасението на сектора.
rumen221s
на 13.03.2010 в 20:04:20 #22Бъди, - Кой решава в кой момент някой да спре да уче - Защо образованието да се дели на 4 части по четири години, а не например 3 по пет или шест по три...??? Образоването е единен процес и не може в различните условни етапи, да действат различни правила и норми... Ако приемем учебната година за условен учебен цикъл, то изходното ниво на един цикъл, трябва да е входно за следващия... и така от 1 клас до докторантура...
buddy
на 13.03.2010 в 19:26:36 #21rumen221s Приятелят, Образованието не е единен унифициран за всички процес. В този процес всеки стига до определено стъпало. Едва ли искаш да твърдиш, че каквито са изискванията към първокласника, такива следва да са към дисертанта-докторант. И понеже изискванията за различните стъпала на образованието са различни, естествено е и нормативните им уредби да се различават. Мачът на образованието започваме всички, но съвсем малък процент го завършват...
buddy
на 13.03.2010 в 18:59:08 #20Това подреждане е малко странно - вдигане на заплатата, създаване на конкуренция и едва тогава избор на по-качествени кадри. Като вдигнеш заплатата преди да си създал конкуренция. ти просто си хвърляш парите на вятъра и конкуренцията просто няма да я има. Повече пари се дават само за по-добра продукция. По белите страни всяка година има общи изпити по всеки предмет (не влизат в успеха на учениците). По резултатите им се съди за качеството на преподаването. Качествените учители ТОГАВА получават повишение на заплащането. На некачествените се търсят заместници и т.н. и т.н. Само по този път се създава конкуренция и възникват реални основания да се повишават или не заплатите на учителите.
Марат
на 13.03.2010 в 18:01:03 #19flagellum dei | 12.03.2010 19:27 марате, даскал по история ли си ? =========================================== Не, аз съм кандидат на науките, пишкологическите науки.
rumen221s
на 13.03.2010 в 17:14:10 #18Приятели, - Помните ли поговорката..."И най-умния си е малко прост", а аз ще добавя... А "най-учените" доста повече...!!! Какво значи в единния процес на Образоването, да има закони за началното, средното и висшето образование... Ха-ха-ха...!!! Това е все едно футболен мач в първото полувреме да се играе с едни правила, второто с други, а третото с трети... Точно така се играе днес мача наречен "Образоване"...
Abaris
на 13.03.2010 в 15:36:54 #1715. buddy | 13.03.2010 14:54 А ако в сегашната ситуация решиш да сертифицираш учителите, тоест да ги прекараш през сито, то едва ли ще успееш да запълниш и 20% от работните места. Именно защото никой качествен кадър, няма да остане в системата за 200 евро. Добре е, да се научим да поставяме коня пред каруцата, те. - вдигане на заплатата, създаване на конкуренция и едва тогава избор на по-качествени кадри. Защото тогава ще имаш и какво да избираш Така е по нормалния свят, не само в Чикаго
Abaris
на 13.03.2010 в 15:30:52 #1615. buddy | 13.03.2010 14:54 ХП е само пример. В провинцията също има фирми, в които можеш да си намериш работа за доста по-висока заплата от учителската. Имам доста познати БИВШИ учител/ки от Ямбол и Сливен примерно, които напуснаха след стачката, влязоха в частния сектор и в момента са доста по-добре финансово. Познайте, кои остават в училищата ;) Със здраве.
Abaris
на 13.03.2010 в 15:23:07 #1514. stg | 13.03.2010 14:46 Затова в малките градове няма качествени учители и като стане детето на 13, гледат да го изпратят в гимназията в съседния окръжен град. Не го подкрепям това, обаче е факт и то точно заради ниските заплати. Не си мисли, че някой ще има нещо, за което могат да се получават добри пари и ще стои в малкия град, продавайки го на безценица...
buddy
на 13.03.2010 в 14:54:26 #14Abaris е много прав - няма уважаващ себе си специалист в своята област, който да е съгласен да работи за 200 евро на месец - това е без никакво съмнение! Обаче има и нещо друго. Българските учители се назначават без да се изисква от тях сертификация, която да потвърждава необходимите специфични учителски умения на даден човек да бъде учител. По белия свят тези умения се доказват периодично (на всеки 5 години) с полагане на каскада от професионални изпити. Не си ли си взел изпитите - нямаш право да преподаваш. Затова началната заплата на гимназиален учител например в Чикаго е $ 4000 месечно, а не 200 евро. Разбира се, има доста учители и у нас, които имат знанията и опита да преминат без никаква трудност подобно сито, но ако трябва да сме искрени, ще трябва да си признаем, че болшинството от учителите в момента няма да са в състояние да го преминат. Ето Abaris казва - отива в НР, ОБУЧАВАТ го (т.е. сертифицира се) и започва значително по-високо платена работа. Без сертификация обаче никой никъде по света не е платен добре.
stg
на 13.03.2010 в 14:46:00 #13Abaris , айде и ти със здраве в по малките градове учителите са сред най платените хора, явно не искаш да разбереш че не навсякъде в България има центрове на HP , човешки ти казвам че масовата заплата в провинцията е 300 -350 лв, а и не всички учители са по чужди езици все пак.
Abaris
на 13.03.2010 в 13:57:16 #1212. stg | 13.03.2010 11:11 Кой квалифициран кадър получава 200 евро? Айде моля ти се, стига си говорил глупости. Учител по език - 200 евро. Напуска и отива на "хотлайн" в HP и стартира с 600 евро... Изискванията там - език + висше, другото е обучение. Затова в училищата ще останат само некадърниците. Със здраве ;)
stg
на 13.03.2010 в 11:11:31 #11Abaris , сори ама с кого ги сравняваш 200 евро че в по голямата част от България това е доста прилична заплата и айде моля учителите не са учили повече от другите висшисти, така че това е положението , малки са учителските заплати малки са и на другите хора, няма никаква дискриминация
Abaris
на 12.03.2010 в 18:19:45 #10"Как може да преподаваш по някаква дисциплина чиято материя не ти е ясна като бял ден!? Що за учител си?" Ами учител със заплата 200 евро. Каквото заплащането, такива и кадрите. Кажи ми една нормална фирма, в която качеството на свършената работа не е функция на заплатата ;)
Марат
на 12.03.2010 в 17:42:27 #9Марат ================================= ЕЙ, ДАСКАЛЕ
chav
на 12.03.2010 в 16:51:19 #8вено , тъпок, ако ти си учител, горко на децата! Провери как се пише думата "пикльо", еба ти простите "учители"
Марат
на 12.03.2010 в 16:27:07 #7Не зная как е по другите предмети,но се сблъсках с учебници по история,които бяха твърде претоварващи за децата,налагаше се да превеждаме родната история на разбираем език.Много понятия,непознати думи,нежелание да се изучава предмета.Но освен за учебници,трябва да се помисли и за осъвременяване на нагледните пособия и материали.