Свидетели сме на поредното спекулативно твърдение на управляващите в Република Северна Македония по преговорите за изграждането на железопътната връзка.
Министерство на транспорта и съобщенията на Република България отново отбелязва, че некоректният подход няма да доведе до ефективно решение по този значим въпрос. Министерството на транспорта и съобщенията на Република България предлага подписването на ясно и работещо споразумение, което да уреди техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с подготовката, изграждането и експлоатацията на трансграничното железопътно тунелно съоръжение между двете държави в съответствие с европейското законодателство.
Това става ясно от министерството на транспорта и съобщенията предлага София и Скопие да започнат работа по подписването на междуправителствено споразумение, което да уреди въпросите относно подготовката, изграждането и експлоатацията на железопътната връзка.
За целта зграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура
Българските власти очакват с подписването на споразумението да се преустанови наложилата се тенденция от страна на РСМ за допълнително поясняване, изясняване и промяна на вече постигнати договорености. Целта е усилията да бъдат насочени в конкретни и ясни стъпки по реализацията на проекта.
Бихме искали да отбележим, че след проведената на 31 октомври 2024 г. техническа среща в София, все още няма постигнато съгласие от страна на РСМ по протоколния запис от водените разговори, но за сметка на това внушенията и обвиненията към българските институции не са спирали.
От българска страна многократно заявихме, че цената и проблемите по изграждането на железопътната линия от Крива паланка до границата с Република България са изцяло ангажимент на РСМ и не могат да бъдат предмет на преговори между двете страни, като Република България ясно е посочила сроковете и ангажиментите си по изграждането на трасето на Коридор VIII на своя територия.
Преговорите по изграждането на железопътната връзка се превърнаха в параван за политически послания и опит за разрешаване на вътрешнополитически въпроси на нашите съседи, които нямат нищо общо с интереса на двете държави от реализирането на проекта. Използването и на футболна терминология в техния контекст е обидно спрямо конструктивния и добронамерен тон, който българските представители спазват и налагат и необичайно като форма на комуникация между две съседни държави.
Предлагаме подписване на споразумение, в което страните се съгласяват да приемат за обща цел изграждането на трансграничен железопътен тунел между Република България и Република Северна Македония в граничната зона на железопътната линия, включително чрез провеждането на обществените поръчки за строителство и за надзор на изграждането на тунела от едната от договарящите страни и полагането на усилия за осигуряване на безвъздмездна финансова помощ за строителството на тунела, като изграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура.
В кратки срокове от датата на подписване на това споразумение е предвидено да бъде изготвен предварителен график за подготовка и строителство на тунела, който да се представи пред Европейската комисия и финансиращите европейски банкови институции. В споразумението ще се предвиди създаване на Смесен комитет, който да координира всички дейности и да решава въпросите, свързани с изграждането, експлоатацията и поддържането на обекта, въз основа на съответните решения на двете страни.
Предложението ни за ясни и недвусмислено поети ангажименти, конкретни стъпки и срокове, ще възстанови прагматичния и разумен диалог и ще гарантира реален напредък по проекта.