Руски специалисти няма да участват в ремонта на закупените от СССР наши щурмови изтребители Су-25. Това стана ясно от думите на вицепремиера и министър на отбраната Красимир Каракачанов, цитиран от Министерството на отбраната.

Парите за ремонта на самолетите по договора с Беларус вече са преведени, заяви Каракчанов, който днес е на посещение в Авиобаза "Граф Игнатиево".

Той поиска недоразуменията с министерството на икономиката по изпълнението на договора да бъдат преодолени. Летателният ресурс на единия самолет вече е изтекъл, каза Каракачанов. 

Кабинетът одобри плащане за ремонт на щурмовите ни самолети Су-25

Кабинетът одобри плащане за ремонт на щурмовите ни самолети Су-25

Парите са от възстановените през 2019 г. по сметка на Министерството на отбраната

Договорът с Беларус е подписан в края на 2018 година. Според Каракачанов министърът на икономиката - Емил Караниколов, който вече изрази несъгласие самолетите да се ремонтират от Беларус заради наложените санкции, е бил подведен.

Припомняме, Каракачанов е лидер на ВМРО, а Караниколов е излъчен от партия "Атака". Двете партии са коалиционни партньори в Обединени патриоти.

Красимир Каракачанов обори и заявеното от председателя на парламента - Цвета Караянчева, която при посещението си в Москва разговаря с външния министър Сергей Лавров за това руски инженери да ремонтират самолетите в българския завод "Авионамс".

"Може би някой е подал, как да кажа, погрешна информация. Можем да отидем към такъв вариант, не дай си Боже, ако не се осъществи договорът с Беларус", каза военният министър Каракачанов.

Да мислим за нови радари, за ПВО, призоваха от Софийския форум за сигурност

Да мислим за нови радари, за ПВО, призоваха от Софийския форум за сигурност

Повод за изказването им са думите на Каракачанов за ремонт на Су-25 и на МиГ-29

Според него няма да се увеличи напрежението в коалицията от искането ремонтът на руската техника да стане без участието на Русия.

"Вчера парите бяха преведени и ако няма проблем с превода, следва Министерство на икономиката да удостовери временен износ и самолетите да почнат да бъдат ремонтирани, за да не се окаже, че ще ги приземим", каза Каракачанов.

МО: Процедурата за ремонта на самолетите Су-25 не е прекратена
Обновена

МО: Процедурата за ремонта на самолетите Су-25 не е прекратена

Прогнозната стойност от 82 млн. лв. може да бъде променена…

Каракачанов изтъкна, че бойните самолети Су-25 са единствените за поддръжка от въздуха на пехотата и на флота, с който разполагаме.

"От 14 самолета сега летят 5. Всъщност днес един от тях ще се приземи. Остават 4, които през юли-август следващата година, ако не бъдат взети спешни мерки за тяхното възстановяване, ще останат на земята и армията ще загуби способности, а пилотите и техниците в авиобазата ще останат без работа", заяви военният министър.

За сделката с беларуския завод Каракачанов каза: "През март чиновници започнаха да обясняват, че има санкции, които могат да бъдат нарушени, което е абсолютно несериозно, имайки предвид практиката на други натовски и европейски държави".

За него санкциите срещу Беларус са по отношение само и единствено на вътрешни репресии. "Практиката и на други европейски държави ясно показва, че по отношение на възстановяването на бойните способности не трябва да има някакви ограничения", каза Каракачанов.

Каракачанов: МиГ-29 е още отворена страница, на която може да се пише

Каракачанов: МиГ-29 е още отворена страница, на която може да се пише

Преговаряме за резервни части и допълнително оборудване

Той припомни за искането от Министерството на икономиката за дерогация до всички държави-членки на ЕС. От Министерствата на икономиката и на отбраната са внесли на 19 юни т.г. предложение за промени на Постановлението на Министерския съвет № 91 от 9.04.2001 г. за Беларус.

"Сега ще дадем 2 милиарда и 200 милиона за нови изтребители и не виждам откъде ще вземем два милиарда за придобиването на нови щурмови самолети, които да заменят Су-25. Умният подход, отговарящ на интересите на нашата национална сигурност е от една страна да закупим новите самолети Ф-16, а от друга страна - да поддържаме тези самолети, които можем да ползваме и да експлоатираме без да товарим българския гражданин с допълнителни разходи", каза Каракачанов. Подобно мнение изрази преди дни и премиерът Борисов.

Договорът е съгласуван и сключен още през септември 2018 година. Той е за 5 броя Су-25 за 82, 5 млн. лв. без ДДС, като самолетите трябва да се ремонтират за 11 месеца до 2020 г. Според военния министър алтернативен ремонт на щурмовите изтребители в одържавения "Авионамс" (бивш "Георги Бенковски") ще е възможен след 2-3 години, когато заводът придобие тези способности и за това се търси беларуската фирма.

В доклад на командира на военновъздушните сили се пояснява, че ако не се изпълнява договорът с Беларус, неустойка от 4 125 400 лв. или 5% а от стойността на договора. Това е по 82 хиляди на ден неустойка. Ембаргото към Беларус не се отнася към фирмата, която ще извършва ремонта на българските самолети, каза още министърът.

Със среща на няколко поколения пилоти, авиационни специалисти и инженери в авиобаза "Граф Игнатиево" отбелязаха 30 годишнината от приемането на самолета МиГ - 29 на въоръжение в Българската армия. Красимир Каракачанов беше гост на празника

По-късно днес във военния клуб в Пловдив ще бъдат отбелязани тържествено още две значими за военната авиация годишнини - 40 години от приемането на вертолет Ми-24 и 20 години от приемането на вертолет Бел 206 на въоръжение във Военновъздушните сили на България.

Идната седмица депутатите от ВМРО предвиждат парламентарно питане по темата към министъра на икономиката Емил Караниколов.