Правителството на ГЕРБ е подписало договори с десетки фирми за ремонт и поддръжка на пътища в размер на 1,5 милиарда лева. Същевременно обаче бюджетът на АПИ за тази дейност е четворно по-малък - 382 милиона лева, като тези пари са били вече изхарчени към април месец.

Това каза на пресконференция министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова. Изявлението на МРРБ идва на фона на протестите на строителни фирми, които блокираха ключови пътища заради неизплащане на дължимите от държавата суми.

"Заварихме тези договори вече сключени от предишното ръководство на АПИ. Проведохме среща с фирмите и им казахме, че няма какво да направим", каза Комитова.

Строители на пътища си искат парите с блокада на центъра на София

Строители на пътища си искат парите с блокада на центъра на София

Очаква се да бъдат блокирани още 3 участъка

По думите на регионалния министър тази практика е водена през всичките години на управлението на ГЕРБ. Практиката била следната - фирмите правят ремонти на свой разноски, като разчитат на честната дума на държавата, че в края на годината остатъчните суми се плащат от излишъка в държавния бюджет.

"Не разбираме защо не са се спазвали числата, определени от бюджета. И как някой знае в началото на годината, че в края на годината ще може да подсигури тези средства. Към днешна дата, например, ние няма как да знаем дали ще има излишъци, с които да платим", заяви Комитова. И определи като "инсинуации" информациите, излезли в някои медии, че е поискала едва 100 милиона лева допълнително за АПИ при актуализация на бюджета. "Поисках всичките милиард и половина", отсече тя. Ще ги получи ли обаче - яснота към този момент няма.

И Комитова, и говорителят на правителството Антон Кутев заявиха, че реално актуализацията на бюджета зависи от депутатите, а не от отделните министри. Правителството може да предлага, министрите могат да искат, но това, което ще получат изобщо не зависи от тях.

Плащането с излишък в последните седмици на годината е много порочна бюджетна практика, която създава поле за огромна корупция, каза на свой ред говорителят на служебния кабинет Антон Кутев. "В годините, в които ГЕРБ са били на власт, разбирам, че може и да са разчитали на излишъци. Но в година като сегашната - когато се очертава да има 3-4 избори и никой не знае какво се случва с парите на държавата - да направиш това е форма на измама", не спести критики към ексуправляващите Кутев.

В регионалното министерство търсят около 40 млн. лв. за разплащане с "Автомагистрали-Черно море"

В регионалното министерство търсят около 40 млн. лв. за разплащане с "Автомагистрали-Черно море"

Парите са за ремонта на пътя между Чирпан и Стара Загора

"Много от тези фирми са си свършили работата и трябва да си получат парите. Желанието ни не е да "прецакаме" фирмите", увери той. Но каза, че смята за редно протестите и въпросите както на строителите, така и на гражданите за пътищата и сроковете за ремонтите не трябва да бъдат пред Министерски съвет, пред МРРБ, а някъде другаде - с намек за централата на ГЕРБ.

А защо фирмите, при условие, че всяка година пътностроителните фирми са работили на "честна дума" и фактически на свой разноски, чакайки края на годината, през текущата 2021 излизат на протест още през август? Според Комитова има вероятност да протестират специално срещу служебното правителство.

Има шанс обаче въпросните 1,5 милиарда да бъдат намалени с около 300-400 милиона, отговори на въпрос на News.bg и.д. директорът на АПИ Ивайло Денчев. Това значи обаче замразяването на редица обекти в цялата страна. Но дори и това да се случи - пътища няма да остават неизползваеми, увери той.

Има пари за ремонта на магистралата между Чирпан и Стара Загора

Има пари за ремонта на магистралата между Чирпан и Стара Загора

През бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура"

Припомняме, на 2 юни Сметната палата публикува доклада по одита на дружеството "Автомагистрали", който й бе възложен от депутатите от 44-то Народното събрание. В доклада се констатират сериозни нарушения и заобикаляне на закона за обществените поръчки чрез директно възлагане от страна на държавата на фирма, която не разполага с капацитета да извърши дейностите по поръчките. Автомагстрали" е превъзлагала на други партньори тези проекти. Едновременно с това от МРРБ излязоха с информация, че на дружества са давани аванси по проекти, за които дори не е имало изготвен технически проект и като пример дадоха свлачищата.

Министър Комитова установи още преди време поемането на допълнителни поръчки от фирми в пътното строителство и ремонти, за които пари не са били предвидени. Тя ги нарече роби, с което си навлече гнева на Камарата на строителите в България