С това решение (за подновяване на концесията на летище София - б.р.) Министерският съвет изпълнява решение на служебното правителство на Огнян Герджиков, назначено от президента Румен Радев. Това заяви по време на пресконференция в парламента министърът на транспорта Ивайло Московски.

Той обясни, че с решението на служебния кабинет да се прекрати концесията на летище "София" е възложено на следващия кабинет да се обърне към международен консултант и да стартира процедурата по коригиран начин.

В БСП се стягат за отпор на концесията на летище "София"

В БСП се стягат за отпор на концесията на летище "София"

Всичко е построено с парите на българските данъкоплатци

"Това е направено, тъй като от месец октомври имаме сключен договор със Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Цялата документация представлява около 2000 страници и ще бъде публикувана официално във вестника на ЕС, за да има равен достъп на всички потенциални участници", уточни Московски.

Транспортният министър уточни, че след като имат желание от БСП да получат документацията - ще я получат. "Няма никакви проблеми с процедурата, спазваме стриктно Закона за концесиите", обясни Московски.

Той бе категоричен, че концесията в никакъв случай не означава смяна на собствеността - по думите на Московски тя си остава публично-държавна. Такъв е примерът на летищата във Варна и Бургас, които са концесионирани по времето на управлението на БСП.

"Това са концесии, които доказват, че концесията е един нормален инструмент, който може да гарантира професионално управление на летищната инфраструктура", настоя транспортният министър.

Това е единственото, което целим и искаме да направим с развитието на летище "София". Там не само, че няма уволнения масови - може да има единични уволнения, но последните няколко месеца имам справка, че са назначени около 100 души допълнително, каза Московски.

Почти 8% повече пътници на летище София през март 2018 спрямо 2017 г.

Почти 8% повече пътници на летище София през март 2018 спрямо 2017 г.

Увеличението на карго пратките през март 2018 г. е с 8,5%

Транспортният министър успокои социалистите и по темата за БДЖ, тъй като поне от година отдаването на концесия на летище "София" се обвързва с БДЖ. Идеята е с пари от концесията да бъдат финансирани дългове на държавната железница.

Няма да има продажби на активи, нито на вагони, нито на сгради. Това увери транспортният министър Ивайло Московски, който дойде в парламента, за да изложи контрааргументи предвид твърденията на БСП, че железницата ще остане без сградата си на ул. "Иван Вазов".

Московски уточни, че в момента текат преговори за намаляване на лихвите. Той посочи, че има уговорка и с министъра на финансите сумата да бъде предоставена като безлихвен заем от държавния бюджет. "Няма да има никакви продажби на активи, нито на вагони, нито на сградата на БДЖ. Държа да успокоя БСП и по тази тема", коментира той.

Московски коментира, че концесията е използвана от БСП като икономически инструмент. "Нека за една нормална икономическа практика - да не спекулираме и да не я правим черна", настоя Московски.

Припомняме, идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" и в началото на май 2017 г. Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет на Огнян Герджиков.

Месец по-късно Московски посочи септември 2017 г. като срок за възобновяване на процедурата, с международен консултант. Летище София е един от един от най-големите държавни активи, с изключение на енергийните.

Πpи пъpвoтo oтвapянe нa пpoцeдypaтa дъpжaвaтa пoиcĸa oт ĸoнцecиoнepa плaщaнeтo нa пъpвoнaчaлнa cyмa oт 550 милиoнa лeвa, 480 млн. oт ĸoитo тpябвa дa бъдaт пoлзвaни зa пoĸpивaнe нa дългoвeтe нa БДЖ. Гoдишнaтa ĸoнцecиoннa тaĸca тpябвaшe дa бъдe пoнe 9,9 милиoнa лeвa, a инвecтицитe - пoнe 306 милиoнa лeва.

Министерството на транспорта е получило и анализ, поръчан на Световна банка и Eвpoпeйcĸaтa бaнĸa зa възcтaнoвявaнe и paзвитиe.

Това ще е втори опит летище "София" да се даде на концесия, след като процедурата бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков, назначено от Румен Радев, като преди това имаше и обжалване в Комисията за защита на конкуренцията.

Синдикалните организации са против отдаването на концесия с аргумент, че държавата ще е само на загуба. Според плановете с приходите от концесия трябва да се оздравят Българските държавни железници.