Около 800 млн. лв. са очакваните приходи от пътни такси, които държавата ще събере през 2023 г. Прогнозите са 550 млн. лв. от постъпленията да са от тол такси, които превозните пътни средства над 3,5 тона заплащат за изминато разстояние. Останалата сума - около 250 млн. лв., се очаква да се генерира от продажбата на винетки за леки автомобили, които от 1 януари ще бъдат с 10% по-евтини.

Това обяви директорът на Националното тол управление Георги Темелков по време на кръгла маса на тема "Две години тол система - плюсове и минуси. Ускоряване развитието и изграждането на автомагистралите в България чрез публично-частно партньорство. Необходими промени в политиката на таксуване.", съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Темелков изрази надежда, че през следващите години приходите от пътни такси ще достигнат почти един милиард лева на година, като 2/3 от средствата ще са от тежкотоварния и транзитен трафик. По думите му оптимизъм за това дават данните от постъпления, след като от 1 юли т.г. и второкласните пътища в страната са обложени с пътни такси за тежкотоварни автомобили. "През последните три месеца за първи път от въвеждането на тол системата имаме повече приходи от тол такси, отколкото от е-винетки. 98 млн. лв. са постъпленията от товарни автомобили, спрямо 75 млн. лв. от леки коли," посочи Темелков. "Това е правилната логика и модел на работа на тол системата - този, който руши повече пътната инфраструктура, да плаща повече, а пътищата да се самоиздържат от тези такси", коментира той.

Приет е нов списък на републиканските пътища, за които се събира тол такса

Приет е нов списък на републиканските пътища, за които се събира тол такса

Извършени са промени в броя, наименованието, началната и крайната точка

Данните от тол системата сочат, че на ден през България преминават около 16 000 превозни средства между 3,5 и 12 тона и над 36 000 превозни средства над 12 тона. 100% от територията на страната е покрита с контролни точки на тол системата, която, освен от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) може да се ползва и от други институции за подобряване на пътната безопасност и контрола. "Работим в близките години системата да може да се ползва за контрол за наличие на валидна застраховка "Гражданска отговорност" и годишен технически преглед. Така ще отпаднат изцяло стикерите от предните стъкла и ще намалеят фалшивите прегледи и застраховки. Системата може да се ползва и от МВР за контрол на средната скорост, с което да допринесе много за намаляване на войната по пътищата и пътния травматизъм", обясни Темелков. Той каза още, че се очаква да бъдат сертифицирани и вградените на 100 локации в асфалта сензорни кантари, с които да се следи за претоварени камиони. Те дават точност до 98% на теглото, както и информация за посоката на движение на превозното средство. Системата позволява и извършване на контрол от структурите на Агенция "Митници", "Гранична полиция" и др.

Темелков информира още, че за 2021 г. са издадени 430 000 електронни фиша за нарушения и 2000 наказателни постановления. От началото на годината до 30 септември електронните фишове са 373 744, а наказателните постановления - 2684. "Над 20 млн. лв. са приходите от нарушения на водачи, които са установени да карат без винетка или тол такса. Практически Национално тол управление може да се издържа от наложените глоби, но не това е целта на системата", заяви той.

Превозвачите отново искат отстъпка на километър в тол таксите

Превозвачите отново искат отстъпка на километър в тол таксите

Мярката би облекчила и потребителите и превозвачите

"Идеята на тол системата беше всяка стотинка от нея да бъде използвана за изграждане на пътната мрежа, коментира председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Иво Иванов. По думите му модернизирането и развитието на пътната инфраструктура през периода 2014-2020 г. е било силно ограничено в бюджета, който е бил в размер на 250 млн. лв. годишно. "По анализ на Световната банка, за да подобряваме всяка година поне 10% от републиканската пътна мрежа, е нужен бюджет от 1,5 млрд. лв. - за рехабилитация, поддръжка и почистване през зимата", изтъкна Иванов. Той каза още, че към днешна дата заради повишението на цените сумата е над 2 млрд. лв. "Благодарение на европейските фондове в момента изграждаме големи и важни пътни инфраструктурни проекти, но средствата винаги не стигат. Надявам се на повече приходи от тол системата, за да може през 2023-2025 г. да достигнем тези 10%", допълни той. Инж. Иванов отбеляза също, че след включването на второкласните пътища в обхвата на платената пътна мрежа за тежкотоварни автомобили има увеличение от около 30% в приходите на месечна база. Очакванията са до края на годината от пътни такси да се съберат около 550 млн. лв.

По време на кръглата маса бе отчетено няколкократно повишаване на тежкия трафик от Турция към Западна Европа след началото на войната в Украйна, както и необходимостта от нови правила за проектиране на пътища у нас предвид тренда съвременните камиони, включително и тези на ток, да се произвеждат с по-голяма обща маса и да превозват повече и по-тежки товари.