Бившият министър на отбраната Велизар Шаламанов заяви, че една от най-важните причини за тежката авиокатастрофа на "Граф Игнатиево", при която загинаха двама души, е недостатъчното време за полети и подготовка на летците ни.

Една парламентарна комисия трябва да потърси отговор защо пилотите ни не могат да постигнат необходимите полети годишно, както и да се потърси отговор на въпроса доколко тези демонстрации и авиошоу са важни, необходими и не може ли по по-добър начин да се изразходват средствата, както и как военновъздушните сили се подготвят за усвояването на F-16, "Спартан", "Кугър", "Пантер", настоя Шаламанов в студиото на БНТ.

Според Шаламанов, докато не станат ясни причините за инцидента, L-39 не трябва да лети.

Той добави, че не трябва да се прекрачват червени линии и не трябва да се очаква от пилоти с по-малко от 50 часа на година да изпълняват авиошоу. Доколко демонстрациите и авиошоуто се вписват в модернизацията на летателния състав и военновъздушните сили. "Как се планира авиошоу, как се подготвят пилотите, как се финансира едно авиошоу?", запита Шаламанов.

В Чехия разчитат черната кутия на разбилия се военен самолет

В Чехия разчитат черната кутия на разбилия се военен самолет

Днес е вторият ден от обявения тридневен траур

Той иска да знае как парите, които ще бъдат похарчени за авиошоуто, няма да навредят за развитието на българските военновъздушни сили.

Бившият зам.-министър на отбраната Йордан Божилов подкрепи думите на Шаламанов и посочи, че въпросите са много и на тях ще бъде даден отговор по българското законодателство. "Трябва да се погледне по-широко на проблематиката какво се случва в българската армия. Причината за зачестилите инциденти е малкият нальот в армията. Много бе направено, но заради изоставането във въоръжаването и модернизацията трябва да наваксаме", настоя Божилов.

Според него някои от старите практики и традиции трябва да бъдат забравени, защото водят до проблеми.

Той очаква през 2025 г. да пристигнат първите F-16, но въпросът е доколко ще бъдат готови българските пилоти за тях. Тези самолети са на съвсем различно ниво и трябва да могат да комуникират с всички останали сили - военноморски и сухопътни, каза още Йордан Божилов. И добави - F-16 ще реши много проблеми в българската армия.

Три версии за авиокатастрофата в "Граф Игнатиево"

Три версии за авиокатастрофата в "Граф Игнатиево"

Човешка грешка, техническа неизправност или неправилно зададена команда е причинила трагедията?

Пред bTV Тодор Тагарев - също бивш военен министър, заяви, че би трябвало още днес да излезе анализът от черната кутия, защото тя е намерена запазена.

От данните ще стане ясно дали пилотите не са предприели маневра с по-голям риск.

Според него Министерството на отбраната е реагирало неадекватно в първите моменти на инцидента.

Той счита, че е имало необоснован риск. Възможно е организаторите на това шоу да са надценили възможностите на пилотите, отбеляза Тагарев.

"Перфектно трябва да бъде планирано и управлявано всичко. Според мен там някъде е разковничето и проблема с причините за катастрофата е някъде там. Искали да се покажат колко са добри, ценни и важни, донякъде е обичайно за бойните пилоти", коментира той.

По негови думи е възможно височината и скоростта да не са били достатъчни за този маньовър.