От Камарата на автомобилните превозвачи в България съобщават, че са научили от медиите за свиканото от премиера Росен Желязков съвещание, посветено на пътната безопасност и мерките срещу войната по пътищата. От браншовата организация изтъкват, че темата е една от най-болезнените теми за българското общество.
Превозвачите отбелязват, че е обявено участието в срещата на "представители на правителството, на ресорните ведомства и на неправителствения сектор". "И тук възниква логичният въпрос: къде сме ние, представителите на автомобилния транспорт - един от най-големите и най-засегнати сектори в страната, когато става дума за пътна безопасност", подчертават те.
От Камарата на автомобилните превозвачи питали в Министерския съвет (МС) защо представители на тежкотоварния и автобусния транспорт не са поканени на важното съвещание. След поредица от разговори с различни служители категорично им заявено, че няма как да бъдат включени срещата, която щяла бъде в много тесен кръг. От камарата са възмутени от този отговор, че все пак на съвещанието представители на неправителствени организации ще има.
"Темата за пътната безопасност, тежкотоварния трафик и инцидентите, свързани с него, е изключително важна за нас - и никога не сме я подценявали. Истината обаче трябва да се каже ясно: в България просто няма адекватни пътища, по които да се движат тежкотоварни превозни средства безопасно. Това е реалността, която години наред се замита под килима", коментират превозвачите.
Те посочват, че в другите европейски държави съществува изградена, поддържана и логично организирана инфраструктура, като за тежкотоварният трафик има определени трасета, условия и контрол. От Камарата на автомобилните превозвачи в България изтъкват, че затова и инцидентите там са значително по-малко. "У нас липсата на такива условия води не само до произшествия, но и до несправедливото обвинение, че ние сме основния проблем. Ние, превозвачите, не бягаме от отговорност. Напротив - настояваме за строг и постоянен контрол. Но не можем да бъдем удобния виновник, за да се прикрие системния провал на държавата да създаде елементарно безопасни условия за движение", подчертават от организацията.
От камарата заявяват още, че при всеки шокиращ случай със смърт на пътя медии и политици започват да говорят за дупки, лоша инфраструктура и по-тежки наказания, а това последователно с години, без да чакат да се стигне до трагедия. "Ние сме сред най-засегнатите от войната по пътищата. Шофьорите са на пътя всеки ден, често при ужасяващи условия, в риск за живота си и този на околните", заявяват превозвачите. Те изтъкват, че са изправени пред хаос в контролните механизми, липса на поддръжка, нереформирани институции и категоричен отказ от страна на държавата за приемането на реални мерки.
"Как точно ще се постигне реален резултат в борбата с войната по пътищата, когато диалогът със сектора, който най-добре познава проблемите, е умишлено игнориран", питат от браншовата организация.