Регионалният министър Андрей Цеков представи приоритети и екипа си, с когото ще работи в оглавяваното от него ведомство. МРРБ трябва да създава условия така, че държавата да се развива по начин, по който да се интегрира икономически, културно и като общество, да създава условия регионите да наваксват изоставането спрямо европейските ни съседи, да сме добре свързани с преките ни териториални съседи и да има условия за инвестиции, на култура и на социални дейности, обясни Цеков на пресконференция пред журналисти като приоритети пред себе си и пред екипа му.

Изоставането на работата на парче и започването на работа по стратегически приоритети на държавата е следващата трета ключова задача пред ръководството на МРРБ.

"За да стигнем дотам, докъдето искаме да стигнем е да опазим това, което имаме - контролът и начинът, по който се разходват поверените му средства", каза министърът. МРРБ разполага с 2.5 до 2.8 млрд. лв. бюджет, които средства трябва да бъдат разходвани за републиканска пътна мрежа, за нейното обновяване и поддържане, както и да се подпомагат общините за благоустройство, водоснабдяване.

Управленската програма на правителството е краткосрочна и е с 18-месечен хоризонт, утвърдена е от партиите, подкрепили правителството и приоритетите са свързани с осигуряване на прозрачен ефективен механизъм за бюджета на министерството не само за пътната инфраструктура, но и финансиране на общините за изграждане на приоритетни обекти. Разликата с досегашните подходи е това, което е заложено е финансирането да се осъществява на програмен принцип и да има заделени средства, които да формират Фонд за подпомагане на общинското развитие. Средствата по фонда ще бъдат предоставяни на база на точни, ясни и обективни критерии на представен точен и ясен подбор, уточни Цеков.

Фондът ще бъде създаден от началото на 2024 г. с цел на дофинансиране на вече стартирали общински проекти. След приемането на бюджета за 2023 ще бъдат сключени анекси, чрез които да им бъде осигурено допълващото финансиране за проектите. Разликата в сравнение с преди ще бъде, че средствата няма да бъдат отпускани авансово.

Като втора стъпка пред МРРБ, Цеков открои изграждането и поддържането на републиканската пътна мрежа като тежко наследство. Законът за пътищата, който е част от нормативните актове предвижда, че пътищата трябва да се изграждат и поддържат на базата на стратегия. Такава стратегия е била приета през 2015 г. с хоризонт до 2022 г. АПИ ще трябва да разработва инвестиционни програми, които да са публични и на базата, на които да се бюджетира, да се провеждат обществени поръчки и строителство или ремонт.

В момента има вакуум, защото няма актуална стратегия и в периода между 2022 и настоящият момент работата на АПИ не се извършва съобразно разписания в закона стратегически подход, посочи Цеков. Към настоящия момент има работна група към АПИ за разработване на такава стратегия, техническа помощ ще окаже и Световна банка. Реалността е такава, че един такъв документ се изработва на база от 12 до 18 месеца, открои регионалният министър и увери, че няма да се работи сляпо и на парче. Такава стратегия трябва да покаже кои пътни участъци се нуждаят от ремонт сега и кои могат да бъдат отложени.

МРРБ спря обществени поръчки на АПИ за ремонт и поддръжка на пътищата за 4 млрд. лв.

МРРБ спря обществени поръчки на АПИ за ремонт и поддръжка на пътищата за 4 млрд. лв.

Спешно се изготвят правила за провеждане на нови процедури, за да не се забавят дейностите

Цеков посочи още, че не е изграден Коридор номер 8 до Република Северна Македония, не е завършена АМ "Европа", която да ни свърже със Сърбия, не е изграден Коридор номер 4, който да свърже румънската с гръцката граница, не е изградена АМ "Черно море", не е изградена връзка от Русе до Маказа и не е изградена АМ "Хемус", която да съживи Северна България, посочи Андрей Цеков.

Това, което е възможно да бъде изграден една част от пътя Видин-Ботевград, изтъкна той. Ще бъдат изградени и магистралата между Видин и Монтана. Дотук обаче свършва хубавото, разочарован е министърът.

Цеков отчете, че не по-розово е положението, касаещо АМ "Струма" и участъкът около Кресненското дефиле. Договорите са под условие, а предизвикателствата са, че има положителна оценка за ОВОС по източното било на Кресненското дефиле. Към момента избраното решение от служебния кабинет за трасето в посока Гърция е да преминава през настоящото Кресненско дефиле - две ленти в една посока със съответните мерки за опазване на биоразнообразието. Това обаче не е удачен вариант, коментира министърът. Това, което възнамерява Цеков да предложи на Министерски съвет е да има нова процедура по ОВОС за второ трасе по източния склон на дефилето. В рамките на програмния хоризонт на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" България трябва да разполага с реална пътна връзка с Гърция през Кулата, надява се той.

Следващият болен въпрос за регионалния министър е АМ "Хемус" с участъци от 1 до 9. Той видя много нарушения на Закона за обществените поръчки (ЗОП) от "Автомагистрали". Правните последици по ЗОП е, че договорите за "Хемус" по съдебен ред могат да бъдат обявени за недействителни и разтрогнати. Основният казус пред държавата е как да изплати договорите или да търси неизпълнение от страна на изпълнителите, за да прекрати договорите. Работна група трябва да излезе с предложение към Министерски съвет какво точно трябва да се направи по темата. Виждането на Цеков е, че общественият интерес налага да се строи АМ "Хемус", но не на всяка цена, а законосъобразно и средствата, които се разходват ефективно и икономично, да се плащат за нещо, което е изгодно.

Последният въпрос пред Андрей Цеков е пътното поддържане. Това е дейност, която не е строителна, а спомагателна дейност, която цели да държи пътищата и да съхранява техните експлоатационни характеристики. Това е един вид пътна козметика - да се закърпят дупки, да се почисти сняг и да се изрежат храсти, обясни регионалният министър. Това, което Цеков е заварил е, че служебният кабинет е възложил договори за аварийно и зимно почистване до избор на изпълнител с едни относително ограничени бюджета. Към момента договорите са действащи и въз основа на тях е извършено зимното поддържане през изминалата зима, като са правени и аварийни ремонти, уточни Цеков. Той отказа да навлиза в коментар дали бюджетите са правилно заделени.

Регионалният министър обаче е притеснен от това, че обществените поръчки за пътното поддържане, обявени през февруари в началото на месец юни много припряно били оценени в рамките на няколко дни и били съставени протоколи за избори на изпълнители за пътното поддържане. На финала обаче бил класиран само по един изпълнител от всички участници. Одитът показва, че са нарушени 7-8 разпоредби на ЗОП и че са били изразходвани неправилно публичните средства за възлагане на обществени поръчки за пътното поддържане.

Още следващата седмица ще бъдат обявени нови обществени поръчки по критерии за възлагане на най-ниска цена за пътното поддържане.

Зам.-министри на регионалното развитие и благоустройството ще са Ангелина Бонева, Василена Терзийски и Николай Найденов.

Строежът на АМ "Хемус" се оскъпявал само с 30%, а не двойно

Строежът на АМ "Хемус" се оскъпявал само с 30%, а не двойно

За регионалния министър е в интерес на обществото магистралата да продължи да се строи