Около 300-400 души се събраха да отстояват правата си пред парламента в първия ден от започналия тази сутрин тридневен национален протест на строителния и пътностроителния бранш. Той се провежда на 27, 28 и 29 юли 2022 г. в столицата и в цялата страна.
По време на митинга си те се оплакаха от условията, в които работят, както и отношението към тях. Протестиращи показаха снимки на резултатите от недооценената според тях работа на пътните строители. Размахваха и плакати с предупреждение за зима без снегорини и настояване за индексация на цените в строителството, за инвестиции в противовес на инфлацията. Развяти бяха и лозунгите "Пътищар е гордост, а не унижение" и "Държава без пътища няма". Предният ред на протеста държеше и огромен трибагреник. На място символично беше разпъната и палатка.
Протестът е организиран от Българска браншова камара (БКК) "Пътища", като в него участват Българската строителна камара и браншовите синдикални организации. Той е подкрепен от Асоциацията на организациите на българските работодатели и Камарата на автомобилните превозвачи в България.
Блокади имаше на различни места в страната, сред които пътя Русе - Свиленград в района на Велико Търново и автомагистрала "Тракия" при входа на Бургас, а самосвали с надути клаксони преминаваха на бавен ход неколкократно между кръговите кръстовища в края на АМ "Струма" и на главен път Е-79 край Благоевград по призива на ББК.
Основните искания са три. Първото касае приемане на измененията в законодателството, които да позволят индексиране на цените в строителството.
Преди началото на протеста председателят на БКК "Пътища" Стефан Чайков заяви: "Като на всички е ясно, че инфлацията реални направи невъзможно изпълнението на обектите, които са спечелени при обществени поръчки назад във времето и де факто под риск са поставени над 10 млрд. лв. по оперативните програми. Другото ни основно искане е разплащане на дължимите 720 млн., които неколкократно бяха потвърдени от представители на държавните институции, че се дължат. Дори и с решението на Народното събрание от 20 април изрично се казва, че тези средства се дължат. Просто към онзи момент беше взето решение да се изплатят само 50% от тях. И третото, за което апелираме - народните представители да изменят въпросното решение от 20 април, тъй като съгласно него на 30 септември България ще се озове без поддържане на пътищата."
Източник: БГНЕС
По думите на Чайков протестът ще продължи, докато бранша получи адекватен отговор на исканията си. "Може да се удължи в достатъчно дълъг период от време. Той разбира се зависи от това колко е дълъг животът на това Народно събрание, защото, ако във вторник президентът ги разпусне, очевидно, че няма смисъл вече да протестираме. Но все още се надяваме, че има достатъчно мъдрост в народните представители да осъзнаят особено критичния факт, че от 30 септември България наистина ще остане без поддържане. Тук искам нещо да стане ясно - при сегашните условия пътностроителните фирми не изгарят от желание да работят по действащите договори. Нашата задача не е да си удължаваме договорите. Просто неадекватните действия на управляващата, особено от представителите на "Продължаваме промяната", доведоха до заплахата България да остане без поддържане на републиканската пътна мрежа, включително и през зимния сезон", подчерта той.
По-късно от ББК "Пътища" заявиха в своя позиция, че държавата рекетира строителния бранш, като повече от година отказва да разплати извършени дейности в сектора. "Политиците в лицето на премиера Кирил Петков, министъра на финансите Асен Василев, заместника му Андрей Цеков и председателя на парламентарната комисия по регионално развитие Настимир Ананиев целят да погубят цял един сектор, заради некомпетентност". Българска браншова камара "Пътища" и Камарата на строителите в България са категорични, че няма да позволят това.
"Хиляди служители в цялата страна се включиха в Националния протест на отрасъла. Представителите на сектора бяха категорични, че сме свидетели на опити да се внушават неистини с политически цели. Решението дали има изрядни и неизрядни фирми е в ръцете на компетентните органи. Не приемаме да се издават политически присъди от представители на властта със съмнителна експертиза. Във връзка с обвиненията, че пътно-строителните фирми искат продължаване на договорите за поддържане и текущ ремонт, от ББК "Пътища" заявиха, че всички компании настояват държавата веднага да прекрати договорните им отношения и да проведе нови процедури. Животът и здравето на всички ползватели на пътната мрежа са най-важни, а управляващите с лека ръка ги пренебрегват. Това е недопустимо, категорични са строителите", посочват от ББК "Пътища".
От Камарата на строителите в България са категорични, че без навременни мерки за индексация и разплащания по всички проекти в строителството, изпълнението им ще стане невъзможно и държавата ще загуби милиарди левове.
"След дадения брифинг в МС сегашното управление на държавата доказа че няма капацитет да реши създадените от него огромни проблеми в пътния бранш и бяга от отговорност, чрез лъжи и манипулации", заявяват още от Българска браншова камара "Пътища".