Около 300-400 души се събраха да отстояват правата си пред парламента в първия ден от започналия тази сутрин тридневен национален протест на строителния и пътностроителния бранш. Той се провежда на 27, 28 и 29 юли 2022 г. в столицата и в цялата страна.

По време на митинга си те се оплакаха от условията, в които работят, както и отношението към тях. Протестиращи показаха снимки на резултатите от недооценената според тях работа на пътните строители. Размахваха и плакати с предупреждение за зима без снегорини и настояване за индексация на цените в строителството, за инвестиции в противовес на инфлацията. Развяти бяха и лозунгите "Пътищар е гордост, а не унижение" и "Държава без пътища няма". Предният ред на протеста държеше и огромен трибагреник. На място символично беше разпъната и палатка.

Властта иска нови поръчки за пътни ремонти, макар и с риск да са по-скъпи

Властта иска нови поръчки за пътни ремонти, макар и с риск да са по-скъпи

Настимир Ананиев: Има икономически процеси, които биха довели до по-високи цени

Протестът е организиран от Българска браншова камара (БКК) "Пътища", като в него участват Българската строителна камара и браншовите синдикални организации. Той е подкрепен от Асоциацията на организациите на българските работодатели и Камарата на автомобилните превозвачи в България.

Блокади имаше на различни места в страната, сред които пътя Русе - Свиленград в района на Велико Търново и автомагистрала "Тракия" при входа на Бургас, а самосвали с надути клаксони преминаваха на бавен ход неколкократно между кръговите кръстовища в края на АМ "Струма" и на главен път Е-79 край Благоевград по призива на ББК.

Автомобилните превозвачи подкрепят протеста на пътните строители

Автомобилните превозвачи подкрепят протеста на пътните строители

Те призовават президента Румен Радев да подкрепи българския бизнес

Основните искания са три. Първото касае приемане на измененията в законодателството, които да позволят индексиране на цените в строителството.

Преди началото на протеста председателят на БКК "Пътища" Стефан Чайков заяви: "Като на всички е ясно, че инфлацията реални направи невъзможно изпълнението на обектите, които са спечелени при обществени поръчки назад във времето и де факто под риск са поставени над 10 млрд. лв. по оперативните програми. Другото ни основно искане е разплащане на дължимите 720 млн., които неколкократно бяха потвърдени от представители на държавните институции, че се дължат. Дори и с решението на Народното събрание от 20 април изрично се казва, че тези средства се дължат. Просто към онзи момент беше взето решение да се изплатят само 50% от тях. И третото, за което апелираме - народните представители да изменят въпросното решение от 20 април, тъй като съгласно него на 30 септември България ще се озове без поддържане на пътищата."

Снимка 582153

Източник: БГНЕС

По думите на Чайков протестът ще продължи, докато бранша получи адекватен отговор на исканията си. "Може да се удължи в достатъчно дълъг период от време. Той разбира се зависи от това колко е дълъг животът на това Народно събрание, защото, ако във вторник президентът ги разпусне, очевидно, че няма смисъл вече да протестираме. Но все още се надяваме, че има достатъчно мъдрост в народните представители да осъзнаят особено критичния факт, че от 30 септември България наистина ще остане без поддържане. Тук искам нещо да стане ясно - при сегашните условия пътностроителните фирми не изгарят от желание да работят по действащите договори. Нашата задача не е да си удължаваме договорите. Просто неадекватните действия на управляващата, особено от представителите на "Продължаваме промяната", доведоха до заплахата България да остане без поддържане на републиканската пътна мрежа, включително и през зимния сезон", подчерта той.

По-късно от ББК "Пътища" заявиха в своя позиция, че държавата рекетира строителния бранш, като повече от година отказва да разплати извършени дейности в сектора. "Политиците в лицето на премиера Кирил Петков, министъра на финансите Асен Василев, заместника му Андрей Цеков и председателя на парламентарната комисия по регионално развитие Настимир Ананиев целят да погубят цял един сектор, заради некомпетентност". Българска браншова камара "Пътища" и Камарата на строителите в България са категорични, че няма да позволят това.

Работодателите подкрепят протеста на пътностроителните фирми

Работодателите подкрепят протеста на пътностроителните фирми

Проблемите на един от ключовите за икономиката ни сектори не могат да бъдат пренебрегвани

"Хиляди служители в цялата страна се включиха в Националния протест на отрасъла. Представителите на сектора бяха категорични, че сме свидетели на опити да се внушават неистини с политически цели. Решението дали има изрядни и неизрядни фирми е в ръцете на компетентните органи. Не приемаме да се издават политически присъди от представители на властта със съмнителна експертиза. Във връзка с обвиненията, че пътно-строителните фирми искат продължаване на договорите за поддържане и текущ ремонт, от ББК "Пътища" заявиха, че всички компании настояват държавата веднага да прекрати договорните им отношения и да проведе нови процедури. Животът и здравето на всички ползватели на пътната мрежа са най-важни, а управляващите с лека ръка ги пренебрегват. Това е недопустимо, категорични са строителите", посочват от ББК "Пътища".

Пътните строители блокират 20 ключови отсечки

Пътните строители блокират 20 ключови отсечки

Ще има и ежедневни протести пред парламента

От Камарата на строителите в България са категорични, че без навременни мерки за индексация и разплащания по всички проекти в строителството, изпълнението им ще стане невъзможно и държавата ще загуби милиарди левове.

"След дадения брифинг в МС сегашното управление на държавата доказа че няма капацитет да реши създадените от него огромни проблеми в пътния бранш и бяга от отговорност, чрез лъжи и манипулации", заявяват още от Българска браншова камара "Пътища".