Транспортният министър Георги Гвоздейков отхвърли обвиненията на частния железопътен бранш, който се оплаква от повишаване на такси и готви протести, на съвместен брифинг с ръководството на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) относно тарифата на допълнителни услуги, предоставяни от компанията.

Това категорично не е вярно, категорични са държавните представители - от 2008 година таксите не са повишавани, а дори се предвижда и понижение на таксата за използване на ЖП инфраструктурата в нормален режим - с 32%.

"Абсолютни внушения" - така определи Гвоздейков твърденията, изказани от ЖП бранша по-рано днес. Освен това - по-рано днес е била планирана среща между представител на министерството и Петко Несторов, председател на Асоциацията на предприятията в ЖП транспорта, но тя била отказана едностранно не от страна на министерството.

Европрокуратурата откри злоупотреба с евросредства за жп проекти у нас

Европрокуратурата откри злоупотреба с евросредства за жп проекти у нас

ОЛАФ поиска България да върне 38 млн. евро финансиране за жп проект

"Не става дума за увеличаване на такси, а за услуги и за промяна в цената за експресно заявяване на график. Давам прост пример - всеки, който си е вадил лични документи, знае, че има нормална, бърза и експресна услуга", даде пример Гвоздейков.

От пресцентъра на НКЖИ по-рано днес съобщиха, че компанията осъвременява таксите за част от услугите си за товарните железопътни превозвачи, след като те са задържали нивата си 15 години. Решение за това е взето от Управителния съвет на държавното предприятие. В него се предвижда от началото на 2024 г. таксата за преминаване (инфраструктурна такса) да бъде намалена с около 35%. След предвидената промяна таксата за влак с тегло 1000 тона, например, ще намалее от 2,50 лв/км на 1,66 лв/км.

Заради спечелено дело БДЖ е на печалба, но операторите са на загуба

Заради спечелено дело БДЖ е на печалба, но операторите са на загуба

Наваксват с ремонтите на локомотиви и мотриси, отчита се обаче недостиг на 30 вагона

Увеличават се тарифите за непланирани товарни превози извън годишното разписание. Актуализацията на тези услуги се прави за пръв път от 15 години насам и касае тарифите за допълнително предоставяните от Компанията експресни услуги.

Промените в таксите за допълнителните услуги касаят назначаване на влакове и изготвяне на разписание извън годишния график, когато превозвачът подава заявка за превоз в кратки срокове преди изпълнението му.

"Предлаганите от ДП НКЖИ експресни услуги дават възможност на железопътните превозвачи да се възползват от възможно най-гъвкаво разпределяне на капацитет. Осигурява им възможност да удовлетворят максимално бързо своите клиенти и товародатели, като заявят експресна промяна в графика за пътуване", обясняват от държавната компания.

Модерна софтуерна система ще планира управлението на влаковете у нас

Модерна софтуерна система ще планира управлението на влаковете у нас

Стъпка за модернизацията на жп транспорта

От НКЖИ предоставят информация за настоящите и новите цени за видовете доставки в зависимост от времето на подаване на заявка за капацитет:

Стандартна - получена минимум 48 часа преди желания начален час на тръгване на влак. Цената се променя от 0,50 лв/км на 1,61 лв/км

Нормална - получена по-малко от 48 часа преди желания начален час на тръгване на влака и не по-късно от 10:00 часа на предишния ден. Цената се променя от 0,75 лв/км на 2,42 лв/км.

Експресна - получена след 10:00 часа в деня на тръгване на влака. Цената се променя от 1,00 лв/км на 3,22 лв/км. При експресната заявка необходимостта на превозвачите от осъществяване на допълнително възникнал непланиран превоз се удовлетворява за 2 часа, каквато възможност няма в другите страни.