Децата трябва да знаят, че дисциплината се затяга и трябва повече да слушат и повече да учат.
Това каза министърът на образованието Даниел Вълчев след приемането от правителството на проекта за Закон за училищното образование.
Според Вълчев проектът ще бъде внесен в парламента, а по въпроса откога ще влезнат в сила разпоредбите за новата структура, Вълчев каза, че това може да се отложи с една година, а разпоредбите за дисциплината на учениците, правомощията на учителите и родителите могат да бъдат в сила още от 15 септември.
Министърът поясни, че влизането в сила ще стане със съответните подзаконови нормативни актове.
Даниел Вълчев каза още, че по време на дискусията министерствата, към които има специализирани училища са изразили свои виждания.
Основното образование ще се завършва след 7 клас, а задължителното - след 10 клас, предвижда приетият от правителството проект.
Новата образователна структура ще включва две степени - основно образование от начален етап (от 1 до 4 клас) и прогимназиален етап (от 5 до 7 клас).
Втората степен е средно образование от 1 гимназиален (от 8 клас до 10 клас) и втори гимназиален етап (от 11 до 12).
Основното образование според проекта се завършва след 7 клас, а 8 клас е предвиден за интензивно чуждоезиково и компютърно обучение или професионална подготовка.
Задължителното образование се завършва след 10 клас, а в последните две години се акцентира върху профилираната и професионална подготовка. В края на всеки етап на образование е планирано да се провежда национално външно оценяване.
Проектът съдържа подробна уредба на правата и задълженията на учениците. Новите дисциплинарни мерки - са свързани с извършване на дейности в полза на училището извън учебно време, отстраняване от училище, отстраняване от час, намаляване на поведението.
Предвижда се в края на всеки клас както и при завършване на етап или степен на образование класният ръководител да изготвя характеристика, преценка за развитието на всеки ученик и с препоръки.
Уредени са и правата и задълженията на учителите. Формулирано е, че учителите трябва да се явяват на работното си място в „облекло или във вид, съответстващи на добрите нрави".
За учителите има забрана за внасяне на оръжие, алкохол, забрана за използване на мобилен телефон в час.
Посочени са допълнителни права и задължения на класния ръководител.
Предвидени са 5 учителски длъжности - младши учител, учител, страшни учител, главен учител и учител методик.
Регламентирана е и възможността родителите да ползват специален отпуск - 8 часа годишно, за да посещават училището на детето си.
За директорите е предвидено 5-годишен мандат, без ограничения в броя на мандатите.
Предвидено е и изграждането на училищни съвети.
Министър Даниел Вълчев заяви преди днешното правителствено заседание, че законът за училищното образование ще бъде разгледан днес от кабинета без корекции.
Миналата седмица разглеждането му беше отложено.
"Няма как да има корекции, материалът е вкаран отдавна в Министерски съвет", заяви той в отговор на журналистически въпрос дали в закона има някакви промени.
"Рано сутрин не приемам никакви обвинения", каза още Вълчев по повод обвиненията на ДПС, че ведомството му твърде дълго се е забавило с внасянето на закона.
Затова от ДПС заявиха, че няма да подкрепят проекта.
Припомняме, разглеждането на проектозакона веднъж вече бе отложено.
По думите на министъра от преди седмица причина за отлагането е несъгласие на ДПС с текстове от законопроекта и по-специално с чл. 161, в който като задължение на ученика се посочва:
да не носи религиозни символи, които по агресивен и натрапващ се начин демонстрират религиозните му предпочитания.
Разглеждането на проектозакона съвпадна по време с разразилия се скандал в Гърмен и Рибново, когато депутатъ Яне Янев сигнализира, че районът е подложен на активна ислямизация.
По-късно министър Вълчев коментира, че няма да допусне религиозни символи да могат да се натрапват в училищата.
tomekki
на 18.05.2009 в 20:29:44 #66"Предвидени са 5 учителски длъжности - младши учител, учител, страшни учител..."

ГП
на 26.03.2009 в 22:00:41 #65Как не можете да разберете,че не образованието е виновно,а обществото .Има ли то дълбоко уважение към институцията/училището/ и към представителите й/учителите/?НЕ.Е,тогава как очаквате учениците да са в ред и образованието да е добро?
българско домати
на 26.03.2009 в 21:28:54 #64иначе си напълно права, че реалността е друга и една добре функционираща образователна система трябва да е много гъвкава, с коренно различни стимули от старите...но за това трябват млади и нахъсани хора. И...много пари..Както и дългосрочна стратегия!
българче
на 26.03.2009 в 21:27:15 #63"Новата образователна структура ще включва две степени - основно образование от начален етап (от 1 до 4 клас) и прогимназиален етап (от 5 до 7 клас)." ----------------------------------------------------------------------------------------------- По тази "нова" образователна структура е учила баба ми. Дето се вика - всичко нов е добре забравеното старо.
българско домати
на 26.03.2009 в 21:26:08 #62Kalim, кога за последно си стъпвала в училище?! Щото само с дипломите ти не става! Аз бях 3 години учител...
kalim
на 26.03.2009 в 21:22:48 #61Между другото, шапка свалям на хората, които работят в образованието и са добри специалисти. Но министърът забрави нещо много важно и съществено: не може един учител да обърне внимание на 30 деца? Това е много важен проблем, но по-лесно е да обвиняваме учителите, децата, родителите, обществото.... Един адекватен закон за образованието би зачеркнал много от вините....но не само с наказания се възпитава, те са за невменяемите. А за стимулите за обучение...нищо не прочетох досега за това....
ГП
на 26.03.2009 в 21:08:02 #60Училището е лакмусовата хартия, по която се познава състоянието на обществото.Явно то е много,много болно.Поздравления за отношението по темата към Елеонора.
kalim
на 26.03.2009 в 20:52:28 #59облекло или във вид, съответстващи на добрите нрави". Вълчев, обясни ми какво означава добър нрав. Защото, когато в училище се обличах естетично, подчертвам естетично, искаха да ме сложат в техния безвкусен калъп). И да ти кажа безквусното и сивото ли наричаш добър вкус? Ами да ти кажа първо вие влезте в час относно понятията, пък после създавайте законите си, законотворци! Че то един закон иска мъдрост и разум.
kalim
на 26.03.2009 в 20:43:59 #58Не знам дали Вълчев ще го прочете, но искам да му кажа, че въпреки че не съм министър имам малко по-високо образование от неговото и малко повече книги съм прочела от него. Та неговото изказване да слушат повече и да учат повече ми звучи глупаво. Те искат да накарат децата да учат като им внушават страх от наказание, така не се възпитават мислещи хора, а послушковци- каквито им трябват на управляващите. Възпитанието в любов и желание към науката, Вълчев, е правилния подход. Може законът да ти е добър, но тези твои изказвания да знаеш, никак не ми гаресват! Ти си продукт на соц-а и законите ти сигурно са такива. А военен режим няма ли да въведеш в училище, за да се отвратят децата от науката, която сама по себе си е прогресът на едно общество. Целта на образованието са мислещи хора, а не послушковци и кълъпчовци. Много ти здраве от мен. Радвам се, че скоро експериментите ти ще престанат!
fire
на 26.03.2009 в 20:31:39 #57Ама Шивкет не искаааааааа........

масура
на 26.03.2009 в 20:26:36 #56А на черната котка ще кажа-дъното е още много далече, коте. Още ще ни управляват турците, още. Докато стане толкова зле положението, че не се вдигнем и не ги избутаме всички надолу. Ама до тогава.........има още време. Много време.
масура
на 26.03.2009 в 20:22:44 #55Абе, шевкед, абе рязано дьомне смотано. На това ли те научиха в медресето, а. България е била държава по времето на турците, бе. Когато Цезар е бил в галия, там е имало само племена, не и държава бе. Ама те кюрдите ше ви оправят вас, още малко ви остава.
chjornajat kot
на 26.03.2009 в 20:19:23 #54" ... Какво, по дяволите, прави Лютви Местан в българското образование ... "
-----------------------------------------------------------
А, какво правят останалите смърдели в управлението на България - питам аз ?
И ще отговоря с две думи !!! РАЗСИПВАТ БЪЛГАРИЯ !!!

шевкед
на 26.03.2009 в 20:16:47 #53ДНЕС АТАКА СА ПОИСКАЛИ ЕВРО ПАРЛАМЕНТА ДА ПРИЗНАЕ 5 ВЕКОВНИЯ ТУРСКИ ГЕНОЦИД НАД БЪЛГАРИЯ .... То и аз искам Европарламента да признае за геноцид действията на Юлий Цезар в Галия, ама не става.
digk
на 26.03.2009 в 19:43:23 #52Начална учителка съм, с 27 години педагогически стаж .Хареса ми споделеното от Елеонора и съм съгласна с нея.Вече си намразих професията,защото в училище е ад.Децата и родителите имат права, а аз само задължения.Хора без образование и култура ме оценяват и са по-големи специалисти от мен.Повишиш ли тон, накажеш ли ученика,веднага звъни по телефона на мама и татко, за да се оплаче.Искането ми за камера в класната стая бе коментирано с нарушение правата на детето.А моите права ....
машадо
на 26.03.2009 в 19:32:03 #51КЛАНЕТО ПРОДЪЛЖАВА Посвещава се на Баташките свети новомъченици по случай 130 –та годишнина от мъченическата им кончина Годините летят като подплашен кон, а вашето клане се продължава... И никой не долавя глухия ви стон, и тънете в предателска забрава. Посича ви не кървав турски ятаган, А вашите свидни внуци и правнуци. Секат душите ви безмилостно, без свян все наши, български башибозуци. Вероотстъпници главите ви секат, Безродници на клада ви продават. Базброй Пилатовци и Йуди позорят Небесната ви мъченишка слава. Момците ви – момци с лица на херувим – Иродиади български посичат, девойките ви – снежнобял ухаен крин – черкези родни искат да похитят. Дори на младенците ти, свети Батак, посяга родний Ирод отомански, да ги потурчи побеснял е пак, изтръгнал своя корен християнски. Клането продължава... И до тоя ден отекват ударите на дръвника. О, Господи! Глава се пада и на мен - на злите страсти страстомъченика. Но, Господи! Прости ми този гях голям зарад баташките ни мъченици, и изтръгни Ти моя кървав ятаган от поразяващата ми десница. И вместо нож в ръка – свещица ми сложи, да я запаля пред светите мощи, и вместо каменно сърце ми дай сълзи, за да поискам прошка, сладка прошка ...
TheTrue
на 26.03.2009 в 19:12:01 #50Какво, по дяволите, прави Лютви Местан в българското образование В дневния ред на правителственото заседание в четвъртък беше включено разглеждането на проекта на Закон за училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка. На последното заседание на кабинета гледането на проекта беше отложено. В отсъствието на премиера заседанието тогава ръководеше Емел Етем. Вицепремиерът изтъкна, че проектът на образователния министър Даниел Вълчев още не е съгласуван на Тристранен съвет и в Националния съвет по етническите и демографски въпроси. Затова предложила отлагането му. Министър Даниел Вълчев напусна заседанието, а на въпрос защо така, отговори “питайте ДПС”. ГЕОРГИ ДАСКАЛОВ Отговори Лютви Местан, който, освен че е заместник на Доган в парламентарната група и партията, управлява българското образование вече осма година. Жена му Ширин пък управлява Агенцията за закрила на детето, а заместник-министър с ресор “Интеграция в образованието” е Мукаддес Налбант. Та Местан каза, че законът за образованието не трябва да бъде профанизиран, като се свежда до забрадки и шалвари и добави, че не може да коментира законопроекта по същество, понеже той все още не бил постъпил в парламентарната комисия по образование. Друг кадър на ДПС пък, който сега по стечение на обстоятелствата е шеф на Комисията за защита от дискриминация – Кемал Еюп, каза пак във връзка със закона, че било необходимо да се въведе законова дефиниция на забрадката като религиозен символ и чак тогава законът за образованието да се коментира и обсъжда по същество. Бре, да му се не види. Че ДПС не иска законът да бъде приет в този вариант, е от видно по-видно. Защо това е така, може само да се гадае – например защото Местан не е харесал някой прекалено либерален наратив или дискурс, или просто защото ДПС предизборно иска да направи гъдел на избирателите си, или пък ще иска нещо в замяна от партньорите в Тройната коалиция – един Господ и Аллах знаят. Необяснимо и важно е друго – по силата на коя човешка и нормална логика българското образование е харизано на ДПС и хората като Лютви Местан казват кое може и кое не може да става в нещо, което ще определя какви хора ще станат децата ни и в крайна сметка – как ще изглежда България след 10 или 20 години? По силата на каква логика хора, влизали в университетите по квотен и параграфен принцип, които в момента откровено дърпат чергата в угода на една малка част от българското общество, които бранят теснопартийния си интерес, насочвайки една немалка част от ресурсите към регионите, от които черпят електорална и властова мощ, по силата на каква логика тези хора колят и бесят в българското образование? Каква компетентност е доказал Лютви Местан, та да може да разиграва както си иска министъра на образованието – без значение дали се казва Даниел Вълчев, Владимир Атанасов или Игор Дамянов (имаше и такива министри, ако не помните)? И изобщо – какво по дяволите, прави Лютви Местан в българското образование?
azazel
на 26.03.2009 в 18:49:30 #49да знам - допуснах грешки в това което написах. Съжалявам. И моля ви като ми, ако ме отговаряте, не се показвайте цялата простотия, а се опитайте да се аргументирате. Знам, че в първото сте добри, съмнявам се за второто.
azazel
на 26.03.2009 в 18:45:47 #48Без да искам да обидя българскятя образователна система смятам че тя е неефективна (къде беше запетайката - преди 4смятам" или слид?). От една страна образованието е 12 класа, което наистина е много - 11 са предостатъчно. От друга, учениците ги занимават с предмети, които в бъдеще са неприложими - или по-точно нека всички изучават разните видове предмети но до 8 клас включително - от 9 да се прави профилиране и така например тези които учат хуманитарни науки да не се занимават с предмети не влизащи в техните интереси и обратното. Също смятам, че трябва да се въведат предмети като въведение в икономиката, прамо и тн... Трябва наистина да се наблегне и на изучаването на чужди езици - това наистина и приоритет.... Но какво трябва или ни трябва да се направи - това няма значение тъй като в БГ няма компетентни кадри за каквото и да било - включително и за преподаватели - как искате да има след като например в СУ в начална педагогика (така ли си пише?) приемат всички глупаци които имат 3 поне на някой изпит. как искате тези мързили да станат в последствие преподаватели като дори самите те не знаят какво значи да учиш? В крайна сметка в БГ няма обравия - така че учете поне някакъв език, стягайте куфарите и се евакуирайте, освен разбира се ако не ви харесва в родната кочина.
xixi
на 26.03.2009 в 18:17:15 #47споко деца , министъра гоняма след три месеца