Движението на градския транспорт в София ще бъде запазено в сегашния му обем, но парите за издръжка и за заплати на работещите в сектора ще стигнат до септември. Това заяви зам.-председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет Зафир Зарков пред вестник "24 часа".

Предстои да внесат за разглеждане в Столичния общински съвет (СОС) икономическата рамка за 2022 година. Градският транспорт е в тежка финансова ситуация, причинена от спада на пътуванията заради пандемията в последните 2 г. и растящите цени на горива и енергоносители, увери Зарков.

Синдикати искат градския транспорт да стане безплатен

Синдикати искат градския транспорт да стане безплатен

Според КТ "Подкрепа" този вид обществена услуга трябва да се финансира от държавата

"Постарали сме се максимално да запазим движението му в обема, в който е и в момента. Но липсата на адекватно поведение от държавата е причината за сериозен дефицит. Тоест движението на градския транспорт не е гарантирано до края на годината", коментира председателят на транспортната комисия в СОС.

Според разчетите, парите ще стигнат до есента, и то при увеличена финансова издръжка от общината. Тази година тя ще дофинансира транспорта на София със 170 млн. лв., - 36% от всички данъчни приходи, внесени от столичани, ще отидат за тази дейност.

Билетът за градския транспорт в София няма да поскъпва

Билетът за градския транспорт в София няма да поскъпва

Ситуацията е тежка, но иначе ще откажем хората да го ползват, обясни Фандъкова

Зарков за пореден път настоя правителството да отпусне средства, за да се гарантира, че софиянци ще имат транспорт и няма да се налага да се орязват линии.

Ден по-рано независимият общински съветник Борис Бонев от "Спаси София" настоя финансирането с държавни пари да е обвързано с ангажимент за реформи. Той и екипът му представиха 5 предложения за реформи, които ще изпратят до Министерския съвет и Народното събрание.

Прилагането им ще направи градския транспорт бърз, удобен, редовен и ще стане истинска алтернатива на придвижването с кола, твърди Бонев. За последните 10 г. броят на автомобилите в столицата се е удвоил, припомни независимият общински съветник.

Увеличават с 10% заплатите в столичния градски транспорт

Увеличават с 10% заплатите в столичния градски транспорт

Парите за увеличението не са гарантирани, търсят се решения

Според председателя на транспортната комисия в общината това не е вярно. Увеличението на броя на колите в София е под 10%" и са поискани официални данни от КАТ, каза Зарков.

Първото предложение на "Спаси София" за реформа е закриване на Центъра за градска мобилност и обединяване в едно дружество на трите транспортни оператора - "Метрополитен", "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт".

"Така ще се намалят разходите, ще се прекрати дублирането на структури и функции, ще има ясна отговорност и обща визия за развитието на градския транспорт", смята Бонев. Той изчисли, че за един мандат само от премахването на четирите борда на дружествата се пестят 4 млн. 

СОС затяга контрола върху "Топлофикация София", ЦГМ и "Софийски имоти"

СОС затяга контрола върху "Топлофикация София", ЦГМ и "Софийски имоти"

Въвежда се съвместно представителство за трите дружества

Втората му идея е за подобряване на контрола - и за нередовни пътници, и при паркирането. Сега 4 институции следят за нарушения при паркирането - КАТ, Центърът за градска мобилност, Столичният инспекторат и Общинска полиция. Идеята е да има един контролен орган и вместо контрольори, които обикалят в синята и зелената зона за паркиране, да се ползва моделът на Белград. Там 18 екипа в автомобили, оборудвани с камери, следят за нарушения, като системата прави автоматична проверка на всяка кола.

От "Спаси София" предлагат още хората до 26 г. да имат право на годишна карта за градски транспорт на цена 200 лв., да се въведат 2 билета за пътуване с възможност за неограничен брой прекачвания в рамките на определено време - единият за по-кратки пътувания, а другият за по-дълги, и др. 

Спаси София е против ЦГМ да изтегли заем от 15 млн. лв.

Спаси София е против ЦГМ да изтегли заем от 15 млн. лв.

ГЕРБ уж не искал кредити, а подкрепял тегленето на заем за покриването на дупките

За това предложение на "Спаси София" Зарков изтъква закона, според който Центърът за градска мобилност няма право да проверява за неправилно паркиране и да контролира движението по пътищата като КАТ. "Може да се обърне към вътрешния министър и да поиска такава промяна", каза Зарков.

Той е категоричен, че механичното сливане на транспортните дружества няма да помогне, а спестяването на 1 милион лева годишно няма да реши проблема с липсващите около 170 млн. лева.

Очаква се най-късно през месец май да бъде внесено предложение за нова тарифна политика в градския транспорт от специалния комитет, в който има представители на различни политически сили в СОС, съобщи Зарков.

Идеята е билетът да важи за определен период от време с възможност за неограничен брой прекачвания. Така сегашният билет от 1,60 лв. ще дава възможност за различни прекачвания в рамките на 30 минути, а с другия, който ще е по-скъп, ще може да се сменят превозни средства в рамките на 60 минути.

Дори прекачването да е в 29-ата минута, пътникът ще може да завърши пътуването с билета си от 1,60 лв., без значение колко време ще му е нужно за достигане до желаната дестинация, уточни председателят на транспортната комисия в СОС.