"Железопътните магистрали са като автомагистралите - скъпи, стават бавно и с краен срок далеч в бъдещето." Това заяви транспортният министър Гроздан Караджов, който отговаря в рамките на парламентарния контрол по темата за зачестилите инциденти по жп линиите в страната и по-конкретно за последния такъв край Локорско, взел живота на двама души.
Пред депутатите Караджов повтори мерките, които е предприел още в първия ден на встъпването си в длъжност, тъй като тежката влакова катастрофа се случи ден преди това.
Той допълни, че обновяването и модернизирането на техническите системи и сигнализацията изискват планиране и сериозни финансови средства. Техническите системи, включително осигурителната техника, са надграждащи над основната инфраструктура.
"Обновяването само на един локомотив струва над 1 млн. евро. Десетократно повече ще струва обновяването на цялата мрежа, което не може да се осъществи за една година", заяви Гроздан Караджов.
Транспортният министър подчерта важността на дългосрочната стратегия за модернизация на железопътния сектор, за да се гарантира сигурността и ефективността на превозите.
Най-големият дефицит в железниците остава липсата на контрол, дисциплина, професионализъм и мотивация.
В "БДЖ Товарни превози" е издаден т.нар. тревожен бюлетин, който информира персонала за възникнали инциденти, докладва Караджов.
Въвежда се политика на нулева толерантност към грешките, допускани от трите железопътни предприятия, както и към нарушенията на експлоатационния персонал на нормите за безопасност.
Провеждат се разговори със служители от целия експлоатационен персонал. Като непосредствени мерки, насочени към подобряване на ежедневния контрол върху работата на персонала, е разпоредено в гарите с прекъснато действие да се засили контролът върху осигурителните системи.
Предстои Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" да проведе изпити на експлоатационния персонал, свързан с безопасността на превозите.
Министър Караджов подчерта, че е направена структурна промяна с цел да се избегнат рискове. Освен това е наложена забрана за работа в условия на непрекъснато влаково движение.
Националният борд за разследване на произшествията във въздушния, водния и железопътния транспорт разследва случая с катастрофата край Локорско. Окончателният доклад ще съдържа не само фактите и обстоятелствата около инцидента, но и необходимия анализ за причините за допуснатото произшествие. Ще бъдат дадени препоръки до съответните железопътни предприятия с цел недопускане на подобни инциденти в бъдеще.
Министър Караджов подчерта, че е заложен последващ мониторинг, за да се следи изпълнението на препоръките.