Жестоката катастрофа в Своге продължава да е сред водещите теми на всекидневниците.

"Лабораторни тестове били показали, че има недопустим материал в асфалта на пътя София - Своге, където тежко катастрофира автобус, предава Би Ти Ви. Това е заявил министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков на пресконференция в централата на ГЕРБ. Той твърди, че АПИ ще ремонтира участъка за своя сметка, но чака разрешение от разследващите органи. На 27 август УС на АПИ взима решение за отремонтиране за тяхна сметка на участъци, които са компрометирани по трасето. Изключение е участъкът на пътното произшествие, в който се водят процесуално-следствени действия, каза на Нанков в отговор на въпрос ще бъдат ли предприети спешни мерки за ремонт на участъка, в който стана тежката катастрофа край Своге, предаде Агенция "Фокус". "След разрешение на водещите разследването органи, ще започне отремонтирането и на този участък", обяви той. "След изтичането на гаранционния срок 15 август, който беше даден на фирмата, да си отстрани дефектите по целия пътен участък, на 20 август от АПИ са информирали, че изпълнителят отказва да си изпълни ангажименти. На 24 август е подаден доклад до УС на АПИ", обясни регионалният министър. "Откакто съм министър това е първият случай, в който фирма не иска да си изпълни задълженията по гаранция по договор", коментира Николай Нанков. "Отремонтирането на 21 участъка, констатирани с протокол към юни, ще започне до края на утрешния ден", заяви той." - в. "Сега".

"Шофьорът Григор Григоров, който в събота преобърна автобус с пътници край Своге, е вече преместен в килия на следствените арести на столичния бул. "Г. М. Димитров", казаха пред "24 часа" прокурори. Тази сутрин той е бил изписан от болница "Царица Йоанна - ИСУЛ", където беше приет след трагедията. Григоров е задържан за 72 ч от прокурор. Обвинен е за причиняване на смърт по непредпазливост на 17 души и нанасяне на телесни повреди на 21 ранени. Според прокуратурата той е нарушил правилата за движение, след като превишил скоростта с 13 км/ч при разрешени 40. Данните за скоростта са по информация от тахошайбата на рейса. Когато са му повдигали обвинение в неделя, Григоров не е давал обяснения пред разследващите. Очаква се прокуратурата да му иска и постоянен арест от съда. Григоров е управител и съсобственик на фирмата превозвач "Мобилус 5". Засега той е единственият обвинен за трагедията край Своге. От прокуратурата обаче вчера увериха, че разследването продължава и най-вероятно отговорност ще се търси и на други." - в. "24 часа".

"Полицията и разследващи влязоха в офиса в фирма "Мегаинвест холд" в Дупница, която е партньор на "Трейс груп холд" в проекта за рехабилитация на пътя в Искърското дефиле, съобщи "Фокус". При катастрофа край Своге в събота 17 души загинаха, а 20 са ранени. Некачествена настилка е една от версиите, по които разследващите работят, както се разбра от изявление на главния прокурор Сотир Цацаров ден след произшествието. Изпълнител на рехабилитацията на пътя е консорциумът "Трейс Своге", в който "Трейс" участва с 60%, а "Мегаинвест холд" с 40%. Агенция "Фокус" съобщава, че пред централата на "Мегаинвест холд" има и служители на жандармерията, каквито имаше и при изземването на документи вчера в централата на "Трейс". Вчера пред "Капитал" собственикът на "Мегаинвест холд" Цветан Цветанов поясни, че дружеството е работило по рехабилитацията на участъка край Елисейна и не е отговаряло за този при Своге. "Нямам нищо общо с ремонта край Своге, не мога да коментирам качеството на пътната настилка там", каза той. По информация от БНТ снощи разследващите са иззели документацията за ремонта от агенция "Пътна инфраструктура", която е възложителят на поръчката. Междувременно лидерът на "Атака" Волен Сидеров заяви, че ще поиска от регионалното министерство всички договори с фирмата "Трейс Груп Холд", която, по думите му, "обира всички поръчки и печели огромни суми". Сидеров ще предложи и законодателни промени за по-строг контрол и санкции на изпълнителите на обществени поръчки и връщане на държавата в "основните дейности, от които олигарси печелят за сметка на невинните жертви по пътищата"..." - в. "Дневник".

"БСП поиска поемане на политическа отговорност заради тежката катастрофа край Своге. Оставки на министри вече е най-малкото, става въпрос за оставка на цялото правителство, каза лидерът на БСП Корнелия Нинова на пресконференция в централата на червената партия...
"Досега корупцията ни ограбваше, взимаше от всеки човек, сега вече корупцията убива в истинския смисъл на думата, защото невинни българи плащат с живота си кражбите на правителството на Бойко Борисов", каза Нинова и призова за смяна на този модел на управление на държавата..." - в. "Стандарт".

"Виновникът за такива ситуации е само един и това е правителството на Бойко Борисов и той персонално. Гордостта на премиера - магистралите, са най-голямата кражба може би в държавата, конкурирайки се с кражбите в санирането", коментира Нинова. Лидерът на БСП посочи, че преди началото на новия парламентарен сезон левицата ще обсъди дали да внесе нов вот на недоверие. "Има ли смелост премиерът, както до вчера казваше: "Аз строя пътища и магистрали", да излезе сега и да каже: "Аз строя пътища и магистрали, по които да се избивате." Този модел от бизнес, кражби и корупция води до тези трагедии, допълни Нинова..." - в. "Труд".

Вестниците в сряда съобщават за развръзка по друг трагичен случай - пороя във варненския квартал Аспарухово.

"Окончателно: няма виновни за 13-те удавени в "Аспарухово", само силният дъжд
Решението е на Апелативния съд по настояване на прокуратурата. Факторите свлачища, битови и строителни отпадъци, постройки в дерето не били основна причина за трагедията.
Апелативният съд уважи протеста на окръжната прокуратура във Варна и прекрати наказателния процес за наводнението в кв. "Аспарухово" на 19 юни 2014 г., при което се удавиха 13 души.
Преди това Варненският окръжен съд бе постановил, чедържавното обвинение не може да прекратява дело и да обявява, че няма виновни.
"Досъдебното производство, образувано веднага след наводнението във варненския квартал, е водено за причиняване смъртта на 13 души поради немарливо изпълнение на занятие или на друга правно регламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност - престъпление по член 123, ал. 1 от НК. Делото е наблюдавано от екип от трима прокурори и разследвано от екип от трима следователи от окръжния следствен отдел. При проверката на определението на Варненския окръжен съд въззивната съдебна инстанция е приела аргументите на окръжната прокуратура, че то е необосновано", се казва в решението на Апелативния съд от 24 август тази година.
Магистратите отново се позовават на екстремалността на валежите на 19 юни 2014 г. и на всички справки на Националния институт по метеорология и хидрология.
"Само за половин час - от 18,30 до 19 ч, интензивността на падналите валежи на един квадратен метър е била 138,8 литра. За периода от 15 до 20 юни 2014 г. количеството на валежите е било 175,6 л, което представлява 382 процента от нормата за валежите през юни.
Подобно наводнение във Варна е имало и през 1951 г., когато в три валежни дни през август са измерени 292 литра на квадратен метър. Центърът на изваляването тогава обаче е бил в друга част на Варна", аргументират се апелативните съдии. Според тях, основната причина за настъпилото водно бедствие е екстремността на природното събитие от 19 юни 2014 г..." - в. "24 часа".

"Апелативният съд уважи протеста на Окръжната прокуратура във Варна срещу определение на Варненския окръжен съд и прекрати наказателното дело за наводнението в кв. "Аспарухово", взело 13 жертви, съобщава прокуратурата. Той бе подаден срещу определение на Варненския окръжен съд , който отмени постановлението за прекратяване на наказателното дело за екстремното наводнение в кв. "Аспарухово", при което на 19 юни 2014 г. загинаха 13 души. Досъдебното производство, образувано веднага след наводнението във варненския квартал, е водено за причиняване смъртта на 13 души поради немарливо изпълнение на занятие или на друга правно регламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност - престъпление по член 123, ал. 1 от НК. Делото е наблюдавано от екип от трима прокурори и разследвано от екип от трима следователи от Окръжният следствен отдел. При проверката на определението на Варненския окръжен съд въззивната съдебна инстанция е приела аргументите на Окръжната прокуратура, че то е необосновано. За екстремалността на валежите в на 19 юни 2014 год. говорят всички справки на Националния институт по метеорология и хидрология. Само за половин час - от 18,30 часа до 19 часа, интензивността на падналите валежи на един квадратен метър е била 138,8 литра. За периода от 15 до 20 юни 2014 год. количеството на валежите са били 175,6 литра, което представлява 382 процента от нормата за месец юни. Подобно наводнение във Варна е имало и през 1951 год., когато в три валежни дни през август са измерени 292 литра на квадратен метър. Центърът на изваляването тогава обаче е бил в друга част на Варна, разказва прокуратурата. И Апелативният съд е приел, че основната причина за настъпилото водно бедствие е екстремността на природното събитие от 19 юни 2014 год. Факторите свлачища, битови и строителни отпадъци, изградени постройки по протежението на дерето и в него не са основната причина за драстичния размер на нанесените щети на инфраструктурата и домовете, както и за смъртта на 13 загинали. Със своето определение Апелативният съд е отменил определението на Варненския окръжен съд, с което е било отменено постановлението за прекратяване на наказателното производство за наводнението във варненския квартал "Аспарухово"..." - в. "Сега".

"Повече от четири години, след като наводнение, предизвикано от пороен дъжд, отне живота на 13 души във варненския кв. "Аспарухово", Апелативният съд в града потвърди, че трагедията е била причинена не от човешка грешка, а от природната стихия. Досъдебното производство, образувано веднага след наводнението от 19 юни 2019 г., бе водено за причиняване смъртта на 13 души поради немарливо изпълнение на служебни задължения. Според Наказателния кодекс това е престъпление. Делото бе наблюдавано от трима прокурори и разследвано от трима следователи от варненския Окръжен следствен отдел. На 16 юни м.г. - три години след опустошителното наводнение Окръжната прокуратура във Варна оповести резултатите от експертизата за причините, довели до трагедията. Според тях основният фактор, довел до загубата на 13 човешки живота и причиняването на огромни материални щети, е било застрояването на западния охранителен канал в ромската махала над кв. "Аспарухово". Пак според експертизата източникът на наводнението е формиралата се висока вълна вследствие на падналите проливни и поройни валежи на 18 и 19 юни 2014 г. "За кратко време и с голяма скорост водата достигнала до коритата на деретата и активизирала свлачищни и срутвания", бе записано в документа. Според експертизата на вещите лица, работили по случая, Министерството на регионалното развитие и благоустройството не е изпълнило задълженията си за оценка и картографиране на геоложкия риск на територията на община Варна, в това число и на пострадалия кв. "Аспарухово". Липсата на такава оценка на риска предопределя и липсата на активни действия на всички управленски нива. Въпреки Националната програма за превенция и ограничаване на свлачищата на територията на Република България, ерозията и абразията на Дунавското и Черноморското крайбрежие 2015 - 2020 г. , регистрираните до 2014 г. на територията на Варна и на кв. "Аспарухово" свлачища за неотложно укрепване са планирани за изпълнение едва през следващата година, когато за целта трябва да бъдат отпуснати 2 млн..." - в. "Дневник".

В. "Стандарт" съобщава, че България е най-евтината страна в ЕС:
"България се оказва най-евтината страна в ЕС за широк кръг от стоки, услуги и храни, отчита анализ на Евростат за нивата на цените на потребителските стоки и услуги в Евросъюза през 2017 г. Страната ни е с най-нисък тотален показател за всички потребителски стоки и услуги в Евросъюза с индекс от 44, при среден индекс от 100 пункта за ЕС-28. Страните в ЕС с най-високи индекси за скъпи потребителски стоки и услуги са Дания и Люксембург - и двете с по 141 пункта, тоест с 41 пункта над средното за ЕС. Страната ни е с най-ниски цени за алкохол, вино, бира, цигари и тютюневи изделия - индекс от 56 при среден показател 100 пункта за ЕС. Най-евтини отново у нас са облеклото, обувките, както и всякакви аксесоари, свързани с мъжкото и дамско облекло - 78 пункта /при 100 за ЕС/. Поддръжката на дома с отопление, електричество, вода, както и други домакински услуги отново е най-евтина у нас - 30 пункта при 100 за ЕС. Медицинските продукти, лекарствата, здравните и дентални услуги са най-евтини у нас в рамките на целия Евросъюз - 29 пункта при 100 за ЕС. Продуктите за леки автомобили, горивата, транспортните услуги и т.н. отново са най-евтини у нас - 66 пункта при 100 за ЕС. Образованието (от основно до висше) и всички свързани с него такси и учебници са най-евтини у нас сред 28-те членки на ЕС - 25 пункта при среден показател от 100. Разходите за ресторанти, кафенета, барове, хотели и други развлечения отново са най-ниски у нас - 45 пункта при 100 за ЕС. През 2017 г. Дания е най-скъпата държава-членка за ресторанти и хотели - 50 на сто над средното за ЕС, храна - отново 50 на сто над средното за ЕС, за отдих и култура - 48 на сто над 100 за ЕС. Ирландия е най-скъпата държава-членка за алкохолни напитки и тютюневи изделия - 74 на сто над средното за ЕС. Люксембург е държавата с най-високи разходи за жилища, вода, електричество и газ - 63 на сто над 100-те пункта за ЕС. Гърция е най-скъпата държава в областта "комуникации" - 54 на сто над средното за ЕС. Швеция е с най-високи цени в областта на "конфекцията, дрехите и обувките" - 34 на сто над средното ниво в ЕС. Освен България, която държи лидерството за най-ниски цени в широк диапазон потребителски стоки и услуги, най-ниски са цените на плодовете, зеленчуците и безалкохолните напитки в Румъния - 62 пункта при 100 за ЕС (по този показател страната ни има 73 пункта). Най-евтината страна за комуникации, пощенски услуги, телефонни и мобилни разговори е Полша - 45 пункта (при 65 за България). От друга гледна точка обаче страните с най-ниски ценови показатели на стоки и услуги, като Румъния и България, отчитат и най-високи показатели за хора, живеещи в риск от бедност и социално изключване (40% за България и 38% за Румъния). В най-скъпите държави на ЕС Дания и Люксембург обаче е най-нисък и ръстът на хората в риск от бедност - едва 16 на сто, отчита Евростат."