Повишаването на безопасността на пешеходците идва с разширяване на възможностите за придвижване с електрически тротинетки и велосипеди, а не с тяхното ограничаване.
Тази позиция изразиха от Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) във връзка с проекта за забрана на движението на тротинетките в паркове, градини, площади, тротоари и пешеходни зони на територията на Столична община.
В мотивите на предложените промени е посочено "повишаването на безопасността на пешеходците", въпреки че електрическите тротинетки са доказано по-безопасни от автомобилите, изтъкват от Асоциацията.
Същевременно по нейни данни повечето водачи на тротинетки са слезли от автомобили и в този смисъл електрическите тротинетки са естествено решение на претоварения трафик, задръствания, мръсен въздух, липса на достатъчно паркоместа, високи нива на шум и др. Затова подкрепата за електрическите тротинетки и велосипедите е цивилизационен избор за всяка местна власт, подчертават от БАЕМ.
В световната практика е установено, че най-сигурният начин за повишаване безопасността на водачите на велосипеди и електрически тротинетки е чрез развитие на велосипедната инфраструктура, посочва се в позицията.
Към момента обаче в София няма нито една свързана велосипедна алея с друга. Става въпрос за почти 100 км велосипедна инфраструктура, от която една голяма част е или в окаяно състояние или не е изградена спрямо стандартите установени от държавата, смятат от Асоциацията.
Проблемите, които виждат от БАЕМ във връзка с предложените промени, предоставяме без редакторска намеса:
- Ограничава се движението на електрически тротинетки и велосипеди през парковете, без да се предложат алтернативни варианти за преминаване в тези региони.
- Невъзможността водачите на тротинетки да преминават през парковете, ще ги принуди да се влеят в трафика, което ще застраши допълнително тях самите. Масов мотив за преминаване през парковете с индивидуални превозни средства е че това е единственият безопасен начин да се стигне от точка А до точка Б.
- Друг вариант пред водачите на тротинетки ще бъде да се върнат отново на колите, увеличавайки допълнително задръстванията и рисковете от наистина сериозни катастрофи.
- В добавка много семейства с деца карат колела в парковете за забавление, а с посочените промени това на практика ще им бъде забранено. Нещо повече - единствената възможност децата да карат колела ще се окаже на улицата. И това е в името на безопасността?
- Вносителите споменават единични инциденти с електрически тротинетки, сякаш това е масова практика, но успоредно с това виждаме стотици, ако не и хиляди сериозни инциденти с автомобили годишно. Отново напомняме, че повечето водачи на електрически тротинетки са слезли от леки коли. Нека не забравяме, че всяка електрическа тротинетка (независимо дали е под наем или лична) е преди всичко една кола по-малко на пътя!
От Българската асоциация за електромобилност считат за притеснително, че няма изградена ясна визия за развитието на велосипедната инфраструктура и градската мобилност на територията на Столична община.
Във връзка с предложените промени и с посочените по-горе проблеми, от БАЕМ предлагат следното:
- В най-кратки срокове да започне обществено обсъждане за изграждане на стратегия за градската мобилност на територията на Столична община и достигането на поне 500 км. велосипедна инфраструктура до 2030 година.
- Изграждане на велосипедни трасета през големите паркове най-късно до края на 2024 година.
- Развитие на велосипедните паркинги.
- Разрешената скорост на територията на парковете да е 15км/ч. Това е компромисно решение и за двете страни. Смятаме, че така по никакъв начин няма да се застраши здравето пешеходците, но и няма да се ограничи този по-безопасен, удобен и екологичен персонален транспорт.
ТT
на 03.07.2023 в 16:09:50 #1„В мотивите на предложените промени е посочено "повишаването на безопасността на пешеходците", въпреки че електрическите тротинетки са доказано по-безопасни от автомобилите, изтъкват от Асоциацията.“ ===== Смях в залата. Абсолютно неадекватен аргумент. Автомобилите НЕ СЕ ДВИЖАТ ПО ТРОТОАРИТЕ! Не заплашват да ни строшат краката и осакатят доживот, ако направим една стъпка встрани _НА ТРОТОАРА_ или в парка! Нали? „Масов мотив за преминаване през парковете с индивидуални превозни средства е че това е единственият безопасен начин да се стигне от точка А до точка Б.“ ===== БЕЗОПАСЕН ЗА КОГО?!?!? Докога ще ни взривяват глезените и подбедриците на нас, пешеходците някакви хвърчащи наоколо?! Една крачка не смееш да направиш встрани НА ТРОТОАРА или в парка! Безумие! „Невъзможността водачите на тротинетки да преминават през парковете, ще ги принуди да се влеят в трафика, което ще застраши допълнително тях самите.“ ===== А пешеходците кучета ги яли... Велосипедистите също ли са „застрашени самите тях“ тогава? Ел. тротинетките се движат където и велосипедите по закон - вдясно на платното за движение, освен ако има велоалея - тогава ЗАДЪЛЖИТЕЛНО по нея. „В добавка много семейства с деца карат колела в парковете за забавление, а с посочените промени това на практика ще им бъде забранено. Нещо повече - единствената възможност децата да карат колела ще се окаже на улицата. И това е в името на безопасността?“ ====== Точно така, в името на безопасността. Какво не е ясно? А децата на 12 или по-малко имат право да карат по тротоарите и в парковете. Възрастните да карат по улицата, както е по закон. В парковете няма да карат. Ще ходят. Какво не е ясно? Разрешената скорост на територията на парковете да е 15км/ч. Това е компромисно решение и за двете страни. ===== Няма да го спазват. Кой ще го контролира, с радари? Смях в залата. Те сега не контролират НИКАК милиона колела и ел. тротинетки ПО ТРОТОАРИТЕ, пълна лудница е! Остава и да разрешат дефакто карането, като го разрешат с ограничена скорост - което го прави _практически_ ненаказуемо, т.е. практически разрешено. Не! А лудницата по тротоарите с колелата, караща ме всеки ден да се тревожа малко повече, ходейки по тях, е ОСНОВНАТА причина да правя планове да замина за чужбина в момента (въпреки че има по-големи по потенциална тежест проблеми [примерно липсата на законова защита на собствеността, различна от жилище; липсата на адекватни полицейски разследвания на престъпленията и въобще на полиция в тая „държава“-полуанархия, ...], това ми е проблем номер ЕДНО по реален, ежедневен тормоз)! Просто е влудяващо! (наред с други милион проблеми с трафика) Писна ми да се разправям с простаци!