Повишаването на безопасността на пешеходците идва с разширяване на възможностите за придвижване с електрически тротинетки и велосипеди, а не с тяхното ограничаване.

Тази позиция изразиха от Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) във връзка с проекта за забрана на движението на тротинетките в паркове, градини, площади, тротоари и пешеходни зони на територията на Столична община.

В мотивите на предложените промени е посочено "повишаването на безопасността на пешеходците", въпреки че електрическите тротинетки са доказано по-безопасни от автомобилите, изтъкват от Асоциацията.

Същевременно по нейни данни повечето водачи на тротинетки са слезли от автомобили и в този смисъл електрическите тротинетки са естествено решение на претоварения трафик, задръствания, мръсен въздух, липса на достатъчно паркоместа, високи нива на шум и др. Затова подкрепата за електрическите тротинетки и велосипедите е цивилизационен избор за всяка местна власт, подчертават от БАЕМ.

Българската асоциация за електромобилност: Инциденти с тротинетки са единици

Българската асоциация за електромобилност: Инциденти с тротинетки са единици

Всякакви ограничения на тротинетките и велосипедите трябва да се правят внимателно

В световната практика е установено, че най-сигурният начин за повишаване безопасността на водачите на велосипеди и електрически тротинетки е чрез развитие на велосипедната инфраструктура, посочва се в позицията.

Към момента обаче в София няма нито една свързана велосипедна алея с друга. Става въпрос за почти 100 км велосипедна инфраструктура, от която една голяма част е или в окаяно състояние или не е изградена спрямо стандартите установени от държавата, смятат от Асоциацията.

Проблемите, които виждат от БАЕМ във връзка с предложените промени, предоставяме без редакторска намеса:

  1. Ограничава се движението на електрически тротинетки и велосипеди през парковете, без да се предложат алтернативни варианти за преминаване в тези региони.
  2. Невъзможността водачите на тротинетки да преминават през парковете, ще ги принуди да се влеят в трафика, което ще застраши допълнително тях самите. Масов мотив за преминаване през парковете с индивидуални превозни средства е че това е единственият безопасен начин да се стигне от точка А до точка Б.
  3. Друг вариант пред водачите на тротинетки ще бъде да се върнат отново на колите, увеличавайки допълнително задръстванията и рисковете от наистина сериозни катастрофи.
  4. В добавка много семейства с деца карат колела в парковете за забавление, а с посочените промени това на практика ще им бъде забранено. Нещо повече - единствената възможност децата да карат колела ще се окаже на улицата. И това е в името на безопасността?
  5. Вносителите споменават единични инциденти с електрически тротинетки, сякаш това е масова практика, но успоредно с това виждаме стотици, ако не и хиляди сериозни инциденти с автомобили годишно. Отново напомняме, че повечето водачи на електрически тротинетки са слезли от леки коли. Нека не забравяме, че всяка електрическа тротинетка (независимо дали е под наем или лична) е преди всичко една кола по-малко на пътя!

От Българската асоциация за електромобилност считат за притеснително, че няма изградена ясна визия за развитието на велосипедната инфраструктура и градската мобилност на територията на Столична община.

Във връзка с предложените промени и с посочените по-горе проблеми, от БАЕМ предлагат следното:

  • В най-кратки срокове да започне обществено обсъждане за изграждане на стратегия за градската мобилност на територията на Столична община и достигането на поне 500 км. велосипедна инфраструктура до 2030 година.
  • Изграждане на велосипедни трасета през големите паркове най-късно до края на 2024 година.
  • Развитие на велосипедните паркинги.
  • Разрешената скорост на територията на парковете да е 15км/ч. Това е компромисно решение и за двете страни. Смятаме, че така по никакъв начин няма да се застраши здравето пешеходците, но и няма да се ограничи този по-безопасен, удобен и екологичен персонален транспорт.