В българската пътна мрежа няма път, по който да няма увредени или липсващи еластични огради. Така например по АМ1 "Тракия А1 от км 0+000 до км 359+000 почти няма участък, където да няма повредена еластична ограда, констатират от ИПБ.

Мантинелите и тяхната поддръжка са в изключително лошо състояние. Те не осигуряват безопасност за ползвателите на пътната инфраструктура. Най-тревожно е състоянието на еластичните огради по републиканските пътища и автомагистралите.

Това се казва в становище на Института за пътна безопасност (ИПБ) по повод катастрофа от 23 юли 2019 г. край Шумен. Там кола се вряза в крайпътните еластични огради (мантинели). След катастрофата е ампутирана ръката на тридесет и осем годишна жена. 

Пътната безопасност - в пълен нормативен хаос

Пътната безопасност - в пълен нормативен хаос

Зад кормилото, където трябвало да са политиците, нямало никого

Инцидентът е станал на място, където би трябвало мантинелата да задържи колата, а не да се вреже в нея. Неправилното инсталиране и неправилната експлоатация на тези съоръжения ги превръщат в средство за убиване, а не в животоспасяваща система, каквото всъщност е предназначението им, пишат от ИПБ. 

Правят мантинели за 8 млн. лв. за Варна, Добрич, Шумен и Търговище

Правят мантинели за 8 млн. лв. за Варна, Добрич, Шумен и Търговище

Договорът е за следващите 4 години

За катастрофата край Шумен те предполагат, че мантинелата вероятно е била повредена или е поставена неправилно.

По мнението на пътните специалисти мантинелите масово не се поддържат правилно, не се подновяват навреме и дори не се поставят съобразно действащите нормативни изисквания.

Според пътните експерти един от пътищата в най-тежко състояние е път II-82 София-Самоков. В критично състояние от гледна точка на пътна безопасност е и Подбалканският път - път I-6

Откраднаха парапети и мантинели за 9 хил. лв. от АМ "Марица"

Откраднаха парапети и мантинели за 9 хил. лв. от АМ "Марица"

В участъка между Димитровград и Харманли

Според Института начинът на възлагане на поддръжката на пътищата от страна на стопанина му - АПИ е сред основните причини за лошото състояние на мантинелите. Поддържащите фирми не са длъжни в рамките на 24 часа след катастрофа да подновят увредената ограда.

Сега мантинелите се поддържат от фирми, различни от компаниите, които извършват текущ ремонт. По този начин България е разделена на шест зони. Различни фирми поддържат оградите без да имат задължението в рамките на 24 часа да подновят увредено съоръжение.

Окрупняването на тази задача очевидно води до неспазване на срокове, занижаване на качеството и очевидно до тежки инциденти и смърт за потребителите, констатират от ИПБ.

Те припомнят, че мантинелата е причина за тежката катастрофа край град Своге на 25 август 2018 г. Въпреки това година след трагедията поддръжката на мантинелите е силно неглижирана и то в цялата страна. 

АПИ отрича болтовете на мантинелите на пътя Своге-София да се развиват на ръка

АПИ отрича болтовете на мантинелите на пътя Своге-София да се развиват на ръка

Смятат, че обвиненията целят медийна сензация