Общинският съветник от ПП-ДБ-Спаси София Симеон Ставрев изказва съмнения за нередности в условията по две обществени поръчки на "Столичен електротранспорт" за 18 нови трамвая и 35 тролея за общо 143.6 млн. лв. Според него условията по двете процедури са ограничаващи и вероятно ще помогнат на производителите на сегашния подвижен състав на "Столичен електротранспорт" да спечелят и тези поръчки.

Ставрев споделя притесненията си за честността на двете поръчки и евентуалните последствия от поставените условия с публикация във "Фейсбук", информация за която беше оповестена и от пресцентъра на "Да, България". По думите му ограничаващите условия намаляват конкуренцията и могат да доведат до закупуване на по-скъп подвижен състав с по-лошо качество. "Ръководството на "Столичен електротранспорт" ЕАД е организирало тези обществени поръчки. Това ръководство е назначено от икономическото мнозинство на общинските съветници от ГЕРБ, БСП, ИТН, ВМРО и отцепници от Възраждане без конкурс и конкуренция", коментира той.

Симеон Ставрев определя като ограничаващи конкуренцията условия поставените изисквания за дължината на превозните средства, твърде конкретно описаните врати, разположението на климатиците, изискването за минимална мощност и др. "Късите тролеи Škoda 26Tr Solaris, които и в момента притежава "Столичен електротранспорт" ЕАД, отговарят на всички изисквания. Аналогично, трамваите Pesa Swing, които и сега возят софиянци, също отговарят на всички изисквания на другата обществена поръчка", изтъква той.

ПП-ДБ-Спаси София се захваща с трамваите

ПП-ДБ-Спаси София се захваща с трамваите

Приоритет е изграждането на ринговия трамвай по бул. "Тодор Каблешков"

Ставрев посочва и конкретните проблеми, които вижда в условията за поръчката за тролеите за 45.5 млн. лв.:

  • Вратите са твърде конкретно описани - трябва да се отварят навътре, не може да са от тези модели, при които се плъзгат настрани отвън.
  • Компресорът на климатичната системата да бъде разположен на покрива елиминира модели, при които той може да е отзад.
  • Условието пресен въздух да прониква през горната част на страничните прозорци и отворите на климатичната система ограничава производители, чиито модели вкарват чист въздух по друг начин.
  • Изискването за височина на прага до 360 мм може да отстрани модели, които не отговарят точно на това измерение, дори и ако те предлагат други предимства по отношение на комфорт или достъпност.
  • Изискването за автономно придвижване от 15 км. без ток по жиците при някои производители е по-малко - 10-12 км. пробег, а нуждата от автономност в София обикновено е за кратки участъци с ремонти.
  • Изискването за дължина до 12 метра може да елиминира модели, които са малко по-дълги, но могат да превозват повече пътници.
  • Системата за диагностика на тяговата система трябва да има възможност за свързване с лаптоп със специален софтуер (съвместим с Windows), което елиминира производители, които могат да предоставят данните през други операционни системи.

Според общинския съветник в процедурата за трамваите за 98.1 млн. лв. са ограничаващи следните условия:

  • Изискването за минимална дължина на трамвая от 28 метра може да ограничи конкуренцията, като елиминира по-къси модели, дори и ако те отговарят на други технически характеристики и предлагат адекватен капацитет.
  • Участникът следва през последните три години да е доставил идентичен или сходен подвижен състав. Участници, доставили по-дълги от 28 метра трамваи, не могат да бъдат допуснати, въпреки че могат спокойно да произведат и по-къси състави.
  • Изискването за минимална мощност от 400 kW може да бъде ограничаващо, тъй като някои по-икономични и компактни модели трамваи имат по-ниска мощност, която би била достатъчна за градските условия в София.
  • Условието вратите да са изцяло остъклени елиминира модели трамваи, които има метален обков в най-долната си част.

Припомняме, че през юни кметът Васил Терзиев и ПП-ДБ-Спаси София обявиха програма за закупуване на 500 нови трамваи, тролеи и автобуси на стойност 1 млрд. лв. до 2030 г. От БСП и ВМРО обявиха подкрепата си за програмата, но се възмутиха от прибързаното й и еднолично обявяване от Терзиев и ПП-ДБ-Спаси София. От ГЕРБ също подкрепиха програмата, като зададоха обаче въпроса от къде ще дойдат нужните средства. 

В началото на октомври от "Спаси София" алармираха за нередности при почистването на трамваите в депо "Банишора". 

През миналата седмица пък Ставрев предупреди, че "Столичен автотранспорт" ЕАД ще даде комисионна в размер до 1 236 320 евро на частна компания по обществена поръчка за закупуване на газ за автобусите за 2025 г. на стойност 40 млн. лв., въпреки че дружеството има необходимия лиценз и може да купува газ без посредник.