Шефът на ТЕЦ-Варна покани Христо Иванов на проверка.
На съпредседателя на ДБ се предоставя възможност да се запознае в детайли с фактите какво се случва в пристанище ТЕЦ-Езерово, както и да извърши всички необходими му проверки в ТЕЦ-Варна, на т.нар. от него "купчина желязо". Това става ясно от становище на Данаил Папазов, изпълнителен директор на Пристанище ТЕЦ-Езерово и ТЕЦ-Варна.
Цялостната концепция на Пристанище Варна е система от канали и кейови съоръжения с различно предназначение, посочва се в позицията.
Той пояснява, че два канала свързват съответно Черно море с Варненското езеро, а Варненското езеро - с Белославското езеро. Те са изкуствено прокопани и трябва да се удълбочават периодично.
Посочва се, че по протежението на системата от канали и езера са разположени кейови стени, обособени по смисъла на законодателството като терминали.
Част от тях са публична държавна собственост, а друга част са пристанищни терминали частна собственост. Има и няколко нови проекта, върху които се работи и се намират на различни стадии на разработване.
Папазов уточнява, че общо всички терминали предполагат заставане на около 60 кораба едновременно, като само 3 могат да бъдат на ТЕЦ-Езерово, т.е. 5% от тях.
Той е категоричен, че удълбочаването на канали 1 и 2 в Пристанище Варна е стратегически проект за България и в частност за Варна. Главната мярка за интегрираната транспортна стратегия за разрешаване на проблемите, свързани с транспортната достъпност, е именно удълбочаването на каналите.
С този проект ще се постигне дългосрочно решение на настоящите проблеми за подход и маневриране на корабите и бъдещи потребности от нови маневрени зони, съобразно инвестиционните намерения на пристанищните оператори на всички терминали, разположени в района на Пристанище Варна, посочва се в позицията.
Допълва се, че проектът се обсъжда от 2014 г. и е включен през 2017 г. в инвестиционната програма на ДППИ за 2018. По това време пристанището ТЕЦ-Езерово е собственост на ЧЕЗ.
Папазов заявява, че с реализирането на това удълбочаване на 14,50 м. ще се позволи на кораби тип Пост-Панамакс до 70 000 тона да посещават Варна. С това интересът на товародателите и на инвеститорите ще е по-голям.
Папазов уверява, че нито един куб.см не е удълбочаван и не се предвижда да бъде удълбочаван по смисъла на тази поръчка в района на ТЕЦ-Езерово, а главната цел по негови думи е удълбочаването на каналите до Варна-Запад, на 11 км от ТЕЦ-Езерово.
Той отрича, че удълбочаването се прави изключително в негова полза.
Папазов подчертава, че цялостното проектиране и доставянето на ново оборудване за ТЕЦ-Варна и Пристанище ТЕЦ-Езерово се изпълнява от чуждестранни компании, които следят включително и българската преса и това им влияе при вземане на решение за инвестиции.
Припомняме, почетният председател на ДПС Ахмед Доган придобил мажоритарната собственост в "Сигда" с управители Данаил Стоянов Папазов и Станислав Данаилов Папазов, която закупи ТЕЦ "Варна" през 2017 г. от ЧЕЗ. Първият беше министър на транспорта в кабинета на Пламен Орешарски, а вторият е негов син. Това беше първата сделка на оттеглящата се от българския пазар ЧЕЗ.
Изявлението си днес Данаил Папазов прави вследствие на журналистически публикации, които задават въпроси за фирмата и как тя е избрана да прави въпросното удълбочаване. В продължение на повече от година журналистът от "Капитал" се домогва до информация по Закона за обществените поръчки за избора на руска фирма, която работи в обект, част от националната сигурност на страната.
През лятото на миналата година едно от последните решения на 44-то Народно събрание преди лятната му ваканция бе преминаването на Студения резерв от ТЕЦ Варна към държавната ТЕЦ "Марица Изток 2", като част от финансовото оздравяване и стабилизиране на държавната централа. Предложението беше на депутатите от ГЕРБ и ОП, но дойде след като 21 юли Христо Иванов излезе с обръщение от ТЕЦ "Варна" и обвини управляващите за съучастие в далаверата със студения резерв на Доган. По изчисленията на "Демократична България" договорът е струвал на данъкоплатците 54 млн. лв.
В момента служебен министър на транспорта е Георги Тодоров - освен дългогодишен председател на Управителния съвет на ДП "Пристанищна инфраструктура, и бивш заместник-министър на транспорта в кабинета на Пламен Орешарски и в две служебни правителства - на Георги Близнашки и на Огнян Герджиков. В биографията му на сайта на министерството пише и че е бил председател на Съвета на директорите на "Информационно обслужване" АД, председател на Съвета на директорите на "Български пощи" АД, заместник-председател на Съвета на директорите на "Пристанище Бургас", член на Съвета на директорите на "България Еър" ЕАД.