Държавата трябва да защити правата на потребителите на мобилните услуги. За това настоя омбудсманът Диана Ковачева в писмо до служебния премиер Гълъб Донев и служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов след множество получени жалби.

Повод за това е предстоящата индексация на цените на мобилните оператори от февруари 2023 г. и приключилата на 23 януари обществена консултация на на МС за изменение и допълнение на Тарифата за таксите.

Средно с над 40% се предлага намаление на таксите по Тарифата, с цел насърчаване на инвестициите, осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G), стимулиране на иновациите и други, посочва Ковачева. В същото време обаче предстои мобилните оператори да индексират цените на услугите си, заяви омбудсманът и даде пример с "Йетел", които искат тя да бъде с 15.3%.

Ако бъде прието решението на МС, мобилните оператори ще получат нова подкрепа от държавата чрез намаление на таксите, обяснява Ковачева и подчертава, че през 2022 г. телекомите са получавали държавна помощ, която ще продължи и през тази година.

Въпреки това за втора поредна година "Виваком" и "Йетел" обявяват, че ще индексират цените си, припомня омбудсманът и посочва, че компаниите не са обосновали това си действие на заседанието на Комисията по икономическа политика и иновации на 26 януари 2023 г. в Народното събрание.

Клиентите на съответните мобилни оператори ще бъдат принудени да плащат увеличените цени без право да предоговорят условията по договорите си, както и без възможност да ги прекратят без неустойки, изтъква Ковачева.

Омбудсманът призовава мобилните оператори да не удрят по джоба на българина

Омбудсманът призовава мобилните оператори да не удрят по джоба на българина

Ковачева е обезпокоена от новината за вдигането на цените от 2022 г.

По нейни думи това е несправедливо към гражданите и показва, че правата им не са защитени в достатъчна степен, като липсва равнопоставеност между договарящите се страни.

Съгласно чл. 3, т. 2 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 5 април 1993 година относно неравноправните клаузи в потребителските договори: "Не се счита за индивидуално договорена клауза, която е съставена предварително и следователно потребителят не е имал възможност да влияе на нейното съдържание, по-специално във връзка с договори с общи условия", пише омбудсманът.

Диана Ковачева информира, че се е обърнала и към заместник министър-председателя и министър на транспорта и съобщенията, както и към председателя на Комисията за регулиране на съобщенията относно необходимостта от изменение на таксите по Тарифата на мобилните оператори на фона на поредното предстоящо увеличение на мобилните услуги.

Междувременно Ковачева информира, че А1 също е заявил увеличение на цената на услугата си от 1 март, като месечните тарифи на оператора между 7 и 25 лв. ще поскъпнат с 15.3%.

Припомняме, че миналата седмица омбудсманът поиска от председателя на Комисията за защита на потребителите да направи проверка дали двата мобилни оператора, които са заявили, че ще индексират през 2023 г. цените си - "Йеттел България" с 15,3% и "Виваком България" с до 2 лв. за услуга, упражняват нелоялна търговска практика по смисъла на Закона за защита на потребителите (ЗЗП).

Омбудсманът иска мобилните оператори да размислят за цените

Омбудсманът иска мобилните оператори да размислят за цените

Поради високата инфлация и намалената покупателната способност на хората обявеното повишаване на цените на услугите е неприемливо