Новата вълна на агресивни реклами за финансови институции, които отпускат бързи заеми и ипотечни кредити предизвика екип на Комисията за защита на потребителите (КЗП) да прегледа контрола на дейността на тези институции. Това стана ясно от съобщение, публикувано на страницата на комисията.

„Оказва се, че това е един доста специфичен бизнес. Търговците търсят различни начини да представят на потребителите нещата така, че едва ли не ще трябва да върнат по-малко, отколкото са взели. От друга страна пък самите потребители, които имат нужда от такъв тип кредити, по-лесно се доверяват, защото ги притеснява някаква необходимост. Когато видят примамлива оферта, почти не се замислят за това, че няма как да върнат по-малко или колкото са взели, особено когато става въпрос за някакъв по-кратък период от време и за едно много бързо усвояване на сумата”, коментира Маргаритов. 

Инспекторите ще проверяват анонсите при офертите и дали преди отпускането на заема конкретният потребител е запознаван предварително с всички условия. „Знаете, че вече има и нов закон, който ще регулира предоставянето на ипотечни кредити на физически лица. Там има доста детайлни изисквания към търговците, които са длъжни да дадат 14-дневен срок за размисъл, да предвидят възможността да има независими консултанти, които ще бъдат вписани в нарочен регистър и ще подлежат на по-строг контрол и от БНБ“, каза председателят на КЗП. Тези консултанти ще трябва да предоставят на потребителите съвети как да постъпят в ситуация, в която искат да получат кредити.

От КЗП припомнят, че има документ, наречен Стандартен европейски формуляр със задължителни реквизити, който във всички случаи преди подписването на договор за получаване на такъв кредит трябва да бъде представен на вниманието на потребителя. В него трябва да се съдържа цялата информация - кога ще получите сумата, кога и какво независимо от лихвения процент ще върнете, включително какъв е съвсем конкретният размер на евентуални предвидени макар и допустими по закон допълнителни такси.

Формулярът е публикуван на сайта на КЗП (връзка за теглене на файловете). „Потребителите могат предварително да се подготвят какво ще се очаква от тях вече като клиенти по един действащ договор за кредит”, обясни председателят на КЗП.

В момента разработваме територията на т.нар. „непоискани SMS-и”. Оказва се, че има – включително за различен тип игри – случаи, в които се получава следното: анонсът е, че вие можете да се включите в тази игра и ако не изпратите SMS, с който да се откажете, след това започвате да получавате такива съобщения, които се таксуват и то с едни доста съществени суми. Вероятно скоро ще имаме произнасяне по тези казуси”, съобщи още Маргаритов. 

Той припомни, че комисията е постигнала с два от мобилните оператори потвърдени от съда споразумения за намаляване на до три месечни такси на неустойките при предсрочно прекратяване на срочни договори. Срещу третия се води колективен иск, като се очаква скоро и той да приеме същите условия. 

 „Прави се опит в определени офиси на единия от двата мобилни оператора, с които имаме спогодба, клиентите да бъдат заблуждавани, че това важи само за договори, които са сключени след 1 юли, а това не е така. Действително потвърденото от съда споразумение е в сила от тази дата, но условията важат както по отношение на новите, така и по отношение на заварените договори. Имаме няколко жалби и сигнали, по които сме реагирали и случаите са се решили благоприятно за потребителите. Самият факт, че във всички тези случаи, когато ние сме се намесили, извършили сме проверка, мобилният оператор е направил необходимото, за да си изпълни задълженията, показва, че няма спор, а най-вероятно става въпрос за недостатъчно коректно изпълнение на служебните задължения от страна на определени служители на този оператор“, обясни Маргаритов.

Срещу другия телеком, с когото са сключили такова споразумение преди повече от година няма постъпила нито една жалба относно проблеми при прекратяването или пък, че самите потребители считат, че тези условия са неизгодни. Споразумението се изпълнява, коментира Маргаритов.

Ръководителят на институцията потвърди, че най-големият процент от постъпващите в КЗП жалби и сигнали на граждани са свързани с дейността на мобилните оператори – около 35-40% от случаите. „Макар и в по-голямата част от тях ние да успяваме да се намесим така че въпросите да се решат благоприятно за потребителите, мисля, че това е един доста висок процент и на този терен има още много работа да се върши.

Знаете, че – наред с тези пробиви – имаме и няколко други произнасяния, включително потвърдени от съда, за нелоялни практики, които вече са забранени и прекратени. Такъв е случаят с мобилния интернет, който трябваше да бъде изчисляван на килобайти, а пък всяко влизане в мрежата се таксуваше по 1МВ. Такива са и случаите, в които оспорването на фактура по едни договор можеше да спре предоставянето на услуги по останалите”, допълни Маргаритов.