Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до председателя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Юлия Ненкова, в което настоява да се провери дали е нарушена конкуренцията на пазара на електронните съобщителни услуги по Закона за защита на конкуренцията в едновременната индексация на цените на месечните абонаментни планове на трите мобилни оператора - Vivacom, Yettel и А1, с с 15,3% (средногодишния индекс на потребителските цени за 2022 г., отчетен Националния статистически институт).

От пресофиса на омбудсмана припомнят, че Ковачева сезира в тази връзка служебния премиер Гълъб Донев, служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов, както и Комисията за защита на потребителите, говори по темата на заседание на икономическата комисия в 48-ото Народно събрание и призова операторите да преразгледат решението си за вдигането на цените.

Според нея, след като държавата предоставя финансови компенсации на бизнеса, трябва да има изисква от тях да провеждат съответна социална и икономическа политика.

От пресцентъра на омбудсмана уточняват, че мобилните оператори получават компенсации за цените на тока. Освен това на 23 януари е приключила обществена консултация на проекта на постановление на Министерски съвет за промени в Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения, като е предвидено намаление на таксите със средно над 40%. Част от мотивите за това били насърчаване на инвестициите, стимулиране на иновациите и осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G). Същите причини изтъквали и мобилните оператори за индексиране цените на услугите си.

 Омбудсманът се гневи на контролните органи заради шизофренно поведение и бездействие

Омбудсманът се гневи на контролните органи заради шизофренно поведение и бездействие

Диана Ковачева недоумява защо услугите на мобилните оператори поскъпват, а КЗП и КЗК не правят нищо по въпроса

Диана Ковачева подчертава, че по време на кризи и висока инфлация е необходимо да бъде оказана подкрепа и защита на българските граждани, като бъдат предприети конкретни, спешни мерки, за да не се повишават цените на мобилните услуги.

"Искам да подчертая, че индексацията на цените на мобилните услуги е предвидена като възможност, т.е. не е задължително да се приложи от мобилните оператори. Без конкретни и ясни аргументи от тяхна страна обаче, това предстои да стане факт. Именно проверка заради еднаквото решение за прилагане на индексацията буди съмнение за съгласувана практика между Виваком, Йеттел и А1", коментира тя.

Омбудсманът изтъква, че едновременното вдигане на цените на услугите нарушава конкуренцията на пазара на електронни съобщителни услуги и ограничаване правото на избор на клиентите, които не могат да прекратят договора си без начисляване на неустойка или да предоговорят тарифния си план на по-ниска цена. Според Ковачева включително им е отнето правото на избор на мобилен оператор, който да не индексира по това време цените си.