Омбудсманът изготви инструкция към гражданите за това, как да търсят правата си при липса на електрозахранване. Това съобщиха от пресцентъра на общественият защитник.

Диана Ковачева посочва, че гражданите трябва да са проактивни. По думите й те могат да потърсят правата си като подадат жалба или сигнал към съответното електроразпределително предприятие (ЕРП). Тя подчертава, че всеки който се чувства ощетен може да търси правата си и по съдебен път.

Омбудсманът настоява КЕВР да провери дали електроразпределителните дружества са изпълнили своите задължения за поддръжката на мрежата и на сервитутните зони (неокастрените дървета, които скъсаха електрическите кабели).

Според нея не бива в никакъв случай да се допуска електроразпределителните дружества да се скрият зад общите си клаузи за непреодолима сила. Те имат задължение да си поддържат мрежите, да кастрят клоните на дърветата, така че да не късат кабелите, когато се натрупа сняг. Някой не си е свършил работата и не е справедливо институциите, в лицето на КЕВР и министерството на енергетиката, които трябва да направят проверка, да си прехвърлят топката, посочва Ковачева.

Омбудсманът настоява хората, останали без ток заради падналия сняг, да бъдат обезщетени

Омбудсманът настоява хората, останали без ток заради падналия сняг, да бъдат обезщетени

Не бива да се допусне ЕРП да се скрият зад общите си клаузи за непреодолима сила

Ето какво гласи инструкцията на омбудсманът:

Според Общите условия на договорите за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на трите електроразпределителни дружества в страната ("Електроразпределителни мрежи Запад" ЕАД, "Електроразпределение Север" АД и "Електроразпределение Юг" ЕАД):

- Дължи се неустойка в размер на 30 лв., ако обект на клиент остане без снабдяване с електрическа енергия по вина на съответното дружество повече от 24 часа;

-Дължи се допълнителна неустойка в размер на 20 лв. за всеки започнал период от 12 часа, през който клиентът е без снабдяване с електрическа енергия, ако преустановяването на снабдяването с електрическа енергия е с продължителност над 36 часа;

Важно: За клиентите на ЕРП Север срокът започва да тече след получаването от страна на електроразпределителното дружество на уведомление от клиента за прекъсването.

Необходима стъпка: Ако клиент остане повече от 24 часа без електрозахранване по вина на съответното дружество, той може да подаде до енергийното предприятие сигнал или жалба и да претендира неустойка.

Могат да се подават и колективни искове:

- при увреждане на колективни интереси на хората, например от едно населено място, квартал и т.н.;

- иск за обезщетяване на вредите, причинени на колективните интереси на гражданите;

- могат да се завеждат от представителни сдружения на потребителите.

При повредени уреди:

- претърпяна конкретна щета в резултат на преустановяване на електрозахранването, напр. повреден електрически уред;

- в срок до 5 работни дни, считано от датата на събитието, клиентът писмено уведомява дружеството за причинените вреди;

- констатиране на нанесените вреди - в срок до края на следващия работен ден след получаване на сигнала, от дружеството изпращат свой представител проверка, за което в присъствието на клиента се съставя констативен протокол;

- възможност за доброволно уреждане на взаимоотношенията между клиента и дружеството по повод на констативния протокол;

- решаване на спора по съдебен ред при непостигане на съгласие.