Изключително е обидно, когато политици и съмнителни НПО-та принизяват труда на служителите в столичния градски транспорт и се се подиграват с хората, на които София дължи само благодарност. Благодарение на тези хора всеки стига до работното си място, децата отиват на училище, лекарите отиват в болниците... Считаме за изключително недостойно един инцидент да бъде използван от лица и партии, които не познават естеството ни на работа, с цел разединение на служителите и дестабилизиране на синдикалните ни структури.
Това пише в декларация на лидерите на четирите дружества на Съюза на транспортните синдикати в България (СТСБ) в столичния градски транспорт.
Декларацията беше оповестена и приета по време на среща между КНСБ и синдикалните организации на СТСБ от всички поделения на столичния електро- и автотранспорт.
В хода на срещата работещите в обществения транспорт представиха проблемите си, свързани главно с работното време, извънредния труд, заплащането в компаниите, недостига на кадри.
"Остро възразяваме срещу опитите да се създава напрежение в четирите дружества на столичния градския транспорт. Смятаме, че това ще рефлектира не само върху социалния диалог и работещите в дружествата, но и върху всички жители на столицата, които ежедневно използват градски транспорт", пише в декларацията.
Синдикалните организации обясниха, че не всички изкарани данни по темата са истина. Според трудовите договори на работещите в сектора се плащала средна брутна работна заплата, която е в размер на 1 538.66 лева.
Водачите взимали още повече - 1780.50 лева.
Също така всяко от четирите транспортни дружества имало работещ социален диалог и чрез редовни преговори се подписвали ежегодни колективни трудови договори, с които се повишавала заплатата на групи персонал или на всички работещи - с определен процент или с абсолютна сума. Отделно от това редовно се обсъждали политики за подобряването на условията за работа на служители, а всяко от дружествата имало и действащи комитети по условия на труд, които следели точно това.
"Осъзнаваме, че това което сме договорили не е достатъчно и ще продължим да се борим за по-високи заплати и за достойни условия на труд, но не на плащадите и в кабинетите - ние сме в депата, в автобусите, по спирките - в дъжд, сняг и студ. Затова е изключително обидно, когато политици и съмнителни НПО-та принизяват нашия труд", категорични са от четирите дружества на в столичния градски транспорт.
Други условия на труд: "Към момента имаме увеличение на заплатите в четирите дружества за трета по-редна година, като за 2019 г. през месец януари бе договорено 10% увеличение на заплатите на всички заети в четирите дружества, което влезе в сила от 1 февруари т.г.; 80% от автопарка е с нови екологични автобуси и модерни трамваи, снабдени с видеокамери, климатик, обезопасени кабини за водачите с паник бутони; а на почти всяка крайна спирка има изградени съвместно с общината тоалетни и сервизни помещения."
Ръководството на дружествата и работещите в компаниите се разбраха диалогът да продължи на следваща среща, на която ще бъдат приети и конкретни предложения за преодоляване недостига на водачи в градския транспорт и намаляване на извънредния труд.