Дискусиите за тарифата на тол системата продължават и следващата седмица ще бъде представена версия на таксата. На базата на получената информация, на статистическите данни и на анализ на продажбата на електронните винетки ще бъде създадено едно балансирано предложение.
Това стана ясно от думите на проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) след проведеното трето заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане на тол системата.
85 станции за измерване на тегло на камионите вече са активни, а 15 такива станции се изграждат. Южната дъга обаче не е в покритието на тол системата.
След заседанието на Обществения консултативен съвет стана ясно, че е договорено да бъде сформирана работна група, която от следващата седмица да започне дискусия за обхвата на тол системата. Резултатите ще бъдат представени на следващия обществен съвет. В таксата трябва да бъдат обхванати пътищата от първи и втори клас, както и магистрали от покритието на пътната мрежа. В работната група трябва да влязат хора от хранителните вериги.
Предстои изготвяне на тарифа за тол таксуване, която да бъде обект на дискусия в работната група. През следващата седмица таксата за тол системата трябва да бъде публикувана за обществено обсъждане.
Обсъдена е и тарифата на тол системата за автобусните превозвачи, като през следващата седмица ще бъде представена финалната версия на тол системата и цялостна концепция за таксата. Предстои да бъде публикувана цялостната тарифа на тол системата с всички останали елементи - извънгабаритен трафик, линейни обекти и наемане на съоръжения.
"Каквато и тарифа да въведем трябва да бъдем обективни и честни, защото крайният потребител ще плаща. Таксата трябва да бъде балансирана съгласно покритието, за да може отражението върху на стоките от първа необходимост да бъде минимално", настоя Олег Асенов.
По думите на Асенов няма много съществена разлика от обсъжданите предишни тарифи на тол системата, но Министерство на финансите трябва да разгледа техните предложения. Според него тестовият период на тол системата може да стартира спрямо законовия срок - от средата на ноември.
Олег Асенов обясни, че с новите условия на тол системата трябва да бъдат дадени равни възможности за работа на всички доставчици. С новите условия трябва да бъде споделена особеностите на самата оперативна съвместимост, за да се изгради линия на доверие между доставчиците и крайният клиент, поясни той.
Общо 6 050 ще бъде стартовото покритие на тол системата. 3000 км втори клас пътища ще са платени участъци в бъдещата тол система. 796 км автомагистрали и 2322 км първи клас пътища ще са останалата част от стартовата покритие, е предложението, което превозвачите ще се заплащат. Трети клас пътища изцяло са изключени от таксуването.
Изградени са демо центрове в София, Пловдив, Варна и Русе, с които превозвачите могат да си изчислят колко ще им струва таксата на примерни маршурти. В тях има терминал за самообслужване, който е в режим ТОЛ, има възможност да се изпробва сайта на националното тол управление за издаване на маршуртни карти и те дават възможност за работа с тол калкулатора.