Това се казва в класацията на най-големите световни икономики от 2000 година насам, изготвена от Economist Intelligence Unit и IBM Institute for Business Value.
Резултатът на страната ни е с 4.86 точки или с 0.18 точки повече в сравнение с миналата година, когато тя е била на 42-ро място. В рамките на Централна и Източна Европа, България се нарежда на 9-то място. Румъния е на 49-то място през 2006 г., като през 2005 страната е била на 47-ма позиция в света.
Класацията представя оценка на технологичните, икономическите, политическите и социални активи на 68 държави, както и тяхното нарастващо влияние върху съответните информационни икономики.
Заключението на EIU е, че в началото на 2006 г. в световен план се наблюдава по-голяма е–готовност.
Класацията за тази година отразява този напредък, като само две държави не са успели да подобрят резултатите си от миналата година.
Много от развитите държави подсилват е–готовността си по други начини, например, чрез разрастване на възможностите за ИТ аутсорсинг в държави като България, Виетнам и Индия.
Според EIU страните от Централна и Източна Европа продължават да бъдат регион, който се отличава с резки контрасти между бързоразвиващите се нови страни членки на ЕС и държавите от ОНД.
Държави като Чехия и Унгария губят позициите си на места за софтуерен аутсорсинг, call центрове и технологично производство за разлика от България и Румъния, където разработчиците и други специалисти все още получават заплати под европейското ниво.
Като цяло, регионът остава доста под нивото за е-готовност на останалите страни от ЕС, Северна Америка и развитите пазари от Тихоокеанския регион.
“Икономическият напредък все повече зависи от новостите при използването на технологиите”, заяви Джордж Поул от IBM Institute for Business Value.
По думите му правителствата трябва да се фокусират върху увеличаване на квалификацията на специалистите, което за в бъдеще ще ги направи по-търсени в един глобализиран свят.
Наблюдава се тенденцията пазарът на аутсорсинг, особено за софтуерно развитие и call центрове, да се премества от Централна към Източна Европа и България да става център на вниманието според данни от проучване, проведено от консултантската агенция AT Kearney.
По-добре утвърдените офшорни страни като Чехия, Унгария и Полша губят привлекателността си като аутсорсинг центрове поради покачващите се разходи за работна сила и подобреното качество на обслужване в югоизточните пазари като Тайланд и Филипините.
Инвестициите на България в електрониката, инженерството и компютърните науки вече се възвръщат: според Световната банка страната е на пето място в света в областта на точните науки и на 11-то място в сектора на образованието по математика.
В следствие на това страната разполага с много опитни ИТ професионалисти, като голяма част от тях говорят повече от два чужди езика.
С тези активи България, подобно на Румъния, се позиционира като по-привлекателна страна за аутсорсинг за САЩ и европейските компании, които желаят да преместят ИТ развитието на своята дейност в по-нискоразходни региони, които да са по-близо до централните офиси.
Много компании като SAP, BMW, Siemens, Boeing и General Motors правят точно това.
Запазването на стабилността на тазгодишната класация и устойчивото подобрение на е–готовността на повечето държави през последните няколко години подчертава широкото одобрение от страна на управляващите за изграждането на електронно правителство, се посочва в доклада.
Едно общество се определя като е-готово, когато информационите и комуникационни технологии станат неразделна част от бизнеса, от ежедневния живот на гражданите, както и от работата на правителствения сектор. Е–готовността е повлияна от възможностите на държавите да използват и да експериментират ефективно с нови технологии, пазари и процеси от други пазари. <п> ИТ аутсорсингът е може би най–очевидният пример за взаимна свързаност между глобалната ИКТ икономика и способността й да предостави на не толкова е–готови пазари възможност да извлекат полза от е–готовността на други.