Най-голямата английска авиокомпания easyJet представи революционна технология, която ще ограничи прекъсванията на полетите заради вулканична дейност в бъдеще.

Авиокомпания е първата в света, която ще тества новата технология, наречена AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector). Системата, която най-общо представлява метео радар за пепел, е създадена от д-р Фред Прата от Норвежки Институт за Въздушни Изследвания (Norwegian Institute for Air Research -NILU).

Системата AVOID включва инфрачервена технология, инсталирана на борда на самолета, която осигурява картинни образи на пилотите в кабината и на центъра за контрол на полетите на компанията.

Тази сигнализация ще позволи на пилотите да виждат облак от пепел до 100 км. в далечина, на височина между 5 000 фута (1.524 км.) и 50 000 фута (15.24 км.). По този начин те ще могат да правят промени в летателния полет, избягвайки всеки подобен облак. Концепцията е много подобна на метеорологичните радари, които са стандарт за авиокомпаниите днес.

На земята, информацията от самолета, получена от AVOID, може да се използва, за да се пресъздаде точен образ на облака от вулканична пепел, с данни в реално време. Така ще има ясна представа каква част от въздушното пространство остава „отворено", което в друг случай би било блокирано за полети. Така ще се намалят прекъсванията на полетите, което е в полза на пътниците.

Анди Харисън, главен изпълнителен директор компанията коментира: "Тази новаторска технология ще остави в миналото големите прекъсвания на полети заради облаци от вулканична пепел. Детекторът за пепел ще позволи на самолетите ни да „виждат" и избягват облаци от вулканична пепел, така както метео радарите направиха видими гръмотевичните бури". 

Д-р Фред Прата, учен от Норвежки Институт за Въздушни Изследвания (NILU) и изобретател на системата AVOID добавя: "AVOID осигурява информация в реално време относно големината на облака от вулканична пепел. easyJet се ангажира да направи реалност използването на тази технология".

Коментирайки днешната новина, Андрю Хейнс, изпълнителен директор на Гражданската въздухоплавателна администрация каза: "От изключителна важност е авиационната общност да работи заедно в търсенето на решения, които ще намалят прекъсванията на полети в случаи на вулканични облаци от пепел. Гражданската въздухоплавателна администрация приветства факта, че авиокомпаниите прилагат нововъведения като това, и ние ще направим всичко възможно, за да ги улесним".

Първият тестов полет ще бъде осъществен от Airbus за easyJet в рамките на следващите два месеца, като ще се използва тестови самолет Airbus 340. След тестовете easyJet възнамерява да тества технологията на собствен самолет, с идеята да я инсталира на достатъчно машини, за да намали евентуални прекъсвания на полетите в бъдеще.