Няма съмнение, че на един курорт от национално значение са необходими и търговски обекти, които да предлагат качествени стоки и услуги, необходими за цялостния туристически продукт, при спазването на условията за конкурентност и законосъобразност. Това се казва в позиция на Министерството на туризма (МТ) по казуса с разполагането на преместваеми обекти в курортен комплекс "Златни пясъци".

От институцията обаче изтъкват, че част от цялостното преживяване и имиджа на дестинация България без съмнение е чистотата и естетическият вид на създаденото от хората на фона на красивата българска природа. По отношение на цялостната визия министерството поощрява и подкрепя предприемането на необходимите действия от местната власт, за да изпълнят тази част от своите задължения за издигане на престижа на националния ни курорт "Златни пясъци".

Припомняме, че на пресконференция през март кметът на Варна Иван Портних заяви, че при проверка на контролните органи на общината на територията на к.к. "Златни пясъци" са установени над 300 незаконни обекта. Според Портних най-големият курорт на Северното Черноморие е превзет от бараки с чорапи и гащи.

В позицията се посочва, че разрешаването на поставянето на преместваеми обекти в националните курорти съгласно чл. 13, ал. 3 от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК) се осъществява по сложен фактически състав. От МТ обясняват, че министърът на туризма одобрява схемите като проверява дали обектите са предвидени за поставяне в границите на национален курорт и дали предвижданията в представената за одобрение схема съответстват на установените в подробния устройствен план (ПУП) устройствени показатели. Той няма правомощия за преценка по целесъобразност във връзка с визията на преместваемите обекти и съоръжения, а още по-малко да отмени одобрените схеми поради това, че поставените преместваеми обекти са естетически неподходящи. Главният архитект на общината разрешава или отказва издаването на разрешението за поставяне съгласно чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК. Чл. 13, ал. 8 от ЗУЧК предвижда, че главният архитект на съответната община разрешава или отказва издаването на разрешението по чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК в 30-дневен срок от постъпване на искането. Последната дума има общината в лицето на главния архитект.

Над 300 незаконни сергии и бараки са превзели "Златни пясъци"

Над 300 незаконни сергии и бараки са превзели "Златни пясъци"

Търговските обекти са установени при проверка на община Варна

От МТ уточняват, че схемите са одобрени през 2020 г. от министъра на туризма към този момент Николина Ангелкова и при условията на заместване с нарочна заповед от зам.-министър Ирена Георгиева. На този етап от проверката от страна на Министерството на туризма не са открити нарушения от формална страна във връзка с наличието на компетентност на Ирена Георгиева да одобри през 2020 г. въпросните схеми, тъй като тя е действала в условия на заместване при упражняване в пълен обем на правомощията на министъра на туризма, включително тези по ЗУЧК и по-специално по чл. 13, ал. 3 от посочения нормативен акт относно одобряването на схеми за поставяне на преместваеми обекти на територията на националните курорти.

В хода на проверката е установено, че за част от схемите е необходимо да се извършат допълнителни преценки за съответствие по отношение на някои от устройствените показатели съгласно предвижданията на подробния устройствен план. Министерството на туризма ще изиска от община Варна да представи допълнителни данни. Ако в доклада с окончателните резултати от проверката се установят нарушения или нередности във връзка с одобряването на схемите за оставяне на преместваеми обекти в к.к. "Златни пясъци", ще бъдат предприети съответните действия по закон.

Съгласно чл. 13, ал. 6 от ЗУЧК контролът по законосъобразното разполагане, изграждане и ползване на преместваемите обекти, както и тяхното премахване, в т. ч. за националните курорти, се осъществява от Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) по реда на чл. 57а от Закона за устройство на територията, обясняват още от МТ.

Във връзка с продължаващите през последните повече от две седмици медийни публикации, брифинги и постове в социалните медии, пресъздаващи призива на кмета на община Варна да бъдат предприети мерки във връзка с възникналия правен казус с разполагането "бараки" в курортен комплекс "Златни пясъци", министърът на туризма Илин Димитров и подопечната му институция призовават всички отговорни по казуса ведомства да се придържат към правилата и добрите практики на междуинституционалната комуникация и да се въздържат от прибързани анализи, а още повече - от политически внушения по време на предизборна кампания. "В този смисъл още веднъж заявяваме позицията си, че в качеството ни на органи на власт не следва да изместваме акцента на казуса, като от правен такъв да го превръщаме в политически. Решението на казуса следва да бъде намерено при стриктно прилагане на правната норма и съобразно функционалната компетентност на всеки един държавен и общински орган с касателство по случая", се посочва в позицията.

50 лева за чадър и шезлонг договориха на новите търгове по Черноморието

50 лева за чадър и шезлонг договориха на новите търгове по Черноморието

Със спечелилите търгове фирми, Министерството на туризма вече е подписало заповедите за наем за срок от пет години

Министерството на туризма извършва проверка по случая за изясняване на всички факти и обстоятелства, съобразно своята компетентност.

Поставянето на преместваеми обекти и съоръжения на територията на националните курорти се разрешава от главния архитект на общината въз основа на схема, одобрена от министъра на туризма, като разрешаването им става само при наличие и на одобрена от министъра на туризма схема, и разрешение от главния архитект на общината. При одобряването на схемите за поставяне на преместваеми обекти по чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК министърът на туризма може да се основава единствено на посочените изисквания за законосъобразност. В този смисъл той няма правомощия за преценка по целесъобразност във връзка с визията на преместваемите обекти и съоръжения, а още по-малко да отмени одобрените схеми поради това, че поставените преместваеми обекти са естетически неподходящи, посочват още от министерството.

"Схемата по чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК определя пространственото разположение, вида, типа, размерите и предназначението на преместваемия обект, но няма самостоятелно правно значение и не поражда правни последици, тъй като тя предхожда издаването на разрешение за поставяне на преместваемия обект или на отказа да се издаде такова разрешение, които именно са индивидуалните административни актове, подлежащи на оспорване. Следователно схемата по чл. 13, ал. 3 ЗУЧК, респективно, отказът да се одобри такава, представлява междинен акт по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК, който не подлежи на самостоятелен съдебен контрол и евентуална жалба/протест пред съответния административен съд срещу одобрена от министъра на туризма схема, респективно, срещу отказа за одобряването на такава, биха се явили недопустими на основание чл. 159, т. 1 от АПК. В този смисъл, по отношение на одобрената схема по чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК се явява неприложима нормата на чл. 147, ал.2 във връзка с чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК относно оспорване от прокурора по реда на надзора за законност чрез протест на одобрените от министъра на туризма схеми като индивидуални административни актове. Относно характера на одобряването, респ. отказът за одобряване на схема по чл.13, ал. 3 от ЗУЧК от министъра на туризма и липсата на белези на индивидуален административен акт, Върховният административен съд (ВАС) е имал повод да се произнесе многократно, като практиката му по въпроса е последователна и непротиворечива", се отбелязва в позицията.

От МТ подчертават, че е в правомощията на главния архитект на общината да разреши или да откаже изпълнението на одобрената от министъра на туризма схема.