Пътническият самолет Boeing 737 Max на индонезийския авиопревозвач Lion Air, който катастрофа в понеделник, е летял хаотично предишната вечер и инструментите за скоростта не са били надеждни.
Информацията съобщават "Ройтерс" и "Гардиън", които се позовават на следовател и на специализиран сайт за проследяване на полетите по света в реално време.
Информация на сайта FlightRadar24 разкрива необичайно движение на самолета като височина и скорост в първите няколко минути след излитането си от Денпасар на остров Бали в неделя вечерта - включително около 260 метра пропадане за 27 секунди след излитане, което е нормално - преди да се стабилизира и да се насочи към Джакарта.
Но пилотите са държали самолета на максимална височина 8,5 километра в сравнение с 10,9 километра по същия коридор по-рано тази седмица.
Вчера изпълнителният директор на Lion Air Едуард Сираит разкри, че на самолета с полет Денпасар-Джакарта в неделя вечерта е имало технически проблем, но е разрешен в "съответствие с процедурата". Той не разкри подробности и подчерта, че компанията не планира да приземи всички останали самолети Max 8.
Заместник-председателят на Националната комисия за транспортна безопасност Харио Сатмико заяви пред журналисти, че е имало технически проблеми по време на полета, включително ненадеждни инструменти за скоростта. Той не разкри подробности.
Самолетът от Денпасар до Джакарта е кацнал в 22,55 часа местно време в неделя. Техническият персонал е имал шест часа и половина да направи проверка преди да подготвят самолета за полета от Джакарта до Пангкал Пинанг в 06,20 часа в понеделник. Самолетът падна в Яванско море минути след излитането си от столицата на Индонезия. Смята се, че всички 189 души на борда са загинали.
FlightRadar24 също регистрира необичайна скорост и височина в първите минути на полета JT610. Двама рибари, които са видели катастрофата от лодката си в морето, разказаха пред "Ройтерс", че самолетът леко се е залюлял, но не е имало шум при падането му почти хоризонтално, а носът е бил леко наклонен надолу. Метеорологичното време е било ясно в момента на катастрофата - 06,33 часа в понеделник, когато пилотите поискали да се върнат в Джакарта.
Експерти коментират, че разследването на катастрофата е едва в първоначалната си фаза и е твърде рано да се спекулира каква е причината за катастрофата. Но пилот и източници заявиха пред "Ройтерс", че данните на FlightRadar24 и за двата полета могат потенциално да разкрият какво се е объркало.
По-рано стана ясно, че са предадени 10 чувала с човешки останки за ДНК анализ. Също така има събрани 14 чувала с отломки, включително личен багаж, дрехи, мобилни телефони, лични документи и др.