"Гео Милев не е само поемата "Септември", която се учи в училище. Авторът е гений, провидец, вселена, която заслужаваше нашата идея - интерактивен иновативен екскурзовод." Това разказва Лена Драголова от една от първите граждански организации у нас - клуб "Отворено общество" в Стара Загора. Градът е с интересна история - 7 пъти унищожаван, 7 пъти възкръсвал, има 7 различни имена. Той е единственият в България с пет действащи литературни музея. Воден от мисията си за запазване културната идентичност на града, клубът стига до идеята за развитие на литературния туризъм там, нещо отдавна познато по света. "Lidl ни даде възможност да напишем за нашите представи, мечти и надежди за културното развитие на Стара Загора", допълва Лена.

Програмата "Ти и Lidl за по-добър живот" се появява в труден за неправителствените организации момент, когато финансирането за сектора е оскъдно или никакво. Изведнъж една компания започва конкурс между тези организации с нов подход, добре измислена и синхронизирана система, която въвлича в себе си служителите на Lidl, клиентите, неправителствените организации и хората в тях, спомня си Лена. "С помощта на Фондация Работилница за граждански инициативи и Български дарителски фонд се получи този продукт - програмата "Ти и Lidl за по-добър живот", която запълва голям вакуум в сектора. Фактът, че предстои четвърто издание на тази програма, показва, че тя осигурява полезности, които никой друг не дава. Например няма обичайното изискване за собствен принос и това дава огромна свобода", допълва тя. Наред с това друго преимущество на програмата различните области, в които може да се кандидатства - култура, образование, околна среда.

Идеята за проекта "Иновативно и интерактивно за Гео Милев" се появява като реверанс към творчеството и живота на български творец със световна значимост и навършването на 125 години от рождението му през 2020 г. Станал трагична жертва на изпълнено с противоречия време, само за 30-годишен живот този разностранен творец оставя огромно наследство. Гео Милев е поет, писател, художник, драматург и режисьор. Това е малко известен факт, въпреки че дори в световен мащаб са малко творците с такова покриване на дух, творчество, личност. Така се ражда идеята за интерактивен иновативен екскурзовод, който по нов, модерен начин да представи богатото творчество на един културен феномен.

Музейното дело с времето претърпява огромно развитие - от архив и склад за ценни вещи на велики творци преди, днес се превръща в културно средище. Новите музеи формират ново общуване с посетителя, който е въвлечен като участник в един спектакъл - въздействат му звук, живи гласове на творци, картини, светят екрани, даже предметите могат да се движат около посетителя.

Проектът "Иновативно и интерактивно за Гео Милев" е провокация към посетителите. В къщата-музей на поета познатата експозиция - като бит, предмети и снимки - е допълнена с интерактивен екскурзовод. На сензорен екран посетителят докосва различните иконки и сам избира какво да разгледа от всички възможни опции, които му се предоставят. Днес може да иска да прочете поемите на поета, утре - изключително милите любовни писма до неговата съпруга, или да разгледа и картините му. Екранът заговаря с човешки глас и обсебва вниманието на посетителя, който сам избира, а не следва програмата на екскурзовода. Всичко е преведено на английски, което го прави достъпно и за чуждестранните гости.

Най-трудното в проекта според Лена Драголова било да се отсее кое да се включи от огромното творчество на културния феномен Гео Милев. Създават и силно емоционален филмов разказ от името на бащата на твореца, с изцяло негови думи, събрани от спомени, писма, документи, заедно с партньорите - "Студио Ню ейдж" и музея. "За мен е важно, че възрожденският патос и дарителският принос се обединиха, за да се получи един завършен продукт въпреки пандемията", казва Лена.

"С помощта на Lidl създадохме нещо вълнуващо, което остава във времето, един притегателен център най-вече за младите хора, които имат възможността да избират през сензорния дисплей какво ще видят. Работихме честно, искрено, с обич към твореца", споделя г-жа Драголова. И резултатите не закъсняват - разчувайки се, че има такъв музей с интерактивен екран, пред къщата-музей на Гео Милев се стичат хора от цялата страна, младежката аудитория и местната общност също са провокирани от тази новост, която възвръща интереса към музея.

Така след сходен интерактивен гид за Чудомир, също финансиран с помощта на "Ти и Lidl за по-добър живот", у нас вече има два такива екскурзовода и амбицията на старозагорския клуб "Отворено общество" да покрие целия регион с идеята за литературен туризъм, който да привлича младежката аудитория и местни и чуждестранни туристи, и то на нивото на чуждестранните музеи, изглежда все по-осъществима и реална.

"Благодарим на Lidl, че ни повярваха и протегнаха ръка за реализацията на два проекта, свързани с литературната история на региона", казва Лена. Проектът е реализиран миналата година, но емоцията не напуска Лена. И досега, когато отиде в магазин на Lidl за ежедневните си покупки, буквално й иде на каже на касиера: "Здравейте, аз съм от онези хора, които пишат с ваша помощ проекти и ги осъществяват."

Това усещане за едва ли не роднинска близост, по думите на Лена Драголова, идва от неповторимия подход на Lidl, който не само събира и подкрепя проектите на гражданските организации, но и стимулира, вдъхновява и изгражда истинска действаща гражданска общност.

"Ти и Lidl за по-добър живот" е най-голямата социално-отговорна инициатива на Лидл България, която компанията стартира през 2017 г., и има за цел да помага на хората в различните региони от страната да водят по-качествен и пълноценен начин на живот, като подкрепя проекти в 3 ключови области: образование, култура и историческо наследство и околна среда.