От "Телетол" искат да им се върне достъпа до системата като национален доставчик на електронни винетки и тол-системи. Те настояват да има минимум 10 доставчици на електронни услуги, електронни винетки, тол-системи, свободен пазар и по-добрият доставчик да спечели.

Те се заканиха, че ще сезират прокуратурата и премиера Бойко Борисов за действията на директора на "Националното тол управление" проф. Олег Асенов и на председателя на УС на АПИ Георги Терзийски. Освен това те ще сезират и Административния съд, за да отмени той решението на АПИ, с което се прекратява договора

От АПИ уверяват, че не поддържат монопол на доставчиците на услуги

От АПИ уверяват, че не поддържат монопол на доставчиците на услуги

Пътната агенция представи писмата за прекратяване на договора с "Телетол"

На пресконференция в БТА Лиляна Деянова, член на Управителния съвет на "Телетол" обясни правото на компанията да продава елекетронни винетки и пътни такси. От "Телетол" са разработили мобилно приложение, което да предоставят на крайните потребители, така че услугата с продажбата на електронни винетки и тол-системата могат да стигнат до тях.

Процесът по подписване на договор за регистрация като национален доставчик на услуги е трябвало да стартира в началото на 2019 г., но договорът с АПИ бил подписан 6 месеца по-късно - на 15 май. Причината за подписването на договорила била, че в кореспонденцията с АПИ се включили европейски институции заради грубо нарушаване на законодателството в рамките на изпълняването на процедурата.

Още две компании кандидатстват да събират пътни такси

Още две компании кандидатстват да събират пътни такси

АПИ прекрати договора с "Телетол" АД

Договорът обаче бил прекъснат миналата седмица по изцяло необосновано. Деянова обясни, че договорът трябва да даде възможност на всяка фирма, която се занимава със софтуер, да има достъп до регистрация и до две седмици да може да вземат правото да продават винетки през системата на АПИ.

Договорът им с АПИ бил прекатен с прессъобщение и "Телетол" не са получили решение и официален административен документ от АПИ. От компанията все още нямат информация дали това е така - дали наистина е прекратен или не. Причината, която прочели като мотив от АПИ, че не са техническо съвместими.

От "Телетол обаче се оплакаха, че са били разигравани, лъгани, манипулирани и им се предоставяли имена в АПИ, които не съществуват. Деянова е категорична, че за 6 месеца са преживели един "абсолютно административен шок".

По думите й прекратяването на договора с АПИ е абсолютен парадокс и ги поставя в невъзможност да си търсят правата по съдебен ред. Деянова изтъкна, че имало десетки фирми, които са подали документи и никой не е регистриран за национален доставчик на услуги.

"Този монопол води до негативни неща, защото ние вярваме и бихме искали да има други фирми, с които да се конкурират не на базата на кой кого познава, а на базата на умения", посочи Деянова. Тя негодува, че не им се дава възможност за региострационен режим и го определи като "абсурдно". По думите й ефективната събираемост на приходите ще бъде по-голяма, ако има повече доставчици на електронни винетки. Затова е те настояват да има поне 10 доставчика.

От своя страна председателят на Управителния съвет (УС) на "Телетол" Мартин Димитров допълни, че твърденията на колегите му не са просто думи. Той посочи, че фирмата, която разпространява електронни винетки е сключила договор за разпространение един ден преди да бъдат публикувани условията за останалите конкуренти. Така се оказва, по думите на Димитров, че единственият монополист на пазара е с незаконен договор.

АПИ подписа с втори доставчик на електронно събиране на пътни такси

АПИ подписа с втори доставчик на електронно събиране на пътни такси

В 10-дневен срок фирмата трябва да докаже оперативна съвместимост

"Държавата пази монополистите и който сбърка - плаща", подчерта Димитров.

От "Телетол" дори предложили варианти за редуциране на времето за закупуване на винетките. Димитров коментира и че България е първата държава, която освен, че таксува електронни винетки и тол-системата, таксува и грешки. И Димитров възнегодува, че не могат да обжалват прессъобщението в съда.

"Телетол" искат да знаят как държавата няма достъп до собствената си система, а има фирма, която предоставя закупуването на електронни винетки и тол-системи. Те настояват да разберат на базата на какви аргументи е бил прекратен договорът им."Кой има интерес да има монопол да на пазара. Ако има монопол, кой има интерес от това нещо", запита Димитров.

На свой ред изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров изрази притеснението си от монопола, който се създава на пазара.

Превозвачите изчисляват транспортните си разходи с тол калкулатор
Обновена

Превозвачите изчисляват транспортните си разходи с тол калкулатор

Над 4 млн. е-винетки са продадени до средата на юни

Припомняме, вчера при официалното представяне на готовността за въвеждане на тол системата цам.-министър Николай Нанков изрази надежда, че няма да се повторят трудностите като при въвеждането на електронната винетка.

На 16 август ще стартира реалното тестване на тол системата на терен, а пък до два месеца пък се очаква да станат ясни и крайният ѝ обхват и тарифите. Предвиждат се три начина за тол таксуване - маршрутна карта, GPS тракери и бордови устройства.На 3 юли пък ще се състои нова среща с превозвачите, на която ще бъдат обсъдени тарифите. От работодателските организации също се изказаха против предложените цени и поискаха отлагане на въвеждането на системата.