Ученици от страната поеха управлението в МОН за един ден.

Министър стана Александър Тодоров, единадесетокласник в Професионалната гимназия по механотехника в град Шумен.

Общо 28 ученици от различни градове в България заеха местата на екипа на просветния министър Даниел Вълчев. Децата са избирани чрез жребий, след като всеки от големите градове е издигнал свои предложения за представител.

Дневният ред, който трябваше да обсъдят учениците, включваше три точки. Първата беше дали 2 и 3 юни да бъдат неучебни.

Министърът и екипът му решиха 3 юни да бъде неучебен, тъй като тогава е втората задължителна матура за зрелостниците.

2 юни, денят на Ботев, също ще е неучебен, но присъствен, като директорът на всяко училище ще реши как да почете паметта на революционера.

По втора точка експертите обсъждаха какви трябва да бъдат наказанията и поощренията за учениците.

Имаше предложение провинилите се ученици да полагат обществено полезен труд след занятията, но това не срещна особена подкрепа и стресна някои от експертите на министъра.

Другото предложение беше да се възстанови оценката за поведение и тя да участва евентуално по някакъв начин във формирането на общия успех да ученика.

В дневния ред имаше предвидена и трета точка - за това дали родителите и учениците да могат да участват при избора на учебници, но нея не остана време децата да обсъдят.

Министър Вълчев, който присъства на работата на децата заяви, че те имат доста добър поглед върху обстановката в училище.

Министърът допълни, че по най-големия въпрос за липсата на дисциплина, децата сами стигат до извода, че този, който пречи, не вреди само на себе си, но и на всички останали.

В тази връзка министърът заяви, че трябва внимателно да се обмисли възможността за това дали да се възстанови оценката за поведение.

„Аз лично смятам, че оценка за поведение трябва да има. Въпросът е дали да има някаква връзка между нея и оценките за знания," заяви Вълчев.

Министърът даде пример, че ако има 6 по математика и слаба оценка за поведение дали трябва да получи всъщност 5.

По въпроса за полагането на обществено полезен труд в училище, министърът коментира, че децата малко пресилено са го нарекли по този начин. Според него, адекватен вид санкция би било учениците, които са се провинили, да бъдат ангажирани за по-дълго в училище.

Например да се забърсват книгите в библиотеката, да се измете физкултурния салон, да се подготвят пробите в кабинета по химия или биология, да се помага на по-малките и др.

По третата точка от дневния ред, която децата не можаха да обсъдят, министър Вълчев заяви, че през последните години учебниците са доста критикувани от обществото.

Министърът заяви, че той лично няма нищо против родители и ученици да могат да изказват своето мнение при избора на учебници, но според него една система не може да бъде докрай децентрализирана.

„Много е важно да балансираме между експертното начало и някакъв вид демократичен обществен контрол," категоричен е министърът.