Aзербайджанският самолет, пътуващ за Русия, който се разби в Казахстан през декември и уби 38 души, вероятно е бил повреден от "външни обекти", преди да падне на земята.

Това се казва в заключенията на предварителния доклад на казахстанските власти за катастрофата, съобщава във вторник "Ройтерс".

Предварителният доклад е издаден съгласно международните авиационни правила, предназначени да помогнат срещу бъдещи инциденти, вместо да приписват вина или отговорност.

Той е предпазливо формулиран и не уточнява какво точно е причинило големите щети на самолета.

Бразилия ще чете черните кутии от катастрофата на азербайджанския самолет

Бразилия ще чете черните кутии от катастрофата на азербайджанския самолет

Те ще бъдат разшифровани Центъра за разследване и предотвратяване на самолетни катастрофи на страната

Припомняме, че Казахстан изпрати черните кутии от самолета на Azerbaijan Airlines (AZAL) за разчитане в Бразилия

Самолетът Embraer 190 се произвежда в Бразилия.

Embraer 190 с номер на полет J2-8243 летеше от Баку до Грозни, столицата на Чечня, но кацане му е било отказано, като е бил пренасочен да мине през цялата акватория на Каспийско море и да кацне от другата му страна в казахстанския град Актау.

Азербайджанските авиолинии заявиха, че предварителните резултати от тяхното разследване показват, че полетът им е бил обект на "външна физическа и техническа намеса".

Първоначално руските информационни агенции съобщиха, че самолетът е бил пренасочен поради мъгла в Грозни, а в последствие и че авиокатастрофата е предизвикана от птици. Друга версия от деня на катастрофата на руските власти заяви за взрив на кислородна бутилка на борда.

Също така се появи версия на "Росавиация" е, че самолетът не е кацнал в Грозни, заради въведения режим "Килим" заради терористичните атаки на Украйна. Командирът на азербайджанския самолет обаче сам бил решил да кацне в Актау - на 440 км от Грозни през Каспийско море. Така за пренасочване на самолета към Актау вината се прехвърля на пилотите, които загинаха в катастрофата с твърдо кацане.

"Росавиция" не съобщи защо самолетът не е бил пренасочен към другите близки летища. Разстоянието от Грозни до летищата: Магас е 55 км, Беслан - 90 км, Махачкала - 170 км, Тбилиси - 190 км.

В социалните мрежи имаше спекулации, че това е направено нарочно от руските авиационни служби, за да падне в морето и да не се разбере какво се е случило.

САЩ също видяха руска намеса в катастрофата на азербайджанския самолет

САЩ също видяха руска намеса в катастрофата на азербайджанския самолет

Но Белият дом направи уговорката, че все още не разполага с достатъчно информация по случая

Също така военни експерти обсъждаха работата на руската ПВО. За да бъде уцелен граждански самолет от ракета, това би означавало работя на автоматичен режим на ПВО-комплекса "Панцир-С". Този режим не прави разлика между дрон и пътнически самолет, така че включването му не би трябвало да се случва при планиран граждански полет, какъвто е азербайджанския в случая.

Действително в този ден, както в почти всички последни такива, е имало украинска атака над руска територия, включително към Грозни. Заради успешното отразяване на всички дронове в този ден президентът на Чечения Рамзан Кадиров награди племенника си Салхан, който ръководи местния Съвет за сигурност.

Президентът на Азербайджан Илхам Алиев заяви, че самолетът е бил случайно обстрелван от земята от руската противовъздушна отбрана. Москва обаче не пое отговорност за катастрофата.

Русия призна, че украински дронове са били причина за отклоняване на азербайджанския самолет

Русия призна, че украински дронове са били причина за отклоняване на азербайджанския самолет

Москва призовава да се изчакат резултатите от разследването