Сега никой не говори за фалит на БДЖ, говорим за закупуване на нови влакове. Начинът, по който се управлява, обективно се вижда от резултатите на дружеството. В края на 2009 г. не можеха да се плащат заплатите.
Това заяви изпълнителният директор на холдинг "Български държавни железници" Владимир Владимиров пред bTV по повод исканията на БСП за оставки в БДЖ.
По думите на Владимиров през 2009 г. дружеството е имало 850 млн. лева задължения. Към 1 март тази година задлъжнялостта по баланс ще бъде 360 млн., обясни той.
Една голяма част от тези пари са дадени от държавата като заем. С тях ще бъде увеличен капиталът на дружеството и те не подлежат на връщане. Друга малка част са оперативни задължения към персонала, например, или различни счетоводни разчети. Реално това, което трябва да бъде платено, е 196 млн. лева. От тях 100 млн. са към втория облигационен заем. Към момента има тежки наказателни лихви, осъдени сме по всички възможни дела, ще има още по-тежки последствия, каза изпълнителният директор на БДЖ.
От БДЖ очакват и държавна намеса, за да може да се погасят тези задължения до края на годината. Това е жизненоважно за дружеството, за да можем да решим всички останали проблеми, посочи изпълнителният директор.
По думите му железниците не трупат нови задължения, напротив, "намаляваме задълженията, без да сме взели 1 лев заем".
Според Владимиров, вагони към момента не липсват. Закъснения има, призна той, като изтъкна, че една част са по причина на БДЖ, но друга са извън дружеството.
Подготвя се процедура за нови мотрисни влакове, която ще започне през април. За целта "държавата е предвидила 35 млн. капиталов трансфер. Очакваме през първите две години да направим авансово плащане по 35 млн. и след това, с останалите, в рамките на 10 години всичко да бъде изплатено", обясни Владимиров.
Директорът на БДЖ призна, че има извънреден труд на машинистите. В БДЖ той се калкулира по Наредба 50 и колективния трудов договор.
Въпреки опровержението от машинисти, които преди седмици оспориха думите на директора на "Товарни превози" Любомир Илиев, че работното време на машинистите започва от дома, Владимиров посочи, че за труд се смята и пътуването на машиниста от дома му до депото. В това време се включва и инструктажа и пътуването му до началната точка на курса, който трябва да извърши, както и прибирането му у дома. В това време той е пътник и ако се извади пътуването, няма извънреден труд. Но не означава, че не търсим решение на проблема, каза Владимиров.
Директорът на БДЖ отрече изнесените в медиите факти, че локомотиви влизат за фиктивен ремонт. Той поясни, че прокуратурата проверява БДЖ за ремонтите. Другата проверка е дали има служители, които не идват на работа.
Владимиров отрече да има служители от футболния отбор на железниците, които са зачислени на определени позиции. Има служители, които играят футбол в свободното си време. За този отбор не се дават пари, това е сдружение, което се намира извън БДЖ, допълни директорът на БДЖ.