Българската стопанска камара внесе в Националния съвет за тристранно сътрудничество становища по проектите на бюджети на Република България, на НЗОК и на Държавното обществено осигуряване за 2025 г.

БСК потвърждава принципната си подкрепа на представения проект на Закон за бюджета на ДОО за 2025 г., доколкото той е разработен в съответствие и при спазване на действащата нормативна уредба. Камарата запазва резервите си по отделни негови параметри, например не подкрепя планираното увеличение на максималния осигурителен доход от 3750 лв. на 4130 лв.

БСК изразява принципната си подкрепа и за проекта на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г., доколкото той е разработен в съответствие и при спазване на действащата нормативна уредба. Като положителни страни на проектобюджета от Камарата открояват:

- Тенденцията за увеличаване на средствата за извънболнична болнична помощ от 13,8% за 2024 г. на 14,7% в бюджет 2025;

- Значителното увеличение на средствата за дентална медицинска помощ, с повече от 25% спрямо 2024 г.

- Продължаващата практиката да се осигуряват необходимите средства за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания.

КТ "Подкрепа" подкрепя, но с много изключения, проектобюджета за 2025 г.

КТ "Подкрепа" подкрепя, но с много изключения, проектобюджета за 2025 г.

Според синдиката липсват адекватни икономически политики и приоритизиране на икономически отрасли, в които България традиционно е силна

БСК обаче изразява сериозна тревога, че с предложения проект не се променя философията на бюджета от предходните години, като се запазва структурата на заложените здравноосигурителни плащания.

Камарата се въздържа от подкрепа на представения проект на Закон за държавния бюджет за 2025 г. и актуализирана средносрочна бюджетна прогноза за периода 2025-2028 г.

Мотивите за това са:

  • Предвиденото рязко нарастване на държавния дълг, което поставя под съмнение темпа на икономически растеж и ефективността на публичните разходи;
  • Подценяване на ролята на частните инвестиции или неяснота по отношение на стимулите за тях;
  • Отмяната на повишаването на прага за регистрация по ЗДДС от 100 хил. лв. на 166 хил. лева;
  • Повишаване на осигурителните вноски за фонд "Пенсии" с 3 пр.п. от 1 януари 2026 г. и с 2 пр.п. от 1 януари 2027 г.
  • Увеличението на максималния осигурителен доход;
  • Премахването на намалените ставки по ДДС за хляба и брашното, и за доставките на ресторантьорски и кетъринг услуги;
  • Повишаването на акцизната ставка на алкохола и бирата;
  • Въвеждането на допълнителен данък върху добива на подземни богатства;
  • Въвеждането на стандартен одитен файл за данъчни цели;
  • Въвеждането на данъчна амнистия - недължимост на лихви при заплащане на главници по изискуеми публични вземания и данъчно облагане с 15% ставка при еднократно деклариране на недекларирани доходи.
Проектобюджетът: Надценен БВП и спорни приходи

Проектобюджетът: Надценен БВП и спорни приходи

Заради надценения ръст на БВП съществува реален риск дефицитът да е над 3 % от БВП и това се признава от сегашното служебно правителство