"Нашето впечатление, отново за пореден път е, че темата за тол системата силно се политизира". С такава констатация завърши поредната среща между МРРБ в лицето на заместник-министър Николай Нанков и протестиращите превозвачи.
Разговорите ще продължат отново, като утре също ще има такава среща. Нанков определи проведените протести срещу тол системата в страната така: "8-9 камиона в София, 8-9 камиона в Пловдив, 5 в Русе, иска се намаляване на тол таксите, тарифата да бъде редуцирана, на друго място се иска да се ограничи или редуцира обхватът на пътищата. На трето място - темата с бордовите устройства, на четвърто място - да няма тол система, на пето място - застраховките."
Припомняме, че днес премиерът Бойко Борисов се яви в парламента, за да обясни за неразбирателството с превозвачите, след като вчера ултимативно даде срок до 27 март да бъде постигнато съгласие. От 1 март до този срок тежкотоварните автомобили ще могат да се движат без бордови устройства и GPS тракери за таксуване. Изминатото разстояние ще се отчита само чрез маршрутни карти.
Според Националния съюз на превозвачите липсва физическо време да бъдат сключени договорите за 4 дни. Превозвачите недоволстват и от това, че GPS тракерите, с които и сега разполагат и ги ползват в цяла Европа, са несъвместими с тол системата ни. Българските превозвачите смятат още, че не международният трафик, както уверяват от министерството, а именно родният бизнес ще плати цената.
По думите на Нанков двата доставчика на услуги ще предоставят на нулева ставка и като цена на устройство, и като обслужване бордовите устройства. До 27 март всички тежкотоварни моторни превозни средства и автобуси трябва да бъдат оборудвани с GPS устройства или с бордови устройства. "Разбира се, който иска, няма нищо задължително. Процесът е доброволен и има втора страна - самите доставчици на услуги, които предоставят тези устройства", коментира зам.-министърът.
Нанков отчете, че около 36 000 са наличните бордови устройства, които трябва с много добра логистика и необходимите настройки да бъдат предоставени на превозвачите.
Отделно от това над 8 000 са бордовите устройства, които са заявени по стария ред. Към момента има над 4 000 вече предоставени и монтирани бордови устройства и 5 GPS доставчика, които са преминали успешно тестовете за интеграция на тол системата.
Национално представените превозвачи се разграничават от днешния протест, който цели да дискредитира ТОЛ системата. "Ние искаме да я има и смятаме, че това е най-справедливият начин за плащане." Това обяви председателят на Сьюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.