Върховният касационен съд потвърди заведения колективен иск от Комисията за защита на потребителите (КЗП) срещу търговска верига за хранителни стоки. Веригата е заблуждавала клиентите с две различни цени за един и същи продукт. В другия случай поставяли една цена на рафта в магазина и маркирали друга на касата.

До Колективния иск се е стигнало поради нарушаване на влязла в сила заповед на КЗП за забрана прилагането от търговеца на цитираните нелоялни практики.

До 4 лева разликата в цената може да заплатят клиентите, показала проверка на контролния орган в няколко обекта на въпросната верига. Разликата се получава при покупка на предварителни разфасовки на млечни продукти. Предпоставка за това е разминаването между цената върху продуктовата опаковка, която обикновено ориентира клиента при вземането му на решение за покупка, и посочената на рафта цена, която се маркира на касата и в общия случай е с около два лева по-висока.

Например, при поставена върху вакуумната опаковка на кашкавал цена 12,29 лв. за килограм и 2,26 лв. за разфасовка от 192 гр. маркираната на касата цена за килограм е 14,34 лв. и 2,76 лв. за количеството в опаковката. Това означава, че потребителят ще плати за килограм с над 2 лв. повече, отколкото очаква.

Нарушението е констатирано за около десет вида от изложените на щанда продукти, от които към момента на проверките са били налични близо общо 200 разфасовки. Имало е случаи, когато върху опаковките на предварителни разфасовки от един вид продукт е поставена различна цена за килограм.

Друго регистрирано нарушение при този търговец е обявяването на по-ниски цени на щанда от маркираните на касата.

Комисията е забранила описаните нелоялни практики със заповед, потвърдена от съда. Повторна проверка след влизането в сила на разпоредбата показала, че търговецът продължава да извършва същите нарушения.

Следващата стъпка, предприета от КЗП, е завеждането на колективния иск. С потвърждаването му ВКС задължава търговеца да не прилага в бъдеще тези практики. Фирмата е осъдена да заплати 300 лева юристконсултски разходи на КЗП.

От КЗП дават следните съвети:

Съвети към потребителите:

 Сравнявайте цената върху опаковката с тази на щанда.

 Следете маркирането на продуктите на касата.

 При две различни цени за една и съща стока или маркирането на по-висока от обявената цена, поискайте разяснения. Съмнявате ли се за заблуда, откажете се от покупката.

Препоръки към търговците:

  •  Не се допускат две различни цени за една и съща стока в търговския обект.
  •  Маркираната на касата цена трябва да съвпада с предварително обявената.
  •  Цените на предварителните разфасовки се поставят върху опаковките или в непосредствена близост, отнасят се за съответната мерна единица и разфасовката, ако е различна от нея, или за брой.