"Цените на горивата трябва да са горе-долу като тези във Варна, за да са нормални". Това заяви енергийният експерт и бивш министър на икономиката Трайчо Трайков пред bTV, където коментира темата заедно с говорителя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гавраилов.

"Цените на горивата в България са третите най-високи от 28-те страни в Европейския съюз (ЕС) и с 10% над средните на пазара", заяви Трайков.

"Изпреварват ни Малта и Дания, без акцизи и ДДС. Електроенергията пък е най-евтината в ЕС и с 40% по-евтина от средното за Съюза и пак имаме претенции към цената".

Според бившия министър на икономиката и енергетиката, ако високите разходи за местното производство са проблем, то лесно може да се реши чрез внос, тъй като местното производство е по-малко от половината от пазара, който се продава в България.

"Явно, по някакви причини, на вноса му се пречи или не е възможен", каза Трайков. По думите му трябва да се провери в две посоки – собствеността на акцизните складове, през които трябва да мине горивото, преди да стигне до бензиностанциите, и евентуално някакви договорки между продавачите на дребно.

На въпрос може ли пазарът да сработи така, че да има конкурентна среда и цени, Трайков посочи, че "всички от доста време чакаме секторния анализ на КЗК".

Според Марио Гаврилов, говорител на Комисията за защита на конкуренцията, анализът е към финала си. "От началото на годината беше променен Данъчно-осигурителният процесуален кодекс и ни беше дадена възможност да работим с осигурителна и данъчна информация", каза Гавраилов.

"Имаме обещанието и очакваме да получим в изключително експресен порядък информация от данъчните и от митниците. Така ще имаме възможност да погледнем на този пазар и от друга страна – от гледна точка на информацията, която има в държавните органи. Създали сме организация в момента, в който получим тази информация, максимално бързо да приключим анализа", обеща той.

Говорителят на КЗК обясни, че дори да се установи картел, това няма да повлияе на цените. "Искам да разсея заблудата, че ако КЗК стигне до заключение, че има картел в този пазар и наложи големи глоби, това незабавно ще повлияе на цените – ще има глоба, която ще влезе в бюджета, но това не означава, че цените ще бъдат повлияни моментално", посочи той.

Трайков обаче смята точно обратното, "защото 10% глоба върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка, т.е. ще им стане по-евтино да играят по правилата".

Той даде пример с бензиностанциите на Марешки във Варна, които са "обърнали пазар от няколкостотин хиляди души".

Трайков използва лексиката на премиера. "Това показва „колко много сланина има в цената на горивата и как тя може да бъде намалена. 20 – 30 ст. по-малко са около 1/4 до 1/3 от цената без акцизи и ДДС", заяви бившият енергиен министър.

Запитан колко трябва да паднат цените, за да са нормални, Трайков отговори: "При всички положения трябва да е под средното за ЕС без ДДС и акцизи, или горе-долу това, което виждаме във Варна".

 

Говорителят на КЗК посочи, че в условията на пазарна икономика няма институция, която да пита даден търговец защо продава на определени цени. Вариантът е както е на пазара на електроенергия – да има държавна намеса. Това е въпрос на политически избор. Всяка регулация на свободен пазар минава през държавна намеса.

На тези думи Трайков репликира: "Аз не съм „за“ държавна намеса. Държавната намеса трябва да се изразява в мерки пазарът да остане свободен“, но точно тези мерки не се случват".

Гавраилов каза, че КЗК е готова с голяма част от заключенията в секторния анализ, но отказа да разкрие повече подробности. "Преди три години сме дали нашите изводи, посочили сме възможни решения. Сега да видим дали нещо се е променило в обстановката от тогава". Той припомни, че от 5 години има предложение да се въведе лична наказателна отговорност при картелни договорки, каквато практика има в повечето европейски страни, досега няма внесено такова законодателно предложение.