В МОН започна своето първо заседание новосъздаденият обществен съвет по въпросите на обучението по религия в училище.

Припомняме, на 1 февруари на съвместно заседание на парламентарните комисии по вероизповеданията и правата на човека и образованието и науката депутатите взеха решение за създаването на обществен консултативен съвет, който да реши дали религията трябва да стане задължителен предмет в училище или да бъде изучавана под формата на задължителни часове по предметите история, философия и литература.

Преди началото на заседанието министърът на образованието Даниел Вълчев обяви състава на съвета.
Негов председател е историкът и зам.ректор на Софийския университет проф. д-р Георги Бакалов, а членове са проф. проф. дфн. Калин Янакиев, проф. дфн. Климентина Иванова, доц. Божидар Андонов от СУ.

Директорът на Алфа Рисърч Боряна Димитрова изнесе резултатите от направеното социологическо проучване от 5 до 20 март 2007 г., свързано с отношението на учениците в страната към предмета религия.

Димитрова уточни, че освен това е направено изследване сред пълнолетното население на България, в което били включени 1116 човека.

От резултатите става ясно, че е налице умерено положително отношение към въвеждането на предмета Религия в училищното образование, уточни директорът на Алфа Рисърч.
Димитрова добави, че над 2/3 от пълнолетното население и учениците одобряват предложението за изучаване на религия с различни степени на категоричност.
Въвеждането на предмета по религия се одобрява и от двете основни религиозни групи в страната, продължи Боряна Димитрова.

Така например от 72% от самоопределилите се като православни християни - 38% оценяват положително инициативата за изучаване на религията в училище, а други 34% - по-скоро положително.
Съответно, от 83% от самоопределилите се като мюсюлмани - 40% оценяват положително инициативата, а други 43% - по-скоро положително, уточни директорът на Алфа Рисърч.
Що се касае до учениците, то при тях положително отношение към изучаване на религията в училище са изразили 46% от анкетираните ученици от 3 до 9 клас. Съответно отрицателното отношение към предмета религия при тях е едва 6%.

При допитване сред учениците от профилирани гимназии 30% са изразили положително отношение и 9 % - отрицателно.
Същевременно изучаването на предмета религия в училище е получил значително по-висока подкрепа сред родителите и децата, които се сблъскват в училище с проблеми като агресия, насилие, наркотици.

Там 2/3 от родителите, чиито деца посещават училище, в което има прояви на насилие, наркомания или членуване в секти, са изразили положително отношение към изучаването на предмета религия като начин за превенция на насилието и зависимостите, уточни директорът на Алфа Рисърч.

Боряна Димитрова се спря на очаквания социален ефект от изучаването на предмета религия.
От направеното социологическо проучване стана ясно, че високото одобрение на предмета религия се дължи основно на факта, че обучението по този предмет се възприема не толкова като вероучение, а като инструмент за ограничаване на болезнени проблеми сред младите хора като наркомания, престъпност, насилие и участие в секти, допълни Димитрова
Що се касае до положителните аспекти от изучаването на религия, споделяни от родители и ученици, те са 6 - е установило допитването.

Първият положителен аспект е свързан със съдействие за установяването на общочовешки добродетели и ценности и той бе подкрепен от 22% от анкетираните родители и ученици.
Вторият аспект, свързан с формирането на обща култура, получи 20% одобрение.
Третият и четвъртият - съответно са свързани с подобряване на възпитанието на учениците и изграждането на толерантност към другите религии, като при тях подкрепата намалява.
За третия - едва 6%, а четвъртия - 5%, уточни директорът на Алфа Рисърч. Що се касае до последният аспект- научаването кое е правилно и кое не чрез предмета религия подкрепата е най-слаба - едва 2%.

Боряна Димитрова уточни, че като цяло от направеното социологическо изследване е установено желание на учениците часовете по религия да се водят от преквалифицирани учители.
Същевременно 57% учениците от горните класове които изучват предмета религия, са посочили необходимостта училите да са завършили богословско образование.
Една част от изучаващите религия ученици имат по-специализиран интерес към религията поради което предпочитат нейното автентично преподаване - тези ученици проявяват по-засилен интерес към изучаването на вероучение и религиозните догми, в частност на християнската религия, установи нашето социологическо проучване, уточни Боряна Димитрова.

Първият основен извод от проучването на агенцията е, че над 2/3 от родителите и учениците одобряват в една или друга степен изучаването на религия в училище.
Против изучаването на религия за едва 20% от анкетираните родители и ученици, уточни Димитрова.

Тя допълни, че мнозинството от анкетираните - 75%, смятат, че предметът религия трябва да има предимно информационна насоченост, а 50% от анкетираните смята, че този предмет трябва да бъде избираем.

Вторият извод е свързан с възможността обучението по религия да бъде средство за ограничаване на проблемите сред младите хора (наркотици, агресия, секти), 63% от анкетираните ученици и 52% от родителите са изразили своята подкрепа.

Много важен извод според Димитрова е, че 86% от учениците и 69% от техните родители се обявяват за светско обучение по религия.
При него акцентът е поставен върху изучаване на историята на религиите, възпитаване в общочовешки добродетелите - ценности и религиозна толерантност.
В сравнение с тях изучаването на вероучение в часовете по религия са подкрепили едва 9 % от учениците и 16% от техните родители.