Делът на младите учители намалява, въпросът за тях е опрял до кокал. Това каза министърът на образованието и науката Меглена Кунева на конференция, посветена на развитието на педагогическите кадри у нас.

По време на конференцията бе представен доклад от проведено представително проучване в системата за подготовка на педагогическите кадри, осъществено от Факултета по педагогика към Софийския университет.

Над 85% от учителите у нас са жени

Над 85% от учителите у нас са жени

И в другите страни членки на ЕС 40% - 50% от учителите са на възраст над 50 години

Министър Кунева представи част от данните, достъпни в доклада, според които за периода 2007-2013 г. се регистрира намаляване на относителния дял на младите кадри на възраст до 34 години и увеличаване дела на тези на възраст на 55 и повече години.

Относителният дял на младите кадри от 15% за 2007 г. намалява на 9,9% за 2013 г. А делът на кадрите на възраст 55 и повече години се увеличава значително, като нараства от 16,8% за 2007 г. до 29,3% за 2013 година.

Учителите уверени в себе си, обществото не е наясно с реформата

Учителите уверени в себе си, обществото не е наясно с реформата

Преподавателите не чувстват подкрепа от страна на обществото.

Въпросът за младите учители е опрял до кокала. С промени в Закона за висшето образование и професионалните направления „Педагогика” и „Педагогика на обучението по...” бяха изрично записани като приоритетни в смисъл на проблемни”, коментира Меглена Кунева.

Тя изтъкна, че имаме нужда от млади и добре подготвени кадри, които да умеят да задържат децата в училище. За да промени ситуацията, просветното министерство залага на по-голям брой часове за психологическите дисциплини, за информационните и комуникационните технологии и приложението им в образованието, както и на увеличение на часовете по теоретична и практическа подготовка.

Кунева подчерта, че според проучването близо 48 % от учителите смятат, че не е намерен добър баланс в подготовката между теория и практика. „Необходими са умения, които можеш да научиш само от колега, само от човек, който знае как се застава в класната стая, как се привлича вниманието”, каза още Меглена Кунева.

По думите й подготовката на добрия учител минава през практическа подготовка и то учене на човек от човек. „Тъкмо заради това този генерационен микс между хора, които сега започват и хора, които са натрупали повече опит, е много важно да не го изтървем”, коментира още тя.

Министърът заяви, че ще бъдат инвестирани усилия и средства за професионална квалификация, за осигуряване на допълнително възнаграждение, за по-висока лична квалификация.

„Това е заложено и в колективния трудов договор от 2016 година. Там ръстът на средства за квалификация е от 0,8%. Предвиждаме въвеждаща квалификация за постъпващите учители”, каза още тя.

Ще се търсят и такива мерки за насърчаване на наставниците на младите учители.
Припомняме, става въпрос за същия този колективен трудов договор, за който се разбра, че няма съгласуване нито с премиера, нито с финансовото министерство.

„Предвиждаме подкрепа на социалния статус на учителите – да се поемат битовите и транспортни разходи за малки населени места, където не достигат специалисти. Ще се покриват и разходи за наем, когато населеното място е малко или отдалечено”, коментира Кунева.