Намаляване на административната тежест за учителите и повече работа с децата - този план обяви Министерство на образованието с брифинг на просветния министър Галин Цоков.

Подготвят се промени в редица наредби за училищното образование. Сред тях е наредбата за професионалната квалификация на учителите и директорите.

МОН вече е направил анализ на резултатите от изпитите, но все още се води дебат за формата на изпитите. 

Разписан е графикът за външното оценяване за следващата година. Ще бъдат разделени изпитите за външно оценяване след 7 клас и след 10 клас. Измества се графикът със седмица на изпитите след 7 клас за кандидатстване в гимназия. Целта е да се даде време на децата да се подготвят. Тези промени, според министъра, ще дадат възможност за по-добро провеждане на изпитите.

Цоков подчерта, че има добро отношение към оценителите, както и към съставителите на задачите. За тях са планирани допълнителни обучения. Намаляват се изискванията за броя на текущите оценки за учениците. Ще има една обща оценка по модул.

Седмокласниците по-добри по БЕЛ, математиката все още куца

Седмокласниците по-добри по БЕЛ, математиката все още куца

Средният резултат, постигнат от седмокласниците на НВО по математика- 35.29 точки от общо 100

Ще се фиксира в наредба проектното обучение, както и съвместната работа на учители по различни предмети. Целта е да се търси качествено образование за всяко дете, както посочи министър Цоков. Ще се стимулират учителите да работят в иновативна среда. В рамките на месец ще се обсъди с експерти и социални партньори как да се случат тези изменения, за да са факт още от следващата учебна година.

А голямата амбиция на МОН е промяна на учебните програми.

МОН обмисля промени във формата на матурите и Националното външно оценяване

МОН обмисля промени във формата на матурите и Националното външно оценяване

Причината са ниските резултати

Друга цел е промяна на заплащане на образователните медиатори. Средствата за тази година ще бъдат обезпечени от бюджета на МОН, а за следващата ще бъдат отпуснати целево малко над 10 млн. лв. от държавния бюджет. В наредбата се въвежда нов елемент за финансиране на училища и детски градини с концентрация на деца и ученици от уязвими групи, чрез който ще се предоставят целево средства за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя, в рамките на определените с работни места за тези служители. 

Екипът на ведомството иска повече иновации в българските училища. 5 училищни лаборатории за иновации ще се създадат в програмата "Иновации в действие". Там учители и от други учебни заведения ще могат да видят как се осъществяват иновациите и да черпят добрия опит. Лабораториите ще са в направления, важни за промяната в нашата образователна система като например предприемачество и финансова грамотност, зелена енергия, проектно базирано обучение и интегрирано знание.

Само 125 места за IT-студенти вместо психолози и чиновници

Само 125 места за IT-студенти вместо психолози и чиновници

Изпуснато е времето за промяна в план-приема на студенти