В проектозакона за училищното образование, представен днес в МОН, се предлагат промени в структурата на образователната система.
Училищното образование ще представлява четири степенна структура с две основни степени на образование. Всяка от степените ще има два етапа, т.е. основно образование с начален и прогимназиален етап, който приключва в 7 клас.
Гимназиалният етап също ще бъде разделен на два етапа, като идеята е профилираната и професионалната подготовка да се осъществят във втория гимназиален етап - 11 и 12 клас.
Предлагат се и някои от държавните образователни стандарти да претърпят изменение във връзка с тази структура.
По отношение на държавния стандарт за добиване на квалификация и професия се предлага запазване на Закона за професионалното обучение, който обаче трябва да бъде актуализиран.
В проектозакона е заложено валидиране на знанията, придобити при неформално самостоятелно обучение, кредитна система на обучение, които ще бъдат развити в Закона за професионалното образование и обучение.
Нов стандарт е и т.нар. стандарт за включващо обучение. Той се отнася до учениците със специални образователни потребности, както и деца с изявени заложби и способности в науката, изкуството и спорта.
Обмисля се и сертифициране на знанията чрез удостоверения, които да се връчват при премината образователната степен. В проектозакона се предлага и например учениците в 9-ти клас да получават сертификат за дигитални знания и умения.
Остават задължителните държавни зрелостни изпити по два предмета. Единият изпит ще бъде задължителният по БЕЛ. Другият изпит е по предмет по избор на ученика.
От министерството обясниха, че ако ученикът е в профилирана паралелка, вторият изпит ще бъде по един от профилиращите предмети. Ако обаче учи в професионална гимназия, се обмисля оценката от държавния изпит по професионалния предмет да се счита вместо втора задължителна матура.
Предучилищното образование и подготовка ще започват не на 6 години, а на 5.
Трябва да гледаме на образованието не като на разход, а като на инвестиция. Децата ни не са разход, децата ни са инвестиция.
Това заявиха от Министерството на образованието, младежта и науката по време на кръглата маса, в която участваха медии, работни групи към министерствтоо и граждански организации.
От образователното ведомство посочиха, че в новия проект за Закон за училищното образование развитието, обучението и възпитанието на детето стоят в центъра на замисъла. Представителите на граждански асоциации и организации обаче настояват законът да гарантира и да докаже ефективността на образованието.
Министър Сергей Игнатов изтъкна, че трябва да се осъзнае какво е и какво трябва да бъде българското училище в 21 век.
Той изрази надежда, че ще има активно участие от страна на обществото по време на обсъждането на новия закон. Игнатов подчерта, че ако искаме добро и качествено образование, трябва да има активна гражданска позиция.
Министърът посочи и че коментарите по темата за образованието пълнят страниците и времето на медиите, а те са важни за всеки български дом и всяко семейство.
Министър Игнатов призна, че като всеки един закон в своето начало и този е бил написан с някои грешки, но, по думите му, гражданското общество трябва да бъде това, което да коригира неточностите още преди законът да е внесен за разглеждане в МС, а след това и в НС.
Ресорният заместник министър Милка Коджабашиева посочи, че проектът на закона отговаря на стратегическите цели, които са залегнали в програмата на правителството за този мандат, както и на програмата за развитието на образованието, младежта и науката.
По думите й основен приоритет са условията и възможността за развитие, обучение и възпитание на учениците. В проекта на закона се акцентира и върху възможностите за повишаване квалификацията на учителите, гарантирането на равен достъп до образование. Преразгледани са мястото, ролята и визията на директорите, училищните психолози и педагогическите съветници. Обмисля се и издигането на статута и ролята на училищното настоятелство.
По думите на заместник-министър Коджабашиева това се прави с оглед програма „2020 г." и това 4-ри годишните деца също да бъдат обхванати.
От Асоциация Родители посочиха, че в проекта закон има огромен стремеж към централизация. Те одобряват част от оценяването да бъде изнесено под формата на външно оценяване и подкрепиха идеята предучилищната подготовка да започва на 5-годишна възраст.
От Асоциацията на настоящи и бъдещи майки поискаха по-голяма категоричност в някои от членовете на закона. Те поискаха да бъдат създадени по-добри механизми за комуникация с родителите. Според родителите трябва да бъде формулирано и предназначението на оценката за поведение, която се предлага в закона.
google
на 28.04.2010 в 02:55:43 #30Аз чакам дете !!! Жената е в 6-тия месец !!! Страх ме е да я регистрирам , ще вземат да я карат да ходи на училище с детето !!!
)))))))
Порат
на 27.04.2010 в 23:48:38 #29бай тошовски работи,, предучилищна' после УПК-накрая БОЙКО
ДВН
на 27.04.2010 в 23:35:49 #28А на 20 г. с две полувисши и 4 години трудов стаж - е от такова пренапрежение ще си патят децата. А държавниците мислят само коклко повече данъци да прибират от работещите - това им е идеята на продажните ни гнусни политици.
ptitsa
на 27.04.2010 в 22:38:41 #27КимЧенИр | 27.04.2010 21:03 "Само да кажа какъв е умисъла на това Целта е колкото се може по бързо децата да завършат училище и университет и колкото се може по бързо да излязат на Пазара на труда, Колкото повече хора работят толкова по добре за младите.......С 2-те ръце съм ЗА този закон" Споко, те пак да си работят. За мене е важно децата да не са роботи и да се чувстват добре когато работят дори и черната работа и да получават достатъчно да живеят в Бг и да не искат да се махат от нея. Този модел сега за нашите грехове ли ще им го надяваме? Каквото ние сме си надробили ще си го сърбаме, достатъчно е, че децата ми страдат по света, работят и живеят немили-недраги.Не искам внуците ми да живеят като роботи. Т. е. отговорът на проблема е повече работа за среднисти в България. А на тези, които учат висше да им е ясно, че нуждите за тях не са много големи и да си правят сметката. Аз не виждам какво беше лошо да се poчвa училище от 7 и да се завърши на 18 или 19 (ако е техникум или езикова/). Какво толкова ще се измени за 2 години? Премахнаха казармата, а това също не е докрай положително, значи сега ще работят 4 години в повече? Защо? А има ли какво да работят? Или ще е нещо обслужване, тинтири-минтири? Ако някой дойде в Бг да отвори някой бизнес, по моловете? Или директно за чужбина да берат ягоди както направи цял един клас завършил механотехникума в Русе защото няма работа? Някаква средна професия - автомеханик, компютърен среден техник, нещо такова?
chav
на 27.04.2010 в 21:20:07 #26да продължим - на 14 с дете ,на 16 с две, а на 25 - баба, е това ни донесе тиквата
neznae6t
на 27.04.2010 в 18:24:23 #25Може би идеята на министъра е частично финансиране, а такова и днес получават примерно болници като Токуда, ако ми позвлите подобно сравнение. Не разбирам желанието на българите да бягат от образователното и културното си развитие. Липсата на реформа в образовнието ни докара до това положение. Дали ще бъде правилна, това никой не знае, но сме длъжни да опитаме. Както политиците, така и хората. От нас зависи да сме културни, грамотни и образовани, не от Бибитко и компания. А що се отнася конкретно до частните училища, не съм сигурен как точно министърът ги вижда, но адмирирам идеята за лицеи и колежи - едни почти непознати думички на територията на страната ни.
drunk-ula
на 27.04.2010 в 18:15:38 #24А бе направо да ги записват НБУ - при неудовлетвотените комунисти и нереализирани учени от шайката на Министъра Игнатов
VioletRay
на 27.04.2010 в 18:14:10 #23Този некадърен министър ще съсипе образованието. Върха на глупостта е държавата да плаща на частни училища. АМи нали затова те са частни. Защото са по избори и са по-скъпи. От къде на къде държавата ще плаща? Като гледам Доган може пасти да яде с неговите обърчи. Сегашните направо са страшни. Няма сфера където да не си пробутаха пипалата и да не обърнаха нещата с главата нагоре.
ptitsa
на 27.04.2010 в 17:50:45 #22Кингстон | 27.04.2010 16:33 "БГ езика е умиращ и се говори в една замираща държава.... никаква полза няма за младите хора. " Много ви е капитулантско мнението за замиращата държава. Дори да е така, защо нащето поколение трябва да се съгласи с това и нещо повече - да допринесе за до-замирането и?
Аз не ща да съм от тези..
И мисля, че не е лошо децата да си четат българските народни приказки сами- като станат възрастни ще си споминятименно за вечерите когато са ги чели, също така и други хубави неща на български (то какво ли остана, Боже?) Верно има деца с повече комлютърен интерес, не бива да се заставят насила, но някакво ниво трябва да има до 8 class..и в зависимост от бъдещото насочване да се вземе под внимание оценката или не. Но оценка и някакв краен изпит за бг образование трябва да има в 8 class.
Парадоксално, но факт, когато остаряваме виним именно родителите си, че не са ни заставили да научим и правим нещо, което не сме искали на младини.
Понеже на нас така ни се стекоха нещата, че едва научих сина на български да пише и чете. С това си и остана, учи 2 години в България и след това пак по света.
В един момент, вече в последните курсове на университета се зачел по Анна каренина и Толстой, разбира се на английски, бил е на мода тогава сред студентите в Канада (преоткрили топлата вода изобщо). Синът прочете една книга от Толстой, после чете Война и Мир - на него му беше интересна, мен ме изнервяше.
В един момент се обърна към мен с въпрос защо не съм го карала да учи Руски - че имало хубави технически книги и литература. Абе Боже пак аз виновна, той едва български научи. Мисля, че инетресът му към руския език беше вдъхновен от някоя рускоговоряща колежка, защото сега не знам да има такъв.
Та не разбрах защо ние първи трябва да бием капитулация и защо точно нашето поколение да разреши това?

Stoqnov85
на 27.04.2010 в 17:49:00 #21Кингстон ти или си евреин или работиш в такава конмпания немога да разбера изказването ти иначе.Ако искаш можем да започнем да си говорим на турски в нас защото повечето строителни инвеститори са търци,а???? Трябва да има самоуважение,зада ни уважават и другите.
Stoqnov85
на 27.04.2010 в 17:44:21 #20Нещо не ми се връзват нещата ! от 5 години предочилищна,а после ще стане от 4г.възраст! Това е много рано за едно дете,къде отива детството??? Иначе за оценка за поведение да неможе да се гаврим с учителите,но и те трябва да се оценяват по този начин,някак трябва да се измисли.
neznae6t
на 27.04.2010 в 17:42:24 #19Марат, я се върни в началото на разговора. Явно си прочел само, че сме нямали легълца, което не означава, че не сме ходили на училище до 15:30.
neznae6t
на 27.04.2010 в 17:40:43 #18Ева, ами точно затова трябва да се ходи на училище, за да се научи кое е дифтонг, какво е дифтонг, кога д и ж са отделни звуци и кога съчетание на един звук и така нататък. Има си учебници, има си правила, сяда се, научава се и толкова. Нищо сложно, поне не и в това. Но е вярно, че учебниците са написани по безумен начин. Веднъж дори имах пререкание с една учителка по математика на тема: "Колко триъгълника има в картинката", - а пък учебните стихчета и песнички не искам въобще да ги коментирам.
Марат
на 27.04.2010 в 17:40:13 #17neznae6t | 27.04.2010 16:31 Марат, беше до трети клас, ще ме прощаваш. ========================================= Е защо тогава казваш че не е било???????????????????
Марат
на 27.04.2010 в 17:38:40 #16neznae6t | 27.04.2010 16:18 А, птица, това последното е абсолютен факт, дори днес го коментирахме с колегите! Не съм бил кой знае колко по белия свят, но дори и за кратко, когато съм се докосвал до друга култура, първото нещо, което ми е правело впечатление, е било точно отношението им към родния език. ============================================= Стояли двама милиционери на едно кръстовище и до тях спира кола с чужденци. 'Шпрехен зи дойч?-питат отвътре. Нашите-?! 'Парле ву франсе?--??!! 'Спийт инглиш?==???!!! Колата си заминала и единия милиционер казал на другия; Колега, трябва да учим чужди езици, виж не можахме да упътим хората. Защо бе, казал другия-тез като знаеха толкова много да не би да се оправиха в БЪЛГАРИЯ?!
Kingston
на 27.04.2010 в 17:33:30 #15Матурата по БЕЛ е абсолютно излишна, БГ езика е умиращ и се говори в една замираща държава.... никаква полза няма за младите хора. Математика, Информатика, Физика... нещо от точните науки + чужд език
neznae6t
на 27.04.2010 в 17:31:49 #14Марат, беше до трети клас, ще ме прощаваш.
Ева
на 27.04.2010 в 17:31:15 #131,Учебната програма на децата е ужасно претоварена! Дъщеря ми е в първи клас и аз се затруднявам при определянето на броя звуци в думата "джудже" например! Това споделят и другите майки. 2,А защо трябва да има 12 клас? Те станали мъже и жени и още ще ходят на училище! 3,Децата ни са жертва на образователни експерименти нон-стоп. Образованието трябва да е опростено!
Марат
на 27.04.2010 в 17:29:35 #12ptitsa | 27.04.2010 15:54 . Това и във Финалндия беще от 7. 30 до 3. 30, но си имаха легълца, почиваха 1 час в спалнята, обядваха преди това, и след това малко учене, връщаше се в къщи полу-научил уроците за другия ден и играеше до 7 вечерта.. ------------------------------------------------------------------------------------ Това дето било във Финско, беше в Българско през 1987-1990, като дойде тая демагогия уж демокрация и то беше само за първи клас Великият АЙНЩАЙН е проговорил след като навършил 6-годишна възраст. Ако е сега на 6 г той няма да отговаря на учителите и щеше да е двойкаджия
Децата трябва да си изиграят игрите, време за учене и работа има предостатъчно.
neznae6t
на 27.04.2010 в 17:18:56 #11А, птица, това последното е абсолютен факт, дори днес го коментирахме с колегите! Не съм бил кой знае колко по белия свят, но дори и за кратко, когато съм се докосвал до друга култура, първото нещо, което ми е правело впечатление, е било точно отношението им към родния език. В Гърция и Румъния говорят с чужденците на родните си езици. В Белгия - също, Германия няма да е коментираме, а във Франция сами знаете какви са нагласите спрямо англоговорящите. И тук пак ние сме ярък пример за това как не трябва да се отнасяме с езика си. Сервилничим на чуждите туристи, забравяме собствения си език и се опитваме да го скопим, защото ни е много трудно да говорим и пишем на него. Някога четенето решваше този проблем, но днес ми прави впечатление, че и книгите изобилстват от грешки, а това вече е много лошо...