Обучението за придобиване на професионална квалификация "учител" ще продължи да се провежда в редовна и задочна форма, каквато е практиката в момента. Предлага се обаче да има и дистанционна фирма, която е търсена от лица, заемащи длъжността "учител", но без да имат изискуемата квалификация.

Предложението е залегнало в приетата от Министерския съвет наредба за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация "учител". Това съобщават от "Дондуков 1" и уточняват, че основание за изготвянето й е Законът за училищното и предучилищното образование. Разпоредбите й влизат в сила от учебната 2017/18 година.

Целта на наредбата е да се осигурят оптимален брой часове за теоретична и практическа подготовка на студентите, които се обучават за учители.

Професионалната квалификация "учител" по силата на новия закон се придобива по два начина. Първият е в системата на висшето образование, едновременно с обучението за придобиване на висше образование на образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" и съответната й професионална квалификация и се удостоверява с дипломата за висше образование. Вторият начин е след придобито висше образование чрез обучение и полагане на държавен изпит и се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация.

Държавното изискване за професионална квалификация "учител" досега е включвало образователния минимум от 390 часа за теоретична и практическа подготовка при редовно обучение и 40 на сто от тях при задочно обучение. Това обаче се оказвало крайно недостатъчно. От Министерския съвет уточняват, че с настоящата наредба професионална квалификация "учител" ще се придобива при общо 555 часа теоретична и практическа подготовка в редовна форма на обучение и 50 на сто от часовете в задочна форма.

Теоретичната подготовка включва задължителни, избираеми и факултативни дисциплини. Задължително трябва да се изучава по една факултативна дисциплина с хорариум от 15 академични часа. Факултативните дисциплини дават възможност за получаване на знания и умения в различни научни области в съответствие с интересите на студентите.

Необходимостта от допълнителни знания по психология и умения за справяне с конфликти, превенция на насилието и агресията, на различните форми на зависимост, осигуряване на оптимален брой часове по дидактика налагали увеличението на часовете на задължителните дисциплини.

Увеличени са и часовете за прилагането на Информационни и комуникационни технологии в обучението и работа в дигитална среда.

Обръща се внимание, че за пръв път е включено "приобщаващо образование" - обучение за придобиване на знания и умения за работа с деца и ученици със специални образователни потребности или от уязвими общности, за работа в мултикултурна среда и др.) като учебна дисциплина с минималния хорариум от 15 часа.

В обучението се осигурявала възможност за избор на интердисциплинарни и приложно-експериментални дисциплини, свързани с професионално-педагогическата реализация на учителите и научната област, която преподават.

От 150 на 180 академични часа се увеличават часовете за практическа подготовка за придобиване на професионална квалификация "учител".