Бизнесът поиска от институциите цените на ТОЛ системата да бъдат обсъдени детайлно и експертно.
Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП) са информирани от фирми в спедиторския и транспортен бранш относно готвеното въвеждане на "ТОЛ таксите", които МРРБ предлага да се начисляват на тежкотоварни автомобили над 3.5 тона от 16 август 2019 година, пишат работодателите в писмо, адресирано до вицепремиерите Томислав Дончев и Марияна Николова, както и до транспортния министър Петя Аврамова и шефа на пътната агенция (АПИ) Георги Терзийски.
Според бизнеса въвеждането на "тол системата" е необходима стъпка, която даже е закъсняла. В същото време обаче това неизбежно ще доведе до повишение на транспортните разходи на територията на страната.
В тази връзка работодателите предлагат да се проведе детайлно обсъждане с всички заинтересовани страни и представителни организации на задължените и въвлечените в процеса лица. АИКБ, БТПП и БСК искат при обсъждането да се спазва следната рамка:
1. Национално представителните работодателски организации и съответните браншови организации на превозвачите да бъдат включени в общественото обсъждане на проекта и определянето на размерите и обхвата на "ТОЛ таксите";
2. Да бъде извършено задълбочено проучване с извършване на оценка на въздействието, която да обхване всички основни фактори, отчитащи бъдещето развитие на републиканската пътна мрежа, равнището на таксите в държавите от основните маршрути и дестинации на международния автомобилен трафик, преминаващ през нашата страна. Също така и на алтернативни трасета през Гърция, Македония, Сърбия и алтернативен мултимодален транспорт;
3. Направените предварителни разчети очертават значително повишаване на тежестта за българските превозвачи и от там - скокообразно нарастване на цената на товарните превози, поради което предлагаме определянето на по-ниски първоначални такси и тяхното постепенно увеличение, напр. в рамките на 5 г. срок до достигане на целевото равнище и отчитане на ефекта върху интензивността на трафика и натоварване на републиканската пътна мрежа (АМ и I, съответно II и III кат.);
4. Една година след въвеждане на "тол таксите" следва да бъде направена оценка на въздействието от тази мярка и се предприемат коригиращи действия, при необходимост.
В края на писмото до ресорните институции работодателите отново апелират по въпроса да има по-ефективна комуникация и сътрудничество, чрез което да се вземат предвид интересите на всички икономически сектори и цялото общество.