От Министерството на здравеопазването взеха решение да откажат въвеждането на "пръстовия автентификатор" в извънболничната помощ през 2017 г., съобщиха от ведомството.
Отлагането му е за поне 2 години - 2019 г.
Решението ще предпази здравната система от срив в медицинската, техническата, информационната и финансова стабилност на здравеопазването, обяви министърът на здравеопазването Илко Семерджиев.
"От становищата на заинтересованите от процеса органи и организации, а именно БЛС, БЗС, пациентски организации и организации на лечебни заведения, както и от становището на компетентната институция - НЗОК, става категорично ясно, че не е налице обективна възможност за въвеждането на пръстовия автентификатор в извънболничната помощ на този етап", каза Семерджиев.
По думите му от НЗОК смятат, че има сериозен риск от преждевременното въвеждане на автентификатора, тъй като прилагането му и в извънболничната помощ може да причини срив в сървърната част на регистрационната система на НЗОК, която понастоящем обслужва болничната помощ.
По изчисления на НЗОК при внедряване на регистрационната система в извънболничния сектор, включително аптеките, ще трябва да бъдат закупени още поне 25 - 30 000 пръстови скенера и четци за лични документи на обща стойност над 25 млн. лв.
Ще бъдат нужни и средства за поддръжка на софтуер, интернет връзка и други. До момента софтуерът за обезпечаване на системата с "пръстова автентификация" е струвал на болничния сектор над 4 милиона лева и на НЗОК - 477 000 лева.
НЗОК декларира пълна невъзможност за поемане на допълнително натоварване с подобен мащаб, както и липса на средства, техника и налични помещения за инсталирането й.
Към настоящия момент изчислителната мощност на сървъра, осигуряващ работоспособността на регистрационната система, не е в състояние да поеме допълнителни натоварвания над тези, произтичащи от болничната помощ, поясниха от здравното министерство.
При над 43 411 000 посещения при първичната и специализираната извънболнична помощ, денталната помощ и медико-диагностичната помощ за 2016 г., в сравнение с хоспитализациите през същата година, ще се достигне до 2116% увеличаване на "пръстовите автентификации".
От министерството считат за подходящо да се изготви концепция за Електронна здравна карта, съдържаща частично или пълно електронно здравно досие, което да бъде интегрируемо в Единния идентификационен документ.
Неговото въвеждане предстои поетапно в ЕС и в България от 2018 г. От друга страна контролът при такава форма на идентифициране и управление на медицинската информация е максимално възможен и ефективен.
Други мотиви за отказа за "пръстовия автентификатор"са това, че през ноември 2016 г. - месецът, в който беше въведен "пръстовият автентификатор", касовият отчет на НЗОК показва нарастване на разходите в размер над 10.1 млн. лв. освен това "пръстовата автентификация" не давала никаква информация на ползвателя на медицинска помощ, което само по себе си изключва възможността за текущ контрол от пациента и последващ информиран контрол от страна на НЗОК.