В България всеки ден 1 на 10 души умира от причини, свързани с тютюнопушенето, а други 47 започват да пушат. Това показват данните на Световната здравна организация за България.

България е на второ място в Европа по брой на младежите на 15-годишна възраст, които пушат поне веднъж седмично, сочи доклад на СЗО от 2016 г. 30% от момичетата и 21% от момчетата у нас пушат с такава честота.

ГЕРБ против връщането на пушенето на закрито

ГЕРБ против връщането на пушенето на закрито

Контрабанда ще спадне „като се вкара още полиция на пазарите"

Една трета от първата употреба на тютюн при младите е свързана с рекламата. Употребата на тютюн е заплаха за хората, без значение за пол, възраст и социално положение. Смисълът на забраната на рекламата е да създаде среда, в която децата не започват да пушат, защото няма откъде да видят и придобият този навик.

Всяка година употребата на тютюн убива 7 милиона души.

Коалиция за живот без тютюнев дим настоява за ограничаване на рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневите изделия. Д-р Гергана Гешанова, председател на Коалицията за живот без тютюнев дим, цитира данни от национално представително проучване на социологическа агенция "Екзакта", според което 75% от населението в България не желае да има реклама на тютюневи изделия. Отрицателен отговор са дали и 53% от пушачите у нас.

За това лято Симеонов се кани да върне пушачите в заведенията

За това лято Симеонов се кани да върне пушачите в заведенията

Законът и без това не се спазвал. Масово се пушело и в парламента

От Световната здравна организация (СЗО) призовават страните да забранят рекламата, за да се намали броят на пушачите. Това е доказано ефективен начин да се намали консумацията средно със 7%.

Тютюневите изделия са единственият законен потребителски продукт, който убива, когато се използва точно както е предвидено от производителя, категорична е Световната здравна организация.

В България законодателните промени отлежават вече повече от шест месеца, стана ясно на пресконференцията. Д-р Гергана Гешанова изтъкна, че не са намерили голямо разбиране по отношение на ограничаване на тютюнопушенето и именно това ги е накарало да потърсят помощ в международен мащаб.

Тя посочи, че първа международна конференция по въпросите на тютюнопушенето е събрала представители на Австралия, Америка, Западна Европа, Източна Европа. "Дълбоко впечатлени сме от това, което хората постигат по отношение ограничаване на рекламата на тютюневи изделия", обясни Гешанова.

Продажбата на цигари в амбалажна хартия, без обозначение на марката, както и мерки свързани с повишаване на акциза на цигарите или поставянето на грозните картинки имат резултат.

анкета

Да се върне ли пушенето в заведенията?

Виж резултати

Да, без ограничения 10.1%

Категорично против 47.8%

Само в отделени за целта зали 18.9%

Да се разделят заведенията на две групи 7.6%

Напротив, да се забрани и на улицата 15.6%

Предложението за промяна на чл. 35 от Закона за тютюна и тютюневите и свързаните с тях изделия предвижда забрана на рекламата на тютюн и тютюневи изделия под каквато и да е форма в пресата, радиото и услугите на информационното общество, както и чрез външна реклама, независимо от вида на рекламното съоръжение и местоположението му, уточнени в Правилника за прилагане на закон. Въвежда се и ограничение за тяхната реклама в търговските обекти за продажба. Продажбата се указва със списъци и цена.